ماهی‌های کوچک می‌توانند نقش بزرگی در مبارزه با سوء تغذیه ایفا کنند


براساس تحقیقات جدید؛

براساس تحقیقات جدید، ماهی‌های کوچک و ارزان‌قیمتی که در دریا‌ها و دریاچه‌های کشور‌های در حال توسعه صید می‌شوند، می‌توانند به رفع سوءتغذیه در افراد کم‌تغذیه، به‌ویژه کودکان خردسال کمک کنند.

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از وبگاه (سای تک دیلی)، بر اساس تحقیقات جدید، ماهی‌های کوچک و ارزان‌قیمتی که در دریا‌ها و دریاچه‌های کشور‌های در حال توسعه صید می‌شوند، می‌توانند به رفع سوءتغذیه در افراد کم‌تغذیه، به‌ویژه کودکان خردسال کمک کنند.

این تحقیق اخیرا در مجله Nature Food منتشر شده است.

محققان دریافتند که ماهی‌های دریایی مانند شاه ماهی، ساردین و آنچوی که در لایه‌های بالایی آب‌های باز زندگی می‌کنند، مقرون به صرفه‌ترین و مغذی‌ترین ماهی‌ها در ۷۲ درصد کشور‌های مورد مطالعه هستند.

آن‌ها همچنین دریافتند هدف قرار دادن ماهی‌های دریایی کوچک می‌تواند به بستن شکاف‌های مواد مغذی در جنوب صحرای آفریقا کمک کند، جایی که کمبود مواد مغذی در حال افزایش است و کودکان زیر ۵ سال فقط ۳۸ درصد از غذا‌های دریایی توصیه شده را مصرف می‌کنند. در حالی که ارزان و مغذی هستند، این ماهی‌های کوچک در حال حاضر به تعداد کافی صید می‌شوند. تنها ۲۰ درصد از صید ماهی‌های کوچک دریایی فعلی می‌تواند میزان مصرف ماهی‌های توصیه شده برای همه کودکان زیر ۵ سال را که در نزدیکی سواحل زندگی می‌کنند، تامین کند.

کاترین فیورلا، استادیار دپارتمان سلامت عمومی و اکوسیستم در کالج دامپزشکی دانشگاه کرنل و یکی از نویسندگان مقاله می‌گوید: این مطالعه نشان می‌دهد که ماهی‌های دریایی کوچک منابع مواد مغذی نسبتاً مقرون به صرفه و باکیفیتی هستند. مطالعه. این امر به‌ویژه در کشور‌هایی که دسترسی به ماهی‌های دریایی کوچک می‌تواند ابزاری کلیدی برای مقابله با سوءتغذیه باشد، صادق است.

ماهی‌های دریایی کوچک سرشار از سلنیوم، اسید‌های چرب امگا ۳، روی، آهن و کلسیم هستند و تا دو برابر دیگر گروه‌های ماهی مقرون به صرفه هستند.

محققان همچنین دریافتند که گونه‌های آب سردی که در نزدیکی کف دریا زندگی می‌کنند، مانند ماهی کاد و ماهی دست و پا، کمترین قیمت را دارند.

محققان از داده‌های صید، اقتصادی و مواد مغذی ۲۳۴۸ گونه ماهی برای شناسایی مقرون به صرفه‌ترین و مغذی‌ترین ماهی در ۳۹ کشور کم درآمد و متوسط ​​استفاده کردند.

این تحقیق بخشی از پروژه Illuminating Hidden Harvests است که از طریق آن یک تیم بین‌المللی متشکل از محققان و دانشمندان شیلات داده‌های مربوط به حجم صید و داده‌های اقتصادی و مواد مغذی را برای بیش از دو سوم صید جهانی شیلات جمع‌آوری کردند. این یافته‌ها به اطلاع رسانی سیاست‌های بهداشت عمومی و شیلات در مکان‌هایی که داده‌ها در مورد مواد مغذی ماهی کمیاب است کمک می‌کند.

این مقاله توسط جیمز رابینسون، محقق ارشد دانشگاه لنکستر رهبری شد. فیورلا روی جزئیات مواد مغذی موجود در گونه‌های ماهی کار کرده است تا ارزیابی کند که مردم چگونه می‌توانند از ماهی‌های خاص برای هدف قرار دادن کمبود ریزمغذی‌ها بهتر استفاده کنند. داده‌های مواد مغذی ماهی که او گردآوری کرد، به این مطالعه کمک کرد.

این مطالعه همچنین تهدیداتی را برای عرضه این ماهیان کوچک از طریق صید بی رویه، تقاضای جهانی بین‌المللی و خوراک دام و صنایع روغن ماهی برجسته می‌کند. طبق این مطالعه، ماهیگیری‌های دریایی کوچک به مزایای زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی پنهان یا گزارش نشده کمک می‌کنند و توسعه سیاست‌های پایدار و عادلانه برای مدیریت ماهیگیری در مقیاس کوچک را به طور فزاینده‌ای مهم می‌کند.

انتهای پیام/

sitemap