«پدر تئاتر ايران» چه کسی بود؟


رجال ایرانی؛

سيد علی نصر را به سبب تلاش‏‌های فراوانی كه در عرصه تئاتر و نمايش به انجام رسانده است به عنوان «پدر تئاتر ايران» می‌شناسند.

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری آنا، سيد علي نصر را به سبب تلاش‏‌های فراوانی كه در عرصه تئاتر و نمايش به انجام رسانده است به عنوان «پدر تئاتر ايران» میشناسند، او سرانجام در هفتاد سالگی درگذشت و در امامزاده عبداللَّه به خاك سپرده شد.

سید علی نصر فرزند نصر الاطباء کاشانی، در ۱۲۷۴ در تهران تولد یافت. پس از انجام تحصیلات مقدماتی وارد مدارس علمیه و  آلیانس فرانسه شد و دوره مدارس مزبور را طی کرد، آنگاه به شغل معلمی پرداخت و چندی در مدارس علمیهٍ، اقدسیه، قاجار و مدرسه سیاسی تدریس می‌کرد. سپس وارد وزارت دارایی شد و قریب بیست سال در آن وزارتخانه بود.

اهم مشاغل وی در وزارت مالیه عبارتند از: ریاست کل خالصجات، رئيس انحصار تریاک، ریاست اداره دخانیات، پیشکار مالیه اصفهان، رئیس دارایی خراسان و ریاست اداره برق تهران.

نصر در ۱۳۱۵ به استانداری مازندران منصوب شد و قریب سه سال استاندار آنجا بود. در ۱۳۱۸ علی منصور وزیر پیشه و هنر او را به معاونت خود برگزید و وقتی منصور به نخست وزیری رسید کفالت وزارت پیشه و هنر با علی نصر شد. پس از شهریور ۱۳۲۰ مدتی هم معاونت وزارت کشور را عهده دار شد و در ۱۳۲۵ در یکی از کابینه‌های احمد قوام به وزارت پست و تلگراف معرفی شد.

ولی دوران وزارتش طولانی نشد و از ا آنجا با سمت سفیر کبیر عازم پاکستان شد و بعد سفیرکبیر ایران در چین ملی شد و سرانجام در ۱۳۴۰ درگذشت. سید علی نصر مردی دانشمند و صاحب تألیفات متعدد بود و در حقیقت بنیانگذار هنر تئاتر در ایران است.  تعداد زیادی نمایشنامه به وسیله او تحریر و اجرا شد و کتبی نیز در تئاتر دارد. از دیگر کارهای او تأسیس هنرستان هنرپیشگی است.

انتهای پیام/

sitemap