حزب پاکستانی تحت حمایت نخست وزیر سابق زندانی اکثر کرسی های پارلمان را به دست آورد



حزب نخست وزیر زندانی سابق پاکستان بیشترین کرسی ها را در انتخابات پارلمانی این هفته پاکستان در سرزنش شدید رهبران نظامی این کشور به دست آورد.

به گزارش نیویورک تایمز، کمیسیون انتخابات پاکستان روز شنبه گزارش داد که حزب تحریک انصاف پاکستان با حمایت عمران خان نخست وزیر سابق که ماه گذشته زندانی شده بود، 97 کرسی در مجلس ملی پاکستان، مجلس سفلی آن، به دست آورد. .

این کمیسیون گفت که حزب مسلم لیگ نواز پاکستان یا PMLN که توسط ارتش سه بار نخست وزیر سابق نواز شریف رهبری می شود، تنها 73 کرسی به دست آورد. هفت کرسی نادیده گرفته شد و اکثریت حزب تحریک انصاف در پارلمان را تایید کرد.

به گزارش تایمز، این اولین بار در تاریخ پاکستان است که یک حزب بدون حمایت ژنرال های نظامی بانفوذ این کشور در انتخاباتی تا این حد موفق بوده است – و به نقل از تایمز، باعث آشفتگی سیاسی شده است.

حامیان تحریک انصاف پرتره عمران خان نخست وزیر سابق را در دست دارند. رویترز

هم خان و هم شریف روز جمعه پس از انتخابات سراسری روز پنج‌شنبه، پیروزی احزاب خود را اعلام کردند و عدم اطمینان در مورد تشکیل دولت بعدی در این کشور آشفته را افزایش داد.

دستیار ارشد خان روز شنبه گفت که حزب تحریک انصاف در نظر دارد دولت تشکیل دهد و از حامیانش خواست در صورت عدم اعلام نتایج نهایی انتخابات، اعتراضات مسالمت آمیز داشته باشند.

گوهر خان، رئیس حزب تحریک انصاف که به عنوان وکیل نخست وزیر سابق نیز فعالیت می کند، از “همه نهادها” در پاکستان خواست تا به دستورات حزبش احترام بگذارند. اگر تا شنبه شب نتایج نهایی اعلام نشد، او خواستار اعتراضات در روز یکشنبه شد.

حزب تحریک انصاف کاندیدای کافی برای تشکیل اکثریت ساده به تنهایی ندارد.

شریف روز جمعه گفت که حزب او به عنوان بزرگترین گروه ظاهر شده است و با سایر گروه ها برای تشکیل یک دولت ائتلافی گفتگو خواهد کرد.

افسران رای گیری در جریان انتخابات عمومی در کراچی، پاکستان، برگه های رای را شمارش می کنند رویترز

به گزارش تایمز، او در یک سخنرانی در لاهور، مرکز استان پنجاب گفت: «ما امروز از همه دعوت می‌کنیم تا این پاکستان آسیب دیده را بازسازی کنند و با ما بنشینند.

هواداران خان به عنوان مستقل نامزد شدند زیرا کمیسیون انتخابات به دلیل رعایت نکردن قوانین انتخاباتی از شرکت در انتخابات منع شده بود.

با وجود ممنوعیت – و محکومیت‌های خان که او را از تصدی پست منع می‌کند – میلیون‌ها نفر از هواداران وفادار بازیکن سابق کریکت به تعداد زیاد حاضر شدند تا به او رای بدهند.

با این حال، بر اساس قوانین انتخاباتی پاکستان، نامزدهای مستقل واجد شرایط تخصیص کرسی های رزرو شده نیستند – که 70 کرسی آن بر اساس قدرت حزب توزیع می شود.

حزب شریف می تواند تا 20 کرسی از این کرسی ها را به دست آورد.

افسران پلیس در جریان تظاهرات حامیان حزب عمران خان، نخست وزیر سابق، نگهبانی می دهند رویترز

طبق گزارش تایمز، ارتش انتظار پیروزی آسان PMLN را داشت.

خان در سال 2022 در پی رای عدم اعتماد پارلمان در میان رسوایی های متعدد، از سمت خود کنار رفت.

ماه گذشته، خان توسط رهبران نظامی پاکستان به دلیل افشای اسرار دولتی به 10 سال زندان محکوم شد و روز بعد، او و همسرش بوشرا خان هر کدام در یک پرونده مربوط به فروش غیرقانونی هدایای دولتی به 14 سال زندان محکوم شدند.

بر اساس این حکم، خان به مدت 10 سال از تصدی مناصب دولتی منع شده است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، رای روز پنجشنبه نشان داد که مخالفت خان علیه ارتش در میان پاکستانی ها – به ویژه در میان رای دهندگان جوان – طنین انداز شده است. تاکتیک های قدیمی ارتش برای تضعیف روحیه رای دهندگان از طریق دستگیری و حبس های طولانی مدت برای حامیان مخالف، ناکارآمد بود.

شامگاه جمعه، حزب جناب خان یک سخنرانی پیروزی را با استفاده از صدای کامپیوتری برای شبیه سازی صدای جناب خان که از ماه اوت در زندان به سر می برد، منتشر کرد.

من به همه شما برای پیروزی در انتخابات 2024 تبریک می گویم. من اطمینان کامل داشتم که همه شما برای رای دادن بیرون خواهید آمد.» صدای تولید شده توسط هوش مصنوعی گفت. “حضور گسترده شما همه را متحیر کرده است.”

با سیم پست



منبع

sitemap