۳ ویروسی که می‌توانند زمستان را برای ما به کابوس تبدیل کنند


۳ ویروسی که می‌توانند زمستان را برای ما به کابوس تبدیل کنند

زمستان امسال، همزمان ۳ ویروس خطرناک کووید، آنفلوانزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی در حال گسترش هستند.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از آتلانتیک، کووید، آنفلوانزا و «ویروس سین‌سیشیال تنفسی» (RSV) سه ویروسی هستند که همزمان در حال گسترش هستند. کووید ویروس جدیدی است که باعث همه‌گیری شده‌، آنفلوانزا ویروس قدیمی است که هر سال می‌آید و ویروس سین‌سیشیال تنفسی ویروسی است که بیشتر نوزادان و کودکان را مبتلا می‌کند. این ویروس‌ها می‌توانند به ریه‌های ما آسیب بزنند و تنفس ما را دشوار کنند. گاهی اوقات حتی می‌توانند مرگبار باشند.

«سام اسکارپینو» (Sam Scarpino)، مدل‌ساز بیماری‌های عفونی در دانشگاه «نورث ایسترن» (Northeastern University)، می‌گوید سال گذشته، این نگرانی‌ها واقعی نشدند. اما امسال، «ما آماده‌ایم تا این اتفاق بیفتد»، چون ویروس سین‌سیشیال تنفسی، آنفلوانزا و کووید ممکن است همزمان شروع به گسترش کنند.

اگر این ویروس‌ها همزمان گسترش یابند، می‌توانند بیمارستان‌ها و پزشکان را تحت فشار قرار دهند. بسیاری از مردم در حال حاضر بیمار هستند و برای تنفس به اکسیژن یا دستگاه تنفس مصنوعی نیاز دارند.

واکسن زدن مهم‌ترین گامی است که می‌توانید برای محافظت از خود و دیگران بردارید. واکسن‌ها آمپول‌هایی هستند که سیستم ایمنی را آماده می‌کنند تا با ویروس‌ها مقابله کند. از این رو واکسن می‌تواند از بیمار شدن و یا مرگ افراد جلوگیری کند؛ اما متاسفانه افراد زیادی واکسن نمی‌زنند. این یک اشتباه بزرگ است. واکسیناسیون گسترده می‌تواند شدت فصل بیماری را به طور محسوس کاهش دهد.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توان برای جلوگیری از بیماری‌های زمستانی انجام داد، استفاده از ماسک در زمان بیمار شدن و تماس با افراد بیمار است. ماسک‌ها می‌توانند مانع از رسیدن ذرات ویروس به صورت ما یا افراد دیگر شوند. «گریس لی» (Grace Lee) که در استنفورد به عنوان متخصص اطفال مشغول به کار است، می‌گوید: با پایین آمدن ماسک‌ها، عفونت‌ها بیشتر شدند.

در خانه ماندن نیز یکی دیگر از اقداماتی است که می‌تواند جلوی گسترش ویروس‌ها را بگیرد. زیرا از تماس نزدیک با افرادی که ممکن است آلوده یا آسیب پذیر باشند، جلوگیری می‌شود. این اقدامات می‌تواند به محافظت از خود و جامعه در برابر ویروس‌ها کمک کند.

sitemap