چگونه غذاهای فوق فرآوری شده بر سلامت مغز تأثیر می گذارد


ما به خوبی می دانیم که غذاهای ناسالم برای بدن ما مضر هستند. در واقع، شواهد قوی و ثابتی وجود دارد که نشان می دهد ارتباط مستقیمی بین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده و اثرات نامطلوب سلامتی وجود دارد. 32 پیامد سلامتی ضعیف در تحقیقات جدید 2024 نشان داده شده است. غذاهای فوق فرآوری شده نه تنها سرشار از قند، چربی های ناسالم، سدیم و افزودنی های مختلف هستند، بلکه فاقد مواد مغذی ضروری و فیبر هستند. این ویژگی ها نه تنها به افزایش وزن و اختلالات متابولیک کمک می کند، بلکه منجر به پیامدهای کلی سلامتی ضعیف می شود. حتی هشدار دهنده تر؟ سلامت جسمانی ما تنها دلیل نگرانی نیست – تحقیقات در حال ظهور چگونگی تأثیر منفی این غذاها بر مغز ما را نیز روشن کرده است.

از افزایش خطر زوال شناختی و رفتارهای اعتیاد آور گرفته تا التهاب عصبی و خلق و خو و حافظه ضعیف، اثرات مضر غذاهای فوق فرآوری شده بر سلامت روان مشکل ساز است. این برای ترساندن شما نیست بلکه برای آگاه کردن شما – دانش قدرت است! با یادگیری آنچه که داده ها در مورد غذاهای فوق فرآوری شده و سلامت مغز می گویند، از جمله پیامدهای شناختی بر سلامت کوتاه مدت و بلند مدت، می توانید قدرت (مغز) خود را پس بگیرید و از سلامت کلی خود حمایت کنید.

غذاهای فوق فرآوری شده چیست؟

اول، غذاهای فوق فرآوری شده دقیقا چیست؟ غذاهای فوق فرآوری شده که با سطوح بالای افزودنی ها، نگهدارنده ها، طعم دهنده های مصنوعی و ترکیبات تصفیه شده مشخص می شوند، به غذاهایی اطلاق می شود که تحت تأثیر قرار می گیرند. پردازش گسترده. آنها به طور معمول در بالا هستند قندهای مصنوعی، چربی های ناسالمو سدیم، در حالی که فاقد مواد مغذی ضروری مانند فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. فکر: نوشابه و نوشیدنی های شیریننان های تصفیه شده، تنقلات بسته بندی شده، فست فودو غذاهای آماده (به ویژه آنهایی که در قفسه ثابت هستند).

اگر در مورد اینکه آیا محصول فوق فرآوری شده است یا نه سردرگم هستید، خواندن برچسب مواد تشکیل دهنده می تواند شما را با تن از بینش ارائه دهد! احتمالاً یک لیست طولانی از مواد تشکیل دهنده پر از نام هایی وجود دارد که نمی توانید آنها را تشخیص دهید یا تلفظ کنید، که نشان می دهد این محصول به شدت فرآوری شده است و حاوی مواد افزودنی و نگهدارنده های مختلف است. مراقب عباراتی مانند «هیدروژنه»، «مصنوعی»، «تصفیه شده» یا «غنی شده» باشید که اغلب نشانه‌های غذاهای بسیار فرآوری شده هستند.

در اینجا برخی از رایج ترین غذاهای فوق فرآوری شده آورده شده است:

  • نوشیدنی بدون الکل
  • تنقلات بسته بندی شده و قابل قفسه
  • گوشت های فرآوری شده و گوشت های اغذیه فروشی
  • کوکی ها و دسرهای بسته بندی شده
  • آب نبات
  • شام های یخ زده
  • وعده های غذایی مایکروویو

مربوط: 13 غذای التهابی یواشکی که باید از آشپزخانه خود حذف کنید

به روز رسانی فعلی در مورد مصرف مواد غذایی فوق فرآوری شده

بر اساس داده هامصرف غذاهای فوق فرآوری شده به طور پیوسته در اکثریت جمعیت ایالات متحده در دو دهه گذشته افزایش یافته است. و شماخوشبختانه، وقتی صحبت از شیوع غذاهای فوق فرآوری شده در سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های ایالات متحده حرف اول را می‌زنند و 40 درصد بیشتر از فروشگاه‌های اروپایی غذاهای فوق‌فرآوری شده دارند.

بنابراین، این دقیقا چه تاثیری بر سلامتی ما دارد؟ در آینده، تأثیر مضر غذاهای فوق فرآوری شده بر سلامت شناختی و روانی ما، از جمله آنچه تحقیقات اخیر می گوید.

چگونه غذاهای فوق فرآوری شده بر سلامت ما تأثیر می گذارد

با افزایش بحث در مورد سلامت مغز و طول عمر، مهم است که نه تنها پیامدهای فیزیکی، بلکه به پیامدهای ذهنی نیز روشن شود.

یک مطالعه اخیر در سال 2024 منتشر شده در مجله پزشکی بریتانیا شواهد قانع‌کننده‌ای پیدا کرد که مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده را با پیامدهای بد سلامتی، هم برای سلامت جسمی و هم برای سلامت روانی مرتبط می‌کند. این تجزیه و تحلیل داده‌ها، از نزدیک به 10 میلیون نفر، نشان داد که مصرف غذاهای فوق فرآوری شده به طور مداوم با خطر بیشتر بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 و همچنین افزایش خطر افسردگی و اضطراب مرتبط است.

پیش از این، چرا این تا حدی برای سلامت مغز مشکل ساز است.

مغز و غذاهای فوق فرآوری شده

مصرف غذاهای فوق فرآوری شده پیامدهای منفی برای مغز ما چه کوتاه مدت و چه بلند مدت دارد. در اینجا چیزی است که شما باید بدانید:

افسردگی و اضطراب

غذاهای فوق فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به این بیماری مرتبط است اختلالات سلامت روان، شامل افسردگی و اضطراب مصرف این غذاهای بسیار فرآوری شده، که اغلب مملو از قندهای تصفیه شده، چربی های ناسالم و افزودنی های مصنوعی هستند، می تواند منجر به نوسانات در سطح قند خون و عدم تعادل انتقال دهنده های عصبی شود که هر دو در اختلالات خلقی دخیل هستند. ناگفته نماند که کمبود مواد مغذی و آنتی اکسیدان های ضروری در این غذاها ممکن است مغز را از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت روان محروم کند.

التهاب عصبی

سطوح بالای قند و چربی های ناسالم موجود در غذاهای فوق فرآوری شده با آنها مرتبط است افزایش استرس اکسیداتیو و التهاب در مغز، منجر به اختلال در ارتباطات عصبی و اختلال در عملکرد شناختی می شود. اگر مزمن باشد، التهاب عصبی ممکن است مانع از انعطاف پذیری عصبی شود، توانایی مغز برای سازماندهی مجدد و ایجاد ارتباطات جدید. طبق تحقیقات، این می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به اختلالات عصبی، از جمله بیماری آلزایمر و افسردگی شود.

میل به شکر و رفتارهای اعتیاد آور

غذاهای فوق فرآوری شده طراحی شده اند تا باشند بسیار خوش طعماغلب حاوی مقادیر زیادی قند اضافه شده، چربی های تصفیه شده، طعم دهنده های مصنوعی و کالری است. ترکیب این مواد سیستم پاداش مغز را مختل می کند، منجر به اختلال در تنظیم دوپامین می شود. در صورت حاد، افراد ممکن است هوس قند و میل به پرخوری را افزایش دهند. اگر مزمن باشد، این رفتارها می توانند به تمایلات اعتیاد آور تبدیل شوند که منجر به هوس سیری ناپذیر، پرخوری اجباری و در نهایت افزایش خطر افزایش وزن و اختلالات متابولیک شود.

زوال شناختی

بلند مدت مصرف غذاهای فوق فرآوری شده با تسریع همراه است زوال شناختی و پیری مغز، که منجر به افزایش خطر بیماری های عصبی می شود. مطالعات ارتباط بین مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده و عملکرد ضعیف تر در وظایف شناختی، مانند یادآوری حافظه، توجه و عملکرد اجرایی را یافته اند. ناگفته نماند، افزایش خطر برای شرایطی مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل

هک های غذایی برای محافظت از سلامت مغز

در حالی که اثرات نامطلوب غذاهای فوق فرآوری شده عمیق است، خبر خوب این است که راه هایی برای محافظت از مغز با تنظیمات ساده رژیم غذایی وجود دارد.

  • اطراف خواربارفروشی خرید کنید – اینجاست که غذاهای کامل و کم فرآوری شده را پیدا خواهید کرد.
  • رنگین کمان را بخورید و روی طیف وسیعی از میوه ها و سبزیجات تمرکز کنید تا مصرف مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب ضروری را بهینه کنید.
  • بشقاب خود را با انواع میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم متعادل کنید.
  • عادات غذایی آگاهانه مانند گوش دادن به نشانه های گرسنگی، غذا خوردن بدون حواس پرتی و درگیر کردن تمام حواس خود را تمرین کنید.
  • مکمل رژیم غذایی خود را با مواد ضروری در نظر بگیرید مواد مغذی سالم برای مغز یا سوپر غذاها مانند اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین دی، و ویتامین های گروه B.
  • با یک متخصص تغذیه یا متخصص پزشکی مشورت کنید تا برنامه ای متناسب با نیازهای فردی خود تهیه کنید.

مربوط: غذا خوردن برای طول عمر: نکات مهم برای تغذیه سالم تر

غذای آماده

مصرف غذاهای فوق فرآوری شده پیامدهای عمیقی برای سلامت مغز و سلامت کلی دارد. غذاهای فوق فرآوری شده که منجر به افزایش خطر التهاب عصبی، اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب و حتی رفتارهای اعتیاد آور می شود، می تواند باعث نگرانی شود. با این حال، با تحصیل و انجام اقداماتی برای انتخاب رژیم غذایی آگاهانه (به این فکر کنید: انتخاب غذاهای کامل، تمرین غذا خوردن آگاهانه، و محدود کردن غذاهای بسته بندی شده)، می توانید مغز خود را تغذیه کنید، طول عمر را افزایش دهید و زندگی سالم و شاداب داشته باشید.



منبع

sitemap