آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا رنگ های خاص مترادف با لوگوی برندهای خاص هستند و چرا ما فوراً مرغ آبی را تشخیص می دهیم؟
نه؟ هوم…
خوب، شاید متوجه شده باشید که برخی از شناخته شده ترین لوگوهای جهان همگی آبی هستند.
فیس بوک، لینکدین، اسکایپ و تلگرام را در نظر بگیرید.
*به آرامی سر تکان می دهد که متوجه می شوید در واقع چند لوگوی لعنتی آبی هستند*
خوب، معلوم است که همه اینها به ~روانشناسی~ مربوط می شود. اوووووووو
تحقیقات جدید شرکت چاپ Solopress بهترین رنگها را برای آرمهای تجاری در صنایع غذایی، نوشیدنی، مد، مالی و فناوری و همچنین روانشناسی در پس تأثیر رنگها بر تصمیمات خرید ما نشان داده است.
سیاه و آبی بر 53 درصد از لوگوها در صنعت فناوری تسلط دارند
اولین نکته جالبی که از این مطالعه به دست آمد این است که لوگوهای سیاه و آبی بر صنعت فناوری تسلط دارند و 53 درصد از کل لوگوهای برندهای دارای بهترین عملکرد در جهان را تشکیل می دهند.
آبی، به ویژه، اغلب برای برنامه های رسانه های اجتماعی استفاده می شود و توسط 30٪ از شرکت های فناوری با بهترین عملکرد استفاده می شود.
اما شما میپرسید چرا اینطور است؟ مطمئناً آنها می خواهند خود را متمایز کنند، درست است؟
کتی هارت، متخصص بازاریابی عصبی توضیح میدهد: «جالب است که رنگ آبی در حال حاضر اغلب با ارتباطات نیز مرتبط است، که ممکن است ناشی از این احساس امنیت و ایمنی باشد.»
او سپس ادامه می دهد که تغییرات کوچک در سایه دقیق آبی نیز می تواند تفاوت را ایجاد کند.
«در واقع، گوگل رنگ آبی را که برای پیوندهای خود استفاده میکند، زمانی که جستجو به رنگ آبی «قرمزتر» میرسد، تغییر داد. متوجه شدی تغییر کرده؟ نه؟ خوب، آنها این تغییر را به تنهایی به عنوان کمک به 200 میلیون دلار درآمد اضافی تبلیغات در سال نسبت می دهند. در سال! و اکثر مردم حتی آگاهانه متوجه تغییر آن نشدند.
از قضا، رنگ آبی همچنین ما را آرام می کند، تمایلات تکانشی ما را کاهش می دهد و ضربان قلب ما را کاهش می دهد (همه چیزهایی که من شخصاً با برنامه های رسانه های اجتماعی مرتبط نیستم، اما هی همه متفاوت هستند!)
قرمز و صورتی بر غذا و نوشیدنی غالب است
از طرف دیگر، قرمز و صورتی رنگ های مورد علاقه صنایع غذایی و نوشیدنی هستند که 41 درصد از صنایع غذایی و 29 درصد از صنعت نوشیدنی را به خود اختصاص داده اند.
هارت میگوید: «رنگهای با طول موجهای بلندتر، مانند قرمز، اثر محرکی بر گیرندگان دارند. آنها ما را بیدار می کنند و ما را وارد عمل می کنند. در برخی سطوح، رنگهای قرمز اشتها، ضربان قلب و حتی فشار خون ما را افزایش میدهند و باعث میشوند سریعتر عمل کنیم، تکانشگرتر باشیم و بهطور بالقوه بیشتر غذا بخوریم.»
آیا اکنون می توانید ببینید که چرا این رنگ برای استفاده در صنایع غذایی و نوشیدنی، به ویژه فست فودهای زنجیره ای بسیار محبوب است؟
نام، نام، نام …
بازاریابی عصبی و روانشناسی رنگ بر نحوه تفکر و رفتار ما تأثیر می گذارد
همانطور که می بینید، تمام این بازاریابی عصبی و روانشناسی رنگ ها در پشت صحنه واقعاً تأثیر قابل توجهی بر نحوه رفتار، ارتباط، تفکر، احساس و مصرف ما دارد.
در نهایت، بر عادات خرید ما نیز تأثیر می گذارد.
و شاید ترسناک ترین قسمت این است که رنگ به طور ناخودآگاه بر ما تأثیر می گذارد، به گفته هارت، به این معنی که ما واقعاً از قدرتی که بر ما دارد آگاه نیستیم. ما هیچ کنترلی روی آن نداریم.
خوراکی برای تفکر…