تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر سابق تایلند، پس از گذراندن 6 ماه بستری در بیمارستانی به دلیل جرایم مرتبط با فساد، با آزادی مشروط آزاد شد.



تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر سابق تایلند، اوایل روز یکشنبه با آزادی مشروط از بیمارستانی در بانکوک آزاد شد، جایی که شش ماه را به دلیل جرایم مرتبط با فساد سپری کرد.

تاکسین با یک تکیه گاه گردن، یک بند بر روی بازوی راست و یک ماسک جراحی در داخل یکی از خودروها در کاروانی که درست قبل از طلوع آفتاب از بیمارستان عمومی پلیس خارج می شد، دیده شد. او را دو دخترش همراهی کردند و کمتر از یک ساعت بعد به محل اقامتش در غرب بانکوک رسیدند.

یک بنر خانگی با عبارت «به خانه خوش آمدید» و «خیلی وقت بود منتظر این روز بودیم» در جلوی دروازه خانه او آویزان شده بود.

تاکسین و دخترانش مستقیماً وارد محوطه شدند و هیچ واکنشی به انبوه خبرنگارانی که در خیابان جمع شده بودند نشان ندادند.

تاکسین شیناواترا، نخست وزیر سابق تایلند، در سمت راست، پس از آزادی مشروط، در 18 فوریه 2024 در بانکوک، به همراه دخترش پائونگ‌تارن در جلوی محل اقامت خود در یک وسیله نقلیه نشسته است. AP

تاکسین در دوران ریاست جمهوری خود از سال 2001 تا 2006، زمانی که در یک کودتا سرنگون شد، به فساد و سوء استفاده از قدرت متهم شد و او یکی از قطبی ترین چهره ها در سیاست تایلند در دو دهه اخیر باقی مانده است.

تحلیلگران بر این باورند که آزادی او نشان دهنده انحراف به سوی آشتی با دشمنانش در نخبگان محافظه کار تایلند است که محبوبیت و سیاست پوپولیستی وقیحانه او را تهدیدی برای نظام سلطنتی می دانستند که بستری برای جامعه تایلند محسوب می شود.

به گفته تیتینان پونگسودیراک، اعتقاد بر این است که تاکسین هنوز هم نفوذ زیادی دارد و به “موسیقی در پشت صحنه” حزب حاکم فیو تای – به رهبری دخترش پائونگ‌ترن شیناواترا – ادامه خواهد داد، اما مشخص نیست که او اکنون چقدر قدرت سیاسی دارد. استاد علوم سیاسی در دانشگاه چولالانگکورن بانکوک.

زاویه دیگری تاکسین شیناواترا، نخست وزیر سابق تایلند را نشان می دهد که پس از آزادی مشروط در 18 فوریه 2024 در بانکوک، با دخترانش در یک وسیله نقلیه نشسته است. AP

حکم هشت ساله اصلی تاکسین توسط پادشاه ماها واجیرالونگکورن در 1 سپتامبر، مدت کوتاهی پس از بازگشت داوطلبانه از بیش از یک دهه تبعید خودخواسته، تنها به یک سال کاهش یافت.

تاوی سادسونگ، وزیر دادگستری هفته گذشته تایید آزادی مشروط تاکسین را تایید کرد و گفت که وی در دسته زندانیان واجد شرایطی قرار می گیرد که بیماری های جدی دارند، معلول هستند یا بالای 70 سال دارند. تاکسین 74 ساله است.

تاکسین همچنان باید برای باقیمانده دوران محکومیت خود هر ماه به افسران آزادی مشروط گزارش دهد و محدودیت سفر خواهد داشت، اما مقامات گفته‌اند که به دلیل سن و شرایط سلامتی او ملزم به پوشیدن مانیتور مچ پا نیست.

تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر سابق، در دوران ریاست‌جمهوری خود از سال 2001 تا 2006 به فساد و سوء استفاده از قدرت متهم شد. AP

اما او هنوز از تمام موانع قانونی پاک نشده است.

مقامات تایلند در اوایل این ماه گفتند که تحقیقاتی را در مورد اتهامات بدنام کردن نظام سلطنتی که تقریباً 9 سال پیش علیه تاکسین مطرح شده بود، دوباره آغاز کرده اند.

اگر دادستانی کل تصمیم به کیفرخواست او بگیرد، تاکسین ممکن است دوباره بازداشت شود.

تاکسین در همان روزی که سرتا تاویسین از حزب فیو تای – آخرین تجسم در یک رشته احزاب که تاکسین از زمان برکناری او از قدرت حمایت کرده است – به وطن خود بازگشت – با حمایت احزاب مرتبط با ارتش، پست نخست وزیری را تضمین کرد.

تاکسین پس از ورود مستقیماً به زندان فرستاده شد، اما تقریباً بلافاصله بدون گذراندن یک شب پشت میله‌های زندان به دلیل بیماری به بیمارستان منتقل شد.

مخالفان گذراندن دوران محکومیت وی در بیمارستان را یک امتیاز ویژه عنوان کرده اند.

یک حامی در مقابل اقامتگاه تاکسین شیناواترا، نخست وزیر سابق تایلند منتظر می ماند تا تاکسین به صورت مشروط در 18 فوریه 2024 در بانکوک آزاد شود. AP

پس از برکناری او در سال 2006، حامیان و مخالفان تاکسین با درگیری‌های خشونت‌آمیز در خیابان‌ها، رقابت‌ها در صندوق‌های رای، رویارویی در دادگاه‌ها و کودتای دیگری در سال 2014 که دولتی را که توسط خواهر تاکسین تشکیل شده بود، به مبارزه ادامه دادند.

تاکسین، میلیاردر مخابراتی که از ثروت خود برای ایجاد یک حزب سیاسی پوپولیستی استفاده کرد، زمانی نمادی برای یک تایلند متفاوت به حساب می آمد.

احزاب تحت نظر او تا سال گذشته که رقیب مترقی تری در صدر قرار گرفت، در هر انتخابات عمومی اول بود.

تاکسین در 18 فوریه 2024 در بانکوک با یک تکیه گاه گردن، یک زنجیر روی بازوی راست و یک ماسک جراحی دیده می شود. AP

پیروزی غیرمنتظره حزب حرکت رو به جلو به دستور قوی رای دهندگان برای تغییر ساختاری واقعی در سیاست تایلند اشاره کرد، و پیشنهادات سیاست اصلاحی آن بیش از فیو تای، نیروهای محافظه کار را نگران کرد.

تاکسین تنها چند روز قبل از اینکه تایلند به پای صندوق های رای برود، برنامه خود را برای بازگشت اعلام کرد، زمانی که حزب Pheu Thai پیشتاز در نظر گرفته شد.

جنبش او پس از دوم شدن حزب در انتخابات کمرنگ شد، اما پس از تأخیرهای مکرر، به نظر می‌رسید که برنامه بازگشت او قوی‌تر شد زیرا حرکت رو به جلو برای جلب حمایت کافی برای تشکیل دولت تلاش می‌کرد.

زمانی که اعضای سنا که از سوی ارتش منصوب شده بود از تایید نامزد خود برای نخست وزیری خودداری کردند، حرکت رو به جلو مانع از به دست گرفتن قدرت شد.

احزاب تحت حمایت نظامی در انتخابات عملکرد بدی داشتند و بر این باور بود که تشکیلات محافظه کار سلطنتی تایلند طرفدار آشتی با ماشین سیاسی تاکسین بودند تا حزب مترقی حرکت رو به جلو را از قدرت دور نگه دارند.

پس از آن، Pheu Thai، نایب قهرمان، یک ائتلاف حکومتی شامل احزاب محافظه کار را که مورد قبول سنا بود، تشکیل داد و دولت فعلی را تشکیل داد.

فیو تای از آن زمان خط ضد نظامی خود و بسیاری از برنامه های اصلاحی خود را که در طول مبارزات انتخاباتی وعده داده بود، نرم کرده است.

پوانگتونگ پاواکاپان، استاد علوم سیاسی در این کشور گفت: تغییر واقعی که رای دهندگان امیدوار بودند پس از انتخابات ببینند، در این دولت بعید شده است و حزب فیو تای اکنون “به عنوان نماینده نیروهای محافظه کار تایلند برای حفظ وضعیت موجود عمل می کند.” دانشگاه چولالانگکورن

پوانگتونگ می گوید که فیو تای تعداد قابل توجهی از حامیان خود را از دست داده است و وجهه حزب پس از چرخش و معامله با آن برای به دست گرفتن قدرت به خطر می افتد، اما او فکر می کند که تا زمانی که حزب «نکند این بر ثبات آن به عنوان یک دولت تأثیری نخواهد گذاشت. قدرت (قدیمی) و سرمایه داران بزرگ را لمس کنید.»



منبع

sitemap