افزایش باروری زنان با ریز مغذی ها


افزایش باروری زنان برای افرادی که مشکل ناباروری دارند بسیار مهم است. هنگام مواجهه با ناباروری ، عوامل زیادی وجود دارد که نمی توانید بر آنها تأثیر بگذارید ، مانند ژنتیک ، سن ، چرخه قاعدگی غیرقابل پیش بینی و غیره. با این حال ، یک گزینه برای افزایش شانس برای کودکان وجود دارد ، که نسبتاً ساده و غیر تهاجمی است. رژیم غذایی و به ویژه ریز مغذی هایی که با غذا یا مکمل دریافت می کنید ، می تواند در درمان ناباروری موثر باشد.

نقش ریز مغذی ها در افزایش باروری زنان

از آنجا که باروری یک معادله پیچیده است و بدن هر فرد متفاوت است ، علم ریز مغذی ها و اهمیت آنها هنوز در مراحل اولیه است. با این وجود ، برخی از مطالعات امیدوار کننده برای توضیح نقش ویتامین ها در باروری شروع شده است. ویتامین ها نقش مهمی در سلامت زنان دارند. آنها برای بسیاری از عملکردها ، از جمله قاعدگی و تخمک گذاری ، عملکرد تیروئید ، تولید انرژی ، ایمنی و کیفیت و بلوغ تخمک ضروری هستند. بنابراین ، مصرف مناسب ویتامین ها و مواد معدنی هنگام تلاش برای ایجاد محیط مناسب برای بارداری بسیار مهم است. برخی از مواد مغذی حتی می توانند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را که علت شایع ناباروری است ، کاهش دهند.

فولاد ال کارنیتین

این مکمل نوعی اسید آمینه L-carnitine است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به تبدیل چربی ها به انرژی کمک می کند. ALC و LC گاهی اوقات به صورت ترکیبی برای افزایش باروری در زنان استفاده می شوند. حاوی آنتی اکسیدان هایی است که سیستم تولید مثل زنان را تقویت می کند. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که اگرچه LC برای باروری زنان مفید است ، ALC دارای آنتی اکسیدان های قوی تری است. استیل ال کارنیتین تغییرات مربوط به سن در سیستم تولید مثل زنان را کند می کند. این مطالعه همچنین نشان داد که افزودن LC و ALC علائم PCOS ، اندومتریوز و آمنوره را بهبود می بخشد.

ویتامین های گروه ب غیر از اسید فولیک

آنها به سلامت تخمک کمک می کنند و از ناباروری ناشی از اختلالات تخمک گذاری جلوگیری می کنند. ممکن است شنیده باشید که اسید فولیک قبل و در دوران بارداری مهم است ، اما سایر ویتامین های B نیز در باروری نقش دارند. در یک مطالعه ، دریافت بیشتر ویتامین های B1 ، B2 ، B3 ، B6 و B12 با کاهش خطر ناباروری مرتبط بود. به اختلالات تخمک گذاری برخی مطالعات ویتامین B12 را با ناباروری زنان مرتبط می دانند. علاوه بر این ، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که سطوح بالاتر B12 و فولات ممکن است باروری را در زنان تحت درمان ناباروری افزایش دهد.

کلسیم

هیچ تحقیق قطعی وجود ندارد که کلسیم اضافی احتمال باروری را افزایش دهد. با این حال ، مهم است که مردان و زنان به اندازه کافی از این ماده معدنی برای جلوگیری از کمبود استفاده کنند. RDA کلسیم برای زنان بالغ 1000 میلی گرم در روز است. کلسیم مورد نیاز شما بهتر است از غذاهایی مانند ماست یا سایر محصولات لبنی به دست آید ، در غیر این صورت با مکمل ها به خودتان کمک کنید.

کوآنزیم Q10

بدن کوآنزیم Q10 تولید می کند ، اما افزایش مقدار آن در جریان خون می تواند برای باروری مفید باشد ، به ویژه اگر از IVF استفاده می کنید. یک مطالعه معتبر در سال 2018 نشان داد که مصرف مکمل CoQ10 باعث بهبود پاسخ تخمدان در زنان تحت IVF می شود. با این حال ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ویتامین دی

برخی مطالعات کمبود ویتامین D را با ناباروری در زنان مرتبط می دانند. یک مطالعه در سال 2019 سطح پایینی از ویتامین D را در زنان مبتلا به ناباروری به دلیل PCOS نشان داد. ویتامین D نقش مهمی در عملکرد باروری مردان و زنان دارد. تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین D می تواند با ناباروری در مردان و زنان ارتباط داشته باشد ، بنابراین آزمایش کمبود ویتامین D بسیار مهم است.

اسید فولیک

یکی از راه های افزایش باروری زنان ، مصرف مکمل های اسید فولیک است. دریافت مقدار کافی اسید فولیک تنها انتخاب هوشمندانه در دوران بارداری نیست. مکمل فولات قبل از بارداری با افزایش احتمال بارداری ، موفقیت بیشتر در باروری و کاهش خطر نقص لوله عصبی در نوزاد همراه است. برای زنان باردار ، RDA برای اسید فولیک 600 میکروگرم است. علاوه بر این ، به زنانی که قصد باردار شدن دارند یا ممکن است باردار شوند توصیه می شود که حداقل یک ماه قبل از بارداری مکمل اسید فولیک را با دوز روزانه 400 تا 800 میکروگرم مصرف کنند.

اهن

ناباروری ناشی از اختلال تخمک گذاری (یکی از موانع احتمالی باروری) می تواند ناشی از کمبود آهن باشد. مطالعه ای در سال 2006 بر روی بیش از 18000 زن نشان داد که مکمل آهن خطر این نوع ناباروری را کاهش می دهد. اگر می دانید که اختلال تخمک گذاری دارید ، در مورد نحوه افزودن آهن یا مکمل آهن واقعی به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

بیایید ملاقات کنیم: قرص Iron Plus Health Brest

امگا 3

به سلامت بارداری بیش از 35 سال کمک می کند. هنگام مطالعه الگوهای غذایی ، خوردن غذاهای دریایی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم با باروری بالاتر مرتبط است. اگر از غذاهای دریایی امگا 3 به طور منظم استفاده نمی کنید ، مصرف مکمل ها در هنگام بارداری می تواند مفید باشد.

سلنیوم

سلنیوم ممکن است مورد توجه زیادی قرار نگیرد ، اما یک ماده معدنی مهم است که در سیستم تولید مثل نقش دارد. یک مطالعه در سال 2015 گزارش داد که کمبود سلنیوم می تواند عاملی برای سقط جنین باشد. بر اساس یک مطالعه معتبر در سال 2019 ، سلنیوم همچنین می تواند به حفظ سلامت مایع فولیکولی اطراف تخمک کمک کند. RDA برای سلنیوم 55 میکروگرم در روز برای بزرگسالان است.

آیا می توانم مولتی ویتامین مصرف کنم؟

از آنجا که بسیاری از ریزمغذی ها بر باروری تأثیر می گذارند ، ممکن است استفاده از مولتی ویتامین با کیفیت بالا به جای مکمل آسان تر باشد. برای زنان توصیه می شود به دنبال محصولاتی باشند که شامل موارد زیر است:
حداقل 400 میکروگرم فولات
حداقل 300 میلی گرم کولین
150 میکروگرم ید
18 میلی گرم آهن
حداقل 600 واحد ویتامین D

نویسنده: طیبه رفیعی
منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید