کلهر: فروغی از لحاظ ذهنی درگیر مسائل جانبی شد/ هنوز فرصت کسب سهمیه المپیک وجود دارد


کلهر: فروغی از لحاظ ذهنی درگیر مسائل جانبی شد  هنوز فرصت کسب سهمیه المپیک وجود دارد

کارشناس تیراندازی گفت: فروغی پس از مدال طلای المپیک توکیو از لحاظ ذهنی درگیر مسائل جانبی شد ولی هنوز می‌تواند به کسب سهمیه المپیک امیدوار باشد.

مسعود کلهر در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره ناکامی تیراندازی ایران در کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس در مسابقات قهرمانی فدراسیون جهانی در برزیل اظهار کرد: مسابقات برزیل در حالی جنبه کسب سهمیه المپیک را پیدا کرد که جزء مسابقات ورلد کاپ و چمپیونزشیپ (قهرمانی) نبود. فرصتی داشتیم تا در ماده‌های تفنگ و تپانچه صاحب سهمیه شویم که از دست رفت و یک مسابقه دیگر باقیمانده تا بتوانیم در ماده اهداف پروازی سهمیه بگیریم. می‌توانستیم در برزیل سهمیه‌های باقیمانده را کسب کنیم ولی به هدف نرسیدیم. تعداد ۷۰ کشور در این مسابقات حضور داشتند.

فروغی پس از کسب مدال طلا دچار افت شد 

وی ادامه داد: در مسابقات تپانچه که به پایان رسید موفق نشدیم فینالیست شویم. این ضعف‌ها ناشی از نداشتن برنامه حساب شده و مدون است. امتیاز وحید گلخندان از دیگر نمایندگان کشورمان بهتر بود ولی او هم برای صعود به فینال یک امتیاز کم آورد تا سهمیه تپانچه انفرادی را از دست بدهد. جواد فروغی که در دوره گذشته المپیک در توکیو موفق شده بود مدال طلا را کسب کند به خاطر برنامه محکم‌تر و قوی‌تری نداشت و با مربیان بهتری تمرین نکرد، در شرایطی که حفظ مدال با توجه به تلاش رقبا بسیار سخت بود. فروغی پس از کسب مدال طلا دچار افت شد و در مسابقات مختلفی که شرکت می‌کرد نتایجی به دست می‌آورد که این افت را محسوس کرده بود. احساس مسئولیت وی برای حراست از این مدال با توجه به تقدیر‌های متعددی که صورت گرفت تا برخلاف همتایان خارجی که چنین موفقیتی را وظیفه می‌دانند وی این مدال ارزشمند را لطف دانست و شدت بار مسئولیت آن را بیشتر نکرد.

فروغی به کسب سهمیه المپیک امیدوار باشد

کارشناس تیراندازی خاطرنشان کرد: جواد فروغی نتوانست شرایط روانی خود را بعد از طلای المپیک توکیو حفظ کند. دیگر مدال آوران المپیک بسیار هدفمند تمرین و با برنامه‌ریزی خاصی کار می‌کنند. او از لحاظ ذهنی درگیر مسائل جانبی شد. وقتی تقدیر در تمام مراسم‌ها را برای او پیش‌بینی می‌کردند مسئولیت تکرار مدال المپیک روی دوش او سنگینی می‌کرد. فروغی هنوز می‌تواند به کسب سهمیه المپیک امیدوار باشد به شرطی که با برنامه‌ای کاملاً کاربردی و هدفمند خود را آماده مسابقات بعدی کسب سهمیه کند. نه تنها او که سایر نمایندگان تیراندازی ایران می‌توانند برای کسب سهمیه برنامه‌ریزی کنند. این ظرفیت در بچه‌های تیراندازی ما هست که اگر خوب برنامه ریزی کنند و با مربیان مجرب‌تری کار کنند در راه کسب سهمیه المپیک موفق باشند.  

پشتوانه خوبی ایجاد نکرده‌ایم

کلهر تأکید کرد: رنکینگ ایران در تیراندازی بالاست. البته این رنکینگ همواره در حال تغییر است ولی ما در بخش جوانان کم‌کاری کردیم. پشتوانه‌های خوبی برای ورزشکارانی که پا به سن گذاشته‌اند نساختیم. بار مسئولیت بر دوش با تجربه‌هاست و پشتوانه‌ای نداریم که بخواهد جای نفراتی که به بازنشستگی نزدیک می‌شوند بگیرند. فدراسیون دست به اقداماتی زده که پشتوانه لازم برای آنکه جوانان جای پای ملی‌پوشان قبلی بگذارند فراهم شود. این خلأ محسوس است و تا یکی دو سال آینده احساس خواهد شد. در بحث ساختاری و تجهیزات تیراندازی نسبت به پیشرفت این رشته عملکرد خوبی نداشتیم و می‌توان گفت رشته تیراندازی تجهیزات محور است. از این قافله دور مانده‌ایم و، چون خودمان این سلاح‌ها و مهمات آنها را تولید نمی‌کنیم در فراهم کردن آنها به مشکل خورده‌ایم. این موضوع در ثبت رکورد‌ها و فاصله با رقبا تأثیرگذار است و امیدوارم فدراسیون بتواند عملکرد بهتری در آینده داشته باشد.  

sitemap