لیز تراس «ارتدوکس» اقتصادی و حزب محافظه کار را عامل سقوط می داند


لیز تراس، نخست‌وزیر سابق بریتانیا روز یکشنبه «ارتدوکس» اقتصادی در وزارت دارایی این کشور، سایر کشورها و بخش‌هایی از حزب محافظه‌کار حاکم را به‌خاطر به هم ریختن مقام نخست‌وزیری و «برنامه رشد» او متهم کرد.

دوره تصدی تراس در سال گذشته پس از آن کوتاه شد که تا حد زیادی بودجه کوچک و مالیات بدون بودجه او باعث افزایش هزینه های وام و نرخ وام مسکن شد، پوند را کاهش داد و شهرت بریتانیا را برای ثبات مالی از بین برد.

تراس که در روزنامه ساندی تلگراف در اولین حمله بزرگ خود به سیاست پس از پایان ناگهانی نخست‌وزیری‌اش پس از کمی بیش از شش هفته پرتلاطم قدرت نوشت، نوشت که معتقد است دستور العمل او برای بریتانیا با کاهش مالیات‌ها و حذف برخی مقررات، دستور درستی است.

او نوشت، اما او موفق نشد، زیرا “لکه‌ای از منافع شخصی” و ارتدکس را دست کم گرفته بود.

او نوشت: «من ادعا نمی‌کنم که در اتفاقی که افتاد بی‌تقصیر هستم، اما اساساً به من فرصت واقع‌بینانه‌ای برای اعمال سیاست‌هایم توسط یک تشکیلات اقتصادی بسیار قدرتمند، همراه با عدم حمایت سیاسی، داده نشد.»

«من با ورود به داونینگ استریت تصور می‌کردم که مأموریت من محترم و پذیرفته می‌شود. چقدر اشتباه کردم در حالی که من مقاومت سیستم را در برابر برنامه‌ام پیش‌بینی می‌کردم، میزان آن را دست‌کم گرفتم.»


نخست وزیران سابق لیز تراس و بوریس جانسون در مراسم یادبود خدمات ملی در نوامبر 2022.
نخست وزیران سابق لیز تراس و بوریس جانسون در مراسم یادبود خدمات ملی در نوامبر 2022.
رویترز

او علت این واکنش را نه تنها ناشی از آن چیزی که به عنوان ارتدوکسی چپ‌گرای تشکیلات اقتصادی توصیف کرد، بلکه سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر مسئولیت (LDI) دانست که صندوق‌های بازنشستگی از آن برای پوشش تعهدات خود استفاده می‌کنند. LDI در مرکز آشفتگی بازار پس از بودجه کوچک او قرار داشت.

تراس همچنین گفت که «مقاومت در حزب پارلمانی محافظه‌کار برای حرکت به سمت اقتصادی با مالیات کمتر و مقررات کمتر» و تلاش در صحنه جهانی برای «محدود کردن رقابت» بین اقتصادهای بزرگ را دست کم گرفته است.

همانطور که در طول کمپین رهبری گفته بودم، می‌خواستم به سمت رشد بروم… اما این با دیدگاه‌های غریزی خزانه‌داری (وزارت دارایی) یا اکوسیستم اقتصادی ارتدکس گسترده‌تر مطابقت نداشت.»

گرانت شاپس، وزیر بازرگانی، گفت که همه مایل به کاهش مالیات هستند، اما دولت نخست وزیر ریشی سوناک باید روی کاهش بدهی، کاهش تورم و افزایش رشد تمرکز کند.

حزب اپوزیسیون کارگر بریتانیا گفت که زمان تغییر دولت فرا رسیده است.

ریچل ریوز، رئیس سیاست مالی حزب کارگر گفت: «محافظه‌کاران اقتصاد را خراب کردند، پوند را پایین آوردند، حقوق بازنشستگی را به خطر انداختند و کارگران را مجبور کردند تا سال‌های آینده هزینه آن را از طریق وام‌های مسکن بالاتر بپردازند.

پس از 13 سال رشد کم، دستمزدهای فشرده و مالیات‌های بالاتر تحت حاکمیت محافظه‌کاران، تنها حزب کارگر رهبری و ایده‌هایی را برای اصلاح اقتصاد ما و رشد آن ارائه می‌دهد.

sitemap