توصیه های مهم رژیم غذایی در ایام نوروز


ویروس کرونا نامیده می شود ویروس سگ ماده 19
علاوه بر ایجاد اختلال در زندگی روزمره بسیاری از مردم در سراسر جهان ، از اجرای مراسم سنتی در برخی از کشورها از جمله ایران جلوگیری می کند. در این رابطه ، مقامات بهداشتی از مردم می خواهند روابط اجتماعی و خویشاوندی را محدود کنند.

توصیه ما به شما این است که برنامه ها و بازدیدهای خود را تا حد امکان به نوروز موکول کنید. با این حال ، اگر شما یک گردهمایی کوچک خانوادگی دارید ، توصیه هایی دارید غذا از روزهای بعد برای کاهش مشکلات ناشی از آن استفاده کنید.

ابتدا غذاهای پرمصرف نوروزی را معرفی می کنیم:

میوه:

میوه از نظر مواد مغذی و طعم متفاوت است ، اما ویژگی های مشترکی نیز دارد:

1. آنها حاوی آنتی اکسیدان های مختلف هستند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که رادیکال های آزاد را برای جلوگیری از بیماری خنثی کرده و اثرات سن بر بدن را کند می کنند. (اثر ضد پیری)

2. از آنجا که غذاهای این گروه معمولاً بدون آماده سازی و پخت مصرف می شوند ، میزان از دست دادن مواد مغذی و آنزیم های مفید آنها بسیار ناچیز است.

3. آنها حاوی انرژی کمی هستند. البته حاوی انرژی هستند و نظر کلی که “میوه چاق نمی شود” اشتباه است و هر 100 گرم میوه معادل 5-6 قاشق غذاخوری برنج ، کربوهیدرات و انرژی است.

یادداشت مهم: برخلاف تصور عموم ، میوه های خشک که به دلیل طعم و مزه بسیار مورد توجه قرار گرفته اند ، میان وعده یا غذای ناسالم محسوب نمی شوند و بیشتر خواص توصیف شده برای گروه میوه ها را دارند. نکته مهم این است که میوه خشک کالری بیشتری در واحد حجم دارد. بنابراین ، آنها شبیه آجیل هستند که در صورت مصرف بیش از حد ، با تمام فواید آن چاق کننده می شود.

گردو:

گردو متعلق به گروه پروتئین ها است. قدرت گردو در حضور مواد مغذی و ویتامین ها است. این گروه دارای مزایا و معایب زیر است:

1. کالری بالایی دارند. با استفاده از این گروه از مواد غذایی ، کالری بالایی را در اختیار بدن قرار می دهیم که باید به درستی محاسبه و در بخش روزانه گروه پروتئین گنجانده شود.

2. دارای محتوای سدیم بالایی هستند. اگرچه مقدار سدیم در این غذاها البته زیاد نیست ، اما معمولاً در حین آماده سازی نمک اضافه می شود. میزان بالای سدیم هم برای افراد سالم و هم برای افرادی که فشار خون بالا دارند مناسب نیست.

3. بسیاری از خواص آنها مربوط به چربی های اشباع نشده است ، بنابراین خوردن آجیل مشکلی ایجاد نمی کند. اما روغن ها و چربی ها ، خوب یا بد ، 9 کیلو کالری انرژی در گرم دارند.

4- تمدید عمر مفید می تواند نوع روغن را تغییر داده و از خواص تغذیه ای آنها بکاهد.

5- اگر از جمله افرادی هستید که در نوروز آجیل زیادی می خورید ، هنگام خوردن سایر غذاهای گروه پروتئینی ، یعنی گوشت قرمز و سفید ، ماهی ، تخم مرغ و محصولات لبنی ، مراقب باشید.

شیرینی

کسانی که طبق نوروز اضافه وزن دارند معتقدند بزرگترین مقصر آنها آب نبات است. شیرینی متعلق به گروه غلات است. آرد شیرینی پزی نوعی دانه تصفیه شده است که سبوس را از دانه ها برای شکل و طعم بهتر جدا می کند.

از دست دادن سبوس منجر به چندین رویداد مهم در این غذاها شده است:

1. بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین B و آهن در این غذاها از بین می رود.

2. کمبود سبوس بعد از خوردن این غذاها باعث افزایش سریع قند خون می شود و در نهایت بعد از خوردن این غذاها برای مدت کوتاهی احساس گرسنگی خواهید کرد.

3. سبوس آب زیادی را جذب می کند و سرعت حرکت غذا را در دستگاه گوارش افزایش می دهد. حذف سبوس میزان غذا در معده را کاهش می دهد و همچنین سرعت عبور غذا از روده را کاهش داده و باعث یبوست می شود.

نکات منفی فوق مربوط به آرد تصفیه شده است. حالا فرض کنید می خواهید این کیک را بپزید. به یاد داشته باشید که مقداری شکر و روغن یا کره و خامه و شیر پرچرب به آن اضافه کنید. از آنجا که این غذاها حاوی ویتامین یا مواد مغذی نیستند ، مصرف طولانی مدت می تواند باعث شود بدن شما به دلیل کالری دریافتی ویتامین دریافت نکند و از سوء تغذیه رنج ببرد. یکی از عوارض سوء تغذیه کاهش اشتها است.

توصیه های مهم رژیم غذایی در ایام نوروز:

به یاد داشته باشید که حداقل 3 وعده غذایی اصلی در روز (صبحانه ، ناهار و شام) بخورید.

– در ایام نوروز بهتر است رژیم غذایی را گاهی تنظیم کنید و آجیل و آجیل را به عنوان میان وعده و به میزان متعادل بخورید. ولی مقدار غذا می تواند در هر وعده غذایی اصلی گنجانده شود کاهش. او به طور مختصر شام می خواست.


صبحانه این یکی از مهمترین وعده های غذایی است که برای سلامتی و رفاه افراد اهمیت ویژه ای دارد. بهتر است افراد در ایام تعطیل زودتر بخوابند تا صبح تازه بیدار شوند و صبحانه کاملی با مقادیر کافی نان ، شیر ، پنیر ، آجیل و … بخورند بهتر است از کره ، خامه ، دوغ خودداری کنید. تا حد امکان از تخم مرغ ، خیار ، گوجه فرنگی ، میوه ها و آب میوه های طبیعی برای ایجاد رژیم غذایی متنوع صبحانه استفاده کنید.

در میان میوه ها توت فرنگی ، کشمش و خرما وجود دارد. اگر شما یکی از کسانی هستید که نمی توانید از خوردن میوه در مهمانی ها صرف نظر کنید ، توصیه می کنیم این مواد را از صبحانه حذف کنید (نوشیدن چای نیز ممنوع است)

-به دلیل مصرف مواد قندی در تعطیلات ، مصرف قند همراه چای را تا آنجا که ممکن است محدود کنید.

هرم راهنمای غذا خوردن 2-4 واحد میوه در روز را توصیه می کند. در زمان نوروز ، به دلیل در دسترس بودن بیشتر میوه ، مصرف آنها در مقادیر زیاد معمولاً بیش از حد و بیش از حد است. بنابراین ، به ویژه اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید ، مصرف میوه خود را به 2-4 واحد در روز محدود کنید.

– اگر شیرینی می خورید ، باید نسبت نان و برنج را در وعده های غذایی خود کاهش دهید. در چنین شرایطی ، استفاده از سالاد یا سبزیجات همراه غذا می تواند از پرخوری یا سوء تغذیه جلوگیری کند ، علاوه بر این ، احساس سیری ایجاد می کند.

– نسبت قند و شکلات شما در روز و میزان آجیل را به طور قاطع تعیین کنید. سهم خود را کنار بگذارید و دیگر درخواست نکنید.

مصرف غذاهای چرب و سرخ شده را کاهش دهید. غذاهای پخته و پخته بیشتر بخورید.

می توانید از کدو سبز ، هویج ، سیب زمینی ، کلم بروکلی و مرغ غذای عالی تهیه کنید که ارزش غذایی بالایی دارد و در عین حال کالری ندارد.

– روزانه 8 تا 11 لیوان آب بنوشید کاهش مصرف آب در ایام نوروز یکی از عوامل مهمی است که برای سلامتی مضر است.
از طرفی نوشیدن آب از پرخوری جلوگیری می کند و باعث می شود احساس سیری کنید.

مصرف زیاد شیرینی و شکلات در ایام نوروز مانند سایر موارد ، می تواند مشکلات سلامتی ایجاد کند. مصرف بیش از حد تنقلات ، شیرینی و شکلات در این روزها در کودکان اغلب باعث مشکلات گوارشی مانند درد شکم ، تهوع و استفراغ می شود و همچنین از مصرف غذاهای اصلی جلوگیری می کند و بنابراین ادامه این وضعیت به مدت 2 هفته در تعطیلات پر از پیچیدگی. سرگرم کننده و نه راحت

– شیرینی و شکلات می توانند اشتها را به ویژه در کودکان کاهش دهند. بنابراین ، توصیه می شود که کمتر از آنها را در فاصله 2 تا 3 ساعت از غذای اصلی مصرف کنید.

آب نبات و شکلات را جلوی چشم خود نگذارید. وقتی شیرینی روی میز است ، طبیعی است که هر چند دقیقه یکبار تلاش کنید
ابنبات بخور.

فعالیت بدنی و ورزش مناسب داشته باشید.

بهترین شانس

دیدگاهتان را بنویسید