مرگ خاموش ملکه علوم؛ رشته‌ای که بدون توجه به تربیت معلم در حال نابودی است


عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با آنا:

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر گفت: از امسال لیسانسه تمام رشته‌ها می‌توانند در دوران ابتدایی به تدریس ریاضی اقدام کنند و عامل اصلی افت این رشته در تربیت نکردن درست معلمان است.  

سید منصور واعظ‌پور عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر گروه آموزشی ریاضی محض دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه هوش مصنوعی به عنوان ابزاری در آموزش عالی به کار برده می‌شود، تاکید کرد: ظرفیت رشته‌های ریاضی اسفناک و وحشتناک است و دانش آموزان هیچ رغبتی برای ادامه تحصیل در این رشته‌ها ندارند. 

وی ادامه داد: اگر با همین منوال پذیرش دانشجو در رشته‌های ریاضی پیش رویم تا ۲۰ سال آینده راهی جز وارد کردن مهندس از کشور‌های فیلیپین به ایران نداریم. 

واعظ پور با بیان اینکه در شرایط فعلی جامعه، دانش‌آموزان با استعداد جذب رشته‌های علوم ریاضی نمی‌شوند و انتخاب آن‌ها رشته‌های علوم تجربی و علوم انسانی است، تاکید کرد: طبق تحقیقات گسترده‌ای که در زمینه بی‌رغبتی دانش‌آموزان به رشته ریاضی داشته‌ام و همچنین در یکی از جشنواره‌های دانش‌آموزی، دریافتم که یکی از این دلایل به معلمان ابتدایی ریاضی بازمی گردد؛ چرا که معلمان خوبی در سطح ابتدایی تربیت نمی‌کنیم و خودشان در ریاضی ضعف دارند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: از طریق رشته آموزش ابتدایی به تربیت معلم ابتدایی اقدام کرده‌ایم و در دانشگاه فرهنگیان ۱۳۵ واحد درسی آموزش داده می‌شود که از این میان تنها دو درس آن هم به شیوه آموزش ریاضی تدریس می‌شود و با درس ریاضی تناسبی ندارد. 

واعظ پور اضافه کرد: برخی ازمعلمان ریاضی مدارس دارای دیپلم انسانی هستند و خودشان هم در دوران تحصیلی مطالعه زیادی روی دروس ریاضی نداشته‌اند و زمانی که معلمی خوب تدریس نکند باعث فراری دادن دانش‌آموزان از آن درس می‌شود؛ بنابراین یکی از اشکالات اساسی ما همین رشته‌های آموزشی است. 

وی افزود: در گذشته وزارت آموزش و پرورش از ماده ۲۸ به جذب معلم ریاضی ابتدایی که دارای مدرک دیپلم از رشته‌های آموزش ابتدایی و علوم تربیتی بود، اقدام می‌کرد و رشته‌ای با عنوان آموزش ابتدایی در دانشگاه‌های دولتی وجود ندارد و تنها دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه پیام‌نور و دانشگاه آزاد دارای این عنوان هستند و دانشگاه علوم تربیتی تعداد محدودیتی دانشگاه دولتی دارند؛ بنابراین جذب معلمان از این رشته‌ها هم ضعیف بود و هم کارایی و عملکرد لازم را نداشت. 

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده توانستیم آموزش و پرورش را متقاعد کنیم تا از لیسانسه‌های دیگر هم به جذب معلم ریاضی در دوران ابتدایی اقدام کند و با آزمونی که ماه گذشته در این زمینه برگزار شد تمام داوطلبان رشته‌های دیگر مجاز به شرکت بودند تا از سال جاری در پذیرش معلم ریاضی دوران ابتدایی از همه رشته‌های تحصیلی اقدام کنیم. 

مشکل معلم؛ عامل افت ریاضی

واعظ پور تاکید کرد: ۶۵ درصد پذیرفته‌شدگان معلم ریاضی ابتدایی از دانش‌آموختگان دانشگاه پیام نور و آزاد بودند و عامل افت ریاضی مشکل معلم است. 

وی با بیان اینکه عامل دیگر در ضعف رشته‌های علوم ریاضی مشکل کنکور است، ادامه داد: امیدواریم با ۲ مرحله‌ای شدن کنکور که از سال ۱۴۰۲ اجرایی شده این معضل را بهبود ببخشیم؛ چرا که ایم امر باعث می‌شود تا داوطلبان تنها در دروس اختصاصی متمرکز شوند که این موضوع در حال حاضر ایده‌آل نیست، ولی گام موثری در مسیر پیشرفت است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: خیلی از دانش‌آموزان و دانشجویان معتقد هستند که فارغ‌التحصیلان مهندسی بیکار هستند، در صورتی که این طرز تفکر نادرست است و باید گفت مهندس خوب بیکار نیست و حتی می‌تواند کارآفرین باشد بلکه مشکل ما در فارغ‌التحصیلی داوطلبان این رشته‌ها بدون سواد کافی است.

sitemap