ستاره مرده به زندگی بازگشت


شگفتی در کیهان؛

ستاره مرده به زندگی بازگشت

محققان در بررسی تازه خود دریافتند، یک ستاره مرده به طور غیرمنتظره‌ای دوباره فعال شده است و این رویداد با آنچه که تاکنون از فضا و اجرام آسمانی شناخته شده هم‌خوانی ندارد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشمندان وقتی شاهد بازگشت یک ستاره نوترونی مرده با یکی از قوی‌ترین میدان‌های مغناطیسی در کیهان بودند، شگفت‌زده شدند. فعال شدن مجدد این ستاره نوترونی «مگنتار» با درک فعلی که از اجرام آسمانی وجود دارد مطابقت ندارد.

محققان هنگامی‌که سیگنال‌های رادیویی عجیبی از نزدیک‌ترین مگنتار نزدیک زمین (XTE J ۱۸۱۰-۱۹۷) که در فاصله ۸ هزار سال نوری قرار دارد، دریافت کردند، متوجه زنده شدن این ستاره نوترونی شدند.

این تیم سیگنال‌های رادیویی این ستاره را با استفاده از سازمان تحقیقات علمی و صنعتی مشترک المنافع استرالیا (CSIRO) مشاهده کردند.

مارکوس لوور، رهبر تیم تحقیقاتی و دانشمند سازمان تحقیقات علمی و صنعتی مشترک المنافع استرالیا، در بیانیه‌ای گفت: برخلاف سیگنال‌های رادیویی که از سایر مگنتار‌ها دیده‌ایم، این یکی مقدار انبوهی از نور قطبش یافته دایره وار که دائما در حال تغییر است را منتشر می‌کند.

اغلب مگنتار‌ها نور قطبی شده را ساطع می‌کنند، نوری با امواجی که در یک جهت خاص قرار دارند. یافته‌های این تیم نشان می‌دهد که نور این مگنتار به‌صورت دایره‌ای قطبی شده و در حین حرکت در فضا به نظر می‌رسد که مارپیچی است. این موضوع نه تنها غیرمنتظره است، بلکه کاملاً بی‌سابقه است. این ستاره نوترونی که قبلاً به عنوان یکی از ستارگان مرده تصور می‌شد، به طور ناگهانی دوباره فعال شده است.

مگنتارها، مانند همه ستارگان نوترونی، زمانی متولد می‌شوند که ستاره‌های پرجرم می‌میرند. وقتی این ستارگان سوخت خود را برای همجوشی هسته‌ای هیدروژن به هلیوم در هسته‌هایشان تمام می‌کنند، انرژی که از آنها در برابر فشار داخلی گرانش شان محافظت می‌کند، قطع می‌شود.

این رویداد نشان داد که حتی ستارگان مرده نیز می‌توانند دوباره به زندگی بازگردند و فعال شوند. این واقعه بسیار جالبی بود که محققان و دانشمندان را متعجب کرد و نشان می‌دهد که جهان همیشه متقاضی تعریف معنای جدید و ناشناخته است و هر لحظه ممکن است مفاهیم جدیدی پدید آید.

sitemap