هزاران زندانی پس از هجوم گروه‌های تبهکار به این مرکز، از زندان اصلی هائیتی فرار می‌کنند



هزاران زندانی پس از اینکه اعضای باند مسلح شنبه شب در آخرین موج خشونت آمیز کشور از زندان غلبه کردند، از زندان اصلی هائیتی فرار کردند.

به گفته آرنل رمی، وکیل حقوق بشر، در پی حملات هماهنگ شده میان باندهای مختلف در شهر پورتو پرنس پایتخت، از جمله حمله به ندامتگاه ملی – که در آن کمتر از 100 زندانی در سلول های خود باقی مانده بودند، حداقل پنج نفر کشته شدند. که در زندان کار می کند

بقیه تقریباً 4000 زندانی در جریان خشم فرار کردند و زندان معمولاً شلوغ را مانند شهر ارواح با لباس‌ها و صندل‌های پلاستیکی که در غیاب زندانیان – و نگهبانان – پخش شده بودند، ترک کردند. سه جسد با شلیک گلوله در نزدیکی ورودی باز تأسیسات قرار داشتند در حالی که جسد دو مرد دیگر در نزدیکی یک جاده موقت از لاستیک های سوخته قرار داشتند.

حداقل پنج نفر در حمله شبانه به ندامتگاه ملی کشته شدند. AP
کمتر از 100 نفر از نزدیک به 4000 زندانی در زندان پس از این حمله پشت میله های زندان باقی ماندند. AP

دومین زندان در پورتو پرنس که 1400 زندانی دیگر را در خود جای داده است نیز با فرار از زندان مواجه شد و گروه‌های تبهکار کنترل استادیوم برتر فوتبال کشور را در دست گرفتند در حالی که خدمات اینترنت برای بسیاری از شهروندان به دلیل قطع شدن کابل فیبر نوری در جریان خشونت‌های شبانه قطع شده بود.

آریل هنری، نخست وزیر جنگ زده، در جریان حملات در کنیا از کشور خارج شد و در تلاش برای جلب حمایت سایر کشورها از یک نیروی امنیتی تحت حمایت سازمان ملل متحد به رهبری کنیا برای هائیتی است.

در غیاب او، دولت هائیتی از شهروندان خواسته است که هوشیار باشند و آرامش خود را حفظ کنند.

وزارت ارتباطات هائیتی در پستی در X اعلام کرد: «پلیس ملی همه اقدامات را برای یافتن زندانیان فراری و دستگیری مسئولین این اعمال جنایتکارانه و همچنین همه همدستان آنها انجام می دهد تا نظم عمومی برقرار شود».

این وزارت افزود که “جنایتکاران از کشتن غیرنظامیان، غارت و سوزاندن اموال عمومی و خصوصی” در جریان داد و ستد یک شبه تردید نکردند.

ندامتگاه ملی چند تن از رهبران باند را قبل از هجوم باندهای خشن نگه داشت.

باندهای مسلح به بزرگترین زندان کشور که چندین سرکرده باند در آن پشت میله ها بودند یورش بردند. AP

فرانسیسکو اوریبه، زندانی کلمبیایی، در یک پیام ویدئویی که به طور گسترده در رسانه های اجتماعی در جریان حمله شنبه شب به اشتراک گذاشته شد، گفت: “لطفا، لطفا به ما کمک کنید.” آنها مردم را به طور بی رویه در سلول ها قتل عام می کنند.

اوریبه یکی از 18 سرباز سابق کلمبیایی است که متهم به عمل به عنوان مزدور در ترور جوونل مویس رئیس جمهور هائیتی در ژوئیه 2021 هستند. همه آنها ترجیح دادند پشت میله های زندان بمانند.

اوریبه روز یکشنبه از سلول خود به خبرنگاران گفت: «من چون بی گناه هستم فرار نکردم.

فرار از زندان در بحبوحه خشونت‌های گروهی در حالی رخ داد که نخست‌وزیر هائیتی در خارج از کشور است. AP

پس از ترور مویس، نخست‌وزیر فعلی، هنری، کنترل هائیتی را به دست گرفت و بارها طرح‌های انتخابات دموکراتیک رئیس‌جمهور و پارلمان را که تقریباً 10 سال است برگزار نشده بود، به عقب انداخت.

حمله به بزرگ‌ترین زندان هائیتی نشان‌دهنده وضعیت وخیم‌تر پس از هفته‌ها خشونت هماهنگ گروه‌ها و حملات به مؤسسات مهمی مانند بانک مرکزی، بیمارستان‌های بزرگ و فرودگاه بین‌المللی این کشور است.

یک افسر نخبه پلیس سابق که به رهبر باند تبدیل شده است، جیمی کریزیر، در راس حملات مرگبار اخیر قرار دارد. Chérizier، همچنین به عنوان Barbecue، گفت که هدف جلوگیری از بازگشت هنری به هائیتی است.

با سیم پست.



منبع

sitemap