هدبندی که دندان‌قروچه را درمان می‌کند


آنا گزارش می‌دهد؛

هدبندی که دندان‌قروچه را درمان می‌کند

پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام ترنت انگلستان وسیله‌ای ساخته‌اند که با استفاده از تکنیک بیوفیدبک، به افرادی که هنگام خواب دندان قروچه می‌کنند، می‌آموزد که به تدریج از این رفتار غیرارادی فاصله بگیرند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از شراپ‌شایراستار، دانشمندان بریتانیایی هدبندی ساخته‌اند که استفاده از آن موجب توقف دندان‌قروچه و قفل شدن فک هنگام خواب می‌شود.

این هدفون محصول همکاری پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام ترنت و یک استارت‌آپ فناوری پزشکی با نام «جاسنس» (JawSense) است که به دنبال ساخت وسیله‌ای برای درمان دندان‌قروچه یا بروکسیسم (bruxism) بوده‌اند.

اگرچه علت دندان‌قروچه به‌درستی مشخص نیست، این عارضه اغلب به استرس و اضطراب ربط داده می‌شود و با علائمی مانند شکستگی دندان، سردرد، گوش‌درد، بدخوابی، درد گردن، کتف و صورت همراه است.

در برخی موارد دندان‌قروچه به اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMD) منجر می‌شود که دردآور است و عملکرد حرکتی فک را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و سالانه بیش از ۳ میلیارد پوند هزینه روی دست سازمان خدمات ملی سلامت انگلستان می‌گذارد.
رایج‌ترین روش‌های درمانی برای دندان‌قروچه شامل محافظ‌های دهان یا تزریق بوتاکس است، اما این درمان‌ها به جای توقف رفتار غیرارادی، فقط اثر دندان‌قروچه را روی فک‌ها و دندان‌ها کاهش می‌دهد.

جای امیدواری است که هدبند هوشمند بتواند با حسگر خود زمان‌های وقوع دندان‌قروچه را پیش‌بینی و ارتعاشات ملایمی ایجاد کند که به افزایش هوشیاری بیمار نسبت به بروز این رفتار و شل شدن عضلات فک او منجر می‌شود.

با استفاده از این هدبند، بیمار به‌تدریج می‌آموزد که به طور ارادی دندان‌قروچه و فشردن فک را مهار کند.

در فناوری ساخت این ابزار هوشمند از بیوفیدبک استفاده شده است- تکنیکی که به افراد می‌آموزد تا سلامت خود را از راه کنترل فرآیند‌های غیرارادی بدن، بهبود ببخشند.

sitemap