پرداخت زکات فطره و خواندن زیارت سیدالشهدا در روز عید فطر


پرداخت زکات فطره و خواندن زیارت سیدالشهدا در روز عید فطر

باید زکات فطره را پیش از نماز عید فطر پرداخت کرد، زیارت حضرت سید الشهداء هم یکی دیگر از اعمال امروز است.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، امروز چهارشنبه مصادف با اولین روز ماه شوال و عید سعید فطر است.

بر اساس این گزارش، از اعمال سفارش شده برای روز عید فطر تکبیراتی است که پس از نماز صبح و نماز عید وارد شده است.

باید زکات فطره را پیش از نماز عید، به شرحی که در کتاب‌های فقهی آمده، پرداخت شود و زکات فطره، واجب مؤکد و شرط قبولی روزه ماه رمضان و سبب حفظ انسان تا سال آینده است.

پوشیدن لباس نیکو و به کار بردن بوی خوش و رفتن به صحرا برای به جا آوردن نماز عید در زیر آسمان از دیگر اعمال وارد شده است.

افطار کردن پیش از نماز عید، در اول روز و بهتر آن است که با خرما یا شیرینی باشد.

همچنین سفارش شده که پس از طلوع آفتاب از منزل خارج شوید و دعاهای وارد شده مانند اللّٰهُمَّ مَنْ تَهَیَّأَ فِی هٰذَا الْیَوْمِ… را بخواند.

خواندن نماز عید یکی دیگر از اعمال امروز است که در رکعت اول سوره‌های حمد و اعلی را خوانده و سپس پنج تکبیر بگویید و بعد از هر تکبیری دست به قنوت بردارید و بگویید : اللّٰهُمَّ أَهْلَ الْکِبْرِیاءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَةِ، وَأَهْلَ التَّقْویٰ وَالْمَغْفِرَةِ، أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هٰذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً، وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللّٰهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ ذُخْراً وشَرَفاً وَمَزِیداً أَنْ تُصَلِّیَ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَأَنْ تُدْخِلَنِی فِی کُلِّ خَیْرٍ أَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ تُخْرِجَنِی مِنْ کُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ أجْمَعِین . اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خَیْرَ مَا سَأَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصَّالِحُونَ، وَأَعُوذُ بِکَ فِیهِ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُکَ الصَّالِحُونَ.

در رکعت دوم نیز پس از سوره حمد، سوره شمس را بخوانید، سپس چهار تکبیر بگویید و پس از هر تکبیری دست به قنوت بردارید و همان دعا را بخوانید. البته پس از نماز عید، دعاهای بسیاری وارد شده که شاید بهترین آن‌ها، دعای چهل‌ و ششم صحیفه کامله سجادیه باشد.

همچنین زیارت حضرت سید الشهداء یکی دیگر از اعمال امروز است.

sitemap