هوش مصنوعی از باهوش‌ترین انسان‌‌ها سبقت می‌گیرد


پیش‌بینی ایلان ماسک:

هوش مصنوعی از باهوش‌ترین انسان‌‌ها سبقت می‌گیرد

ایلان ماسک پیش بینی می‌کند که هوش مصنوعی در سال آینده از باهوش‌ترین انسان هوشمندتر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا و شرکت فضایی اسپیس‌ایکس و مالک شبکه اجتماعی ایکس، توسعه هوش مصنوعی را طوری پیش بینی کرد که احتمالا تا سال آینده یا تا سال ۲۰۲۶ از باهوش‌ترین انسان نیز هوشمندتر می‌شود.

ماسک در یک مصاحبه مفصل شرح داد، چت‌بات هوش مصنوعی وی تا دو ماه دیگر مشغول آموزش دیدن است و پس از آن طی یک سال آینده در دسترس عموم قرار می‌گیرد و اگر هوش مصنوعی عمومی (AGI) را باهوش‌تر از باهوش‌ترین انسان تعریف کنیم، احتمالاً سال آینده یا نهایتا ظرف دو سال آینده در دسترس قرار می‌گیرد.

این میلیاردر که از بنیانگذاران شرکت فناوری اپن‌ای‌آی نیز بوده است، گفت که کمبود تراشه‌های پیشرفته مانع از آموزش مدل نسخه مدنظر شده است. در حالی که کمبود تراشه‌ها محدودیت بزرگی برای توسعه هوش مصنوعی تاکنون بوده است، تامین برق در یکی دو سال آینده این معضل را برطرف می‌سازد.

مدیرعامل تسلا باور دارد، هوش مصنوعی در آینده نزدیک قدرتمندتر از هوش بشری است و از سال آینده، هوش مصنوعی می‌تواند هوش‌های برتر انسانی را بشکند و با ایده‌های نوآورانه خود تمام زمینه‌های فناوری را دچار تغییرات کند.

این اظهارات نشان از اعتقاد وی به قدرت و ظرافت هوش مصنوعی دارد. هوش مصنوعی امروزه به سرعت در حال پیشرفت بسیار زیادی است و ممکن است در آینده نزدیک به مرزی برسد که هوش مصنوعی به شدت پیچیده و پیشرفته‌تر از هوش انسانی باشد.

 ماسک همچنین به تأثیرات مثبت و منفی این پیشرفت هوش مصنوعی اشاره کرده و خطراتی همچون تأثیرات زیست محیطی آن را نیز بررسی و خاطرنشان کرده، اگرچه باید از این پیشرفت‌ها بهره‌مند شد، اما برای حفظ امنیت و دسترسی به فناوری‌های فوق باید حوادث ناخوشایند را نیز مد نظر قرار داد.

ایلان ماسک باور دارد، آینده توسعه هوش مصنوعی امری بسیار مهم و حیاتی است که نیازمند توجه و مدیریت صحیح است، اما موضوع مورد تأکید وی این است که هوش مصنوعی می‌تواند ابزاری بسیار قدرتمند برای رشد و پیشرفت بشر باشد، اگر مورد استفاده صحیح و اخلاقی قرار گیرد.

sitemap