کره شمالی ۲ موشک بالستیک شلیک کرد


همزمان با پهلو گرفتن زیردریایی هسته‌ای آمریکا در یکی از بنادر کره جنوبی، پیونگ یانگ به نشانه اعتراض دو موشک بالستیک، به سمت منطقه ویژه اقتصادی ژاپن پرتاب کرد.

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، کره شمالی، اوایل امروز (چهارشنبه)، تنها ساعاتی بعد از ورود زیردریایی هسته‌ای آمریکا به بندر «بوسان» کره جنوبی، دو فروند موشک بالستیک شلیک کرد.

به نظر می‌آید که هر دو موشک با حرکت به سمت شرق، در خارج از منطقه ویژه اقتصادی ژاپن فرود آمده اند.

همزمان، ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، با محکوم کردن این اقدام، آن را مایه بر هم زدن صلح و ثبات شبه جزیره کُره و جامعه جهانی و همچنین ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت تلقی کرد.

آمریکا هم اعلام کرد که با متحدان و شرکایش درباره این اقدام کره شمالی مشورت خواهد کرد.

نخستین موشک با رسیدن به ارتفاع ۵۰ کیلومتر، مسافتی ۵۵۰ کیلومتری را طی کرد حال آنکه بُرد پروازی دومین موشک به ۶۰۰ کیلومتر رسید.

طی ۴۳ سال گذشته، این نخستین بار است که شاهد حضور یکی از زیردریایی‌های هسته‌ای آمریکا در آب‌های کره جنوبی هستیم.

سران آمریکا و کره جنوبی، پیشتر در نشستی که ماه میلادی آوریل برگزار شد، درباره اعزام زیردریایی به بندر بوسان و ایجاد کارگروه مشورتی هسته‌ای به توافق رسیده بودند.

پیونگ یانگ، روز دوشنبه، از ایجاد چنین گروه مشورتی که آشکارا درباره استفاده از تسلیحات هسته‌ای در شبه جزیره کره بحث خواهد کرد، انتقاد کرده بود.

دو روز پیش، «کیم یو جونگ» خواهر بانفوذ رهبر کره شمالی، هشدار داد که ایالات متحده باید از انجام هرگونه «اقدام احمقانه» که به ضرر امنیتش تمام می‌شود، پرهیز کند.

sitemap