طراحی چرخ تعادلی متحرک برای حرکت ماشین‌ها در زیردریا


همراه با جشنواره فرهیختگان جوان؛

طراحی چرخ تعادلی متحرک برای حرکت ماشین‌ها در زیردریا

دانش آموز شرکت کننده جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طراحی و ساخت چرخ تعادلی متحرک می‌تواند در آینده به عنوان ماشین‌های زیردریایی یا ماشین‌هایی که کف اقیانوس‌ها راه می‌روند کارایی داشته باشد.

سید ایلیا یمنی، دانش آموز مدرسه سمای شهر چالوس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره محصول طراحی شده‌ای که به جشنواره دانش آموزی فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی ارائه داده است؛ اظهار کرد: چرخ تعادلی متحرک را ساخته ام، این ربات به سمت جلو و عقب حرکت می‌کند و می‌تواند در آینده به عنوان ماشین‌های زیردریایی یا ماشین‌هایی که کف اقیانوس‌ها راه می‌روند کارایی داشته باشد.

وی افزود: از آنجایی که در ساخت دستگاه از سرب استفاده شده است وزن ربات افزایش یافته؛ بنابراین برای کف اقیانوس‌ها بسیار مناسب است، این پروژه راحت و ساده امکان وکیوم سازی دارد و هیچ آبی درون آن وارد نخواهد شد.

یمنی تصریح کرد: ماشین‌هایی که برای زیرآب و داخل اقیانوس‌ها می‌روند از ۴ چرخ تشکیل شده اند تا از ورود به گودال‌ها پیشگیری کنند و آب وارد آنها نشود.

او گفت: کسی که داخل ماشین برای بررسی و آزمایش کف اقیانوس‌ها بنشیند و نیازی به خروج از ربات نداشته باشد؛ چرا که داخل دستگاه گیربکس کار شده است.

این دانش آموز در ادامه اضافه کرد: موتور ماشین به شاسی ربات وصل شده و باعث تحرک میله و خود دستگاه خواهد شد. اما، در این پروژه بدنه ماشین متحرک می‌شود. از مزایای ربات عدم استفاده از حسگر‌ها که احتمال قطعی آن در داخل آب بالاست را می‌توان نام برد، به اینصورت که کاملا مکانیکی استفاده شده است.

sitemap