سروتونین 101: باز کردن رازهای هورمون شادی


اگر بتوانید شادی خود را «هک» کنید تا احساسات مکرر و شدیدتری از لذت، رضایت و رفاه را تجربه کنید؟ خوب، به لطف انتقال دهنده های عصبی ما، به نظر می رسد، شما می توانید! برخی از انتقال دهنده های عصبی در مغز – از جمله سروتونین، دوپامین و اندورفین – در درجه اول مسئول تنظیم احساس شادی، رضایت و خلق هستند. دوپامین و اندورفین، با نام مستعار ما هورمون های “احساس خوب”.، بیشتر به دلیل نقششان در تنظیم انگیزه، لذت و تسکین درد شناخته شده اند. در مورد تنظیم شادی، خلق و خو و سلامت روان؟ ما داریم سروتونین برای تشکر از آن! در حالی که همه این انتقال دهنده های عصبی با هم کار می کنند تا احساسات و رفاه کلی ما را تنظیم کنند، بهینه سازی سروتونین کلیدی است. تقویت شادی.

خوشبختانه، راه‌های طبیعی برای افزایش سطح سروتونین در مغز از طریق تغییرات ساده در سبک زندگی، مانند تمرین مدیتیشن، درگیر شدن در ورزش منظم و ایجاد تغییرات رژیم غذایی وجود دارد. با بهینه سازی سطح سروتونین خود از طریق این روش ها، تحقیقات نشان می دهد که ممکن است بتوانید سلامت روان خود را افزایش دهید شادی.

پیش از این، همه چیزهایی که باید در مورد چگونگی باز کردن «هورمون شادی» خود بدانید – سروتونین! از جمله اینکه چیست، چگونه کار می کند و بهترین راه های طبیعی برای تقویت آن.

اما ابتدا، سروتونین چیست؟

سروتونین چیست؟

سروتونینکه به عنوان “هورمون شادی” نیز شناخته می شود، نقش مهمی در تنظیم خلق و خو، اشتها و خواب دارد. این انتقال دهنده عصبی (یک پیام رسان شیمیایی که برای انتقال سیگنال به سایر نورون ها استفاده می شود) از اسید آمینه تریپتوفان که از طریق رژیم غذایی به دست می آید، سنتز می شود. این در درجه اول در روده تولید می شود، جایی که به تقویت احساس شادی، رفاه و آرامش کمک می کند.

پس از تولید، سروتونین در جریان خون آزاد می شود و به قسمت های مختلف بدن منتقل می شود، جایی که بر روی گیرنده های خاص تأثیر می گذارد و اثرات مختلفی ایجاد می کند.

با این همه توابع مهم، بیایید کمی عمیق تر شیرجه بزنیم.

3 حقیقت شگفت انگیز درباره سروتونین

شماره 1 سروتونین مسئول تنظیم شادی و تندرستی است

جای تعجب نیست، یکی از توابع اصلی سروتونین تنظیم خلق و خو و حالت عاطفی است! این جایی است که نام خود را “هورمون شادی” می گیرد، زیرا به تقویت احساس شادی، رضایت و آرامش کمک می کند.

شماره 2 اکثر سروتونین در روده تولید می شود (نه مغز!)

در حالی که مقدار کمی سروتونین در بافت هایی مانند مغز تقریباً تولید می شود 95 درصد سروتونین در روده تولید می شود! این به چند دلیل مهم است. اول، سروتونین نقش مهمی در عملکرد دستگاه گوارش (GI) ایفا می کند متابولیسم – نشان داده شده است که باعث تقویت حرکت روده، افزایش جذب مواد مغذی و تنظیم اشتها و گوارش

و اگر در مورد ارتباط روده و مغز شنیده اید، این لینک است! جالب اینجاست که یک مسیر ارتباطی دو طرفه بین روده و مغز وجود دارد که به آن معروف است محور روده و مغز. روده سیگنال هایی را تولید و به مغز ارسال می کند و مغز نیز می تواند بر فعالیت های روده تأثیر بگذارد. این سیستم ارتباطی برای حفظ روده سالم و عملکرد کلی بدن ضروری است، جایی که نشان داده شده است که این سیستم را تنظیم می کند. سیستم ایمنی، استرس را مدیریت کنید و از هضم و جذب مناسب مواد مغذی اطمینان حاصل کنید. در واقع، محور روده-مغز به یک منطقه مهم مطالعه برای محققانی تبدیل شده است که به دنبال درک مکانیسم های زیربنایی مختلف هستند. گوارشی و سلامت روان شرایط

#3 سروتونین و ملاتونین ارتباط نزدیکی با هم دارند، بنابراین به خواب کمک می کند!

سروتونین و ملاتونین (هورمون خواب ما) مانند ملاتونین ارتباط نزدیکی با هم دارند نشات گرفته از سروتونین است و در تنظیم خواب نقش دارد. هنگامی که سطح سروتونین بالا باشد، می توان آن را به ملاتونین تبدیل کرد و به تقویت یک کمک می کند خواب آرام شبانه.

و وقتی نوبت به تنظیم چرخه خواب و بیداری می رسد، هر دو هورمون به طور قابل درک مهم هستند. برخلاف ملاتونین که در شب بیشترین مقدار را دارد، سطح سروتونین معمولاً در طول روز که بیدار و فعال هستیم بالاترین میزان است. هنگامی که متعادل است، سروتونین باید کاهش یابد، زیرا ملاتونین شروع به افزایش می کند (بنابراین، به آماده شدن بدن برای خواب کمک می کند). اما، زمانی که سروتونین کمبود داشته باشد، تحقیقات نشان می دهد که می تواند منجر به یک اختلال در چرخه خواب و بیداری، باعث ایجاد مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب می شود.

افزایش سطح سروتونین به طور طبیعی

شماره 1 قرار گرفتن روزانه در معرض نور خورشید را انتخاب کنید

آیا میدانستید که نور خورشید روزانه می تواند شما را تقویت کند سروتونین سطوح؟ در حالت ایده‌آل، سعی کنید صبح‌ها در معرض نور خورشید قرار بگیرید، زیرا این کار می‌تواند به تنظیم ساعت داخلی بدن شما و بهبود خواب شبانه کمک کند!

شماره 2 به طور منظم ورزش کنید

تحقیقات نشان داده است که ورزش – به ویژه ورزش هوازی مانند دویدن (همه ما می دانیم و دوست داریم که دونده زیاد است!) – می تواند تولید و ترشح سروتونین را در مغز افزایش دهد. بنابراین اگر تعجب می کنید که چرا بعد از تمرین احساس خوبی دارید، اکنون می دانید!

مربوط: 5 تمرین با احساس خوب برای تقویت خلق و خوی شما در کمتر از 30 دقیقه

#3 استرس را مدیریت کنید

در حالی که نشان داده شده است که استرس مزمن سطح سروتونین را کاهش می دهد، انجام فعالیت های کاهش دهنده استرس مانند مدیتیشن و مراقبت از خود می تواند به طور طبیعی به افزایش سطح سروتونین کمک کند. سروتونین سطوح! این می تواند حمام آب گرم، گوش دادن به موسیقی، تمرین یوگا یا گذراندن وقت با عزیزان باشد.

مربوط: 10 غذای فوق العاده کاهنده استرس که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید

#4 روده خود را تغذیه کنید

بازگشت به ارتباط روده و مغز، یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای روده می تواند کمک کند ترویج رشد باکتری های مفید روده، که به نوبه خود می تواند به تولید سروتونین بیشتر کمک کند.

این شامل غذاهایی مانند: میوه ها و سبزیجات فیبردار، غلات کامل و غذاهای تخمیری غنی از پروبیوتیک ها مانند ماست، کیمچی و کلم ترش است.

مربوط: بهترین غذاها برای روده سالم بر اساس یک RD

شماره 5 اصول اولیه را اولویت بندی کنید

وقتی نوبت به یافتن تعادل و حمایت از سطوح سالم سروتونین می رسد، نمی توانیم اصول اولیه را فراموش کنیم. مطمئن باشید که بدن خود را با غذاهای غنی از مواد مغذی تامین می کنید، سطح قند خون خود را ثابت نگه می دارید، عادات خواب خود را بهینه می کنید، و کارهای بیشتری را انجام می دهید که باعث شادی شما می شود!

چگونه از فواید هورمون شادی خود برای داشتن زندگی شاد و سالم استفاده کنید

سروتونین از تنظیم خلق و خو و شادی گرفته تا خواب آرام و کمک به هضم غذا، نقش مهمی در بهزیستی کلی ما دارد. و حمایت از مزایای این هورمون شادی می تواند به سادگی گنجاندن شیوه های افزایش دهنده سروتونین روزانه (مانند ورزش منظم، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، و افزایش مصرف غذاهای غنی از تریپتوفان) در برنامه روزانه شما باشد! بنابراین، چه به دنبال تسکین استرس، تقویت خلق و خوی خود باشید یا به سادگی آرامش بیشتری را به روز خود بیاورید، این هک های سروتونین مکانی عالی برای شروع هستند. شروع به گنجاندن آنها در برنامه روزانه خود کنید و تأثیرات مثبت را در بدن و ذهن خود احساس کنید!

sitemap