کاخ سفید: ایالات متحده مستحق “قدردانی” اوکراین برای حمایت از جنگ است


ویلنیوس، لیتوانی – جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز چهارشنبه انتقاد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را به دلیل تمدید نکردن عضویت کشور جنگ‌زده در ناتو رد کرد و گفت که ایالات متحده به خاطر میلیاردها دلاری که برای دفاع اوکراین ارائه کرده است، «سزاوار سپاسگزاری است».

سالیوان در یک مجمع عمومی در جریان نشست سران ناتو در پایتخت لیتوانی، اندکی قبل از آن، گفت: «من فکر می‌کنم مردم آمریکا سزاوار قدردانی از سوی دولت ایالات متحده به خاطر تمایلشان برای گام برداشتن و همچنین سایر کشورهای جهان هستند. خود پرزیدنت بایدن با زلنسکی دیدار کرد.

اگرچه سالیوان مستقیماً از زلنسکی انتقاد نکرد، اما پس از انتقاد رهبر اوکراین از موضع آمریکا در مورد گسترش ناتو در روز سه‌شنبه، پیامدهای آن واضح بود.

زلنسکی بعد از ظهر چهارشنبه هنگام ملاقات با بایدن لحن آشتی جویانه تری اتخاذ کرد – از ایالات متحده برای ارائه میلیاردها تسلیحات به دولتش تشکر کرد و از “ایده عالی” بایدن مبنی بر تعهد کشورهای G7 به کشورش استقبال کرد.


جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز چهارشنبه انتقاد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را برای تمدید نکردن عضویت این کشور جنگ‌زده در ناتو رد کرد.
ناتو

بایدن در پاسخ گفت: «از اینکه مردم آمریکا را تصدیق کردید متشکرم. من فکر می کنم که ما بیش از مجموع هر کشور دیگری داده ایم.

انتقاد نازک سالیوان از زلنسکی در پاسخ به سوال یک فعال اوکراینی در مورد اینکه آیا ایالات متحده از روسیه “ترس” دارد تا به تمام درخواست‌های کی‌یف که شامل درخواست دعوت به ناتو می‌شود دست نزند.

زلنسکی روز سه‌شنبه با انتشار یک توئیت آتشین، رهبران ناتو را به دلیل تهیه یک سند جدید «بی‌سابقه و بی‌سابقه» که توضیح می‌دهد چگونه کشورش اجازه نخواهد داشت به ائتلاف نظامی بپیوندد، تا زمانی که کشورهای عضو توافق کنند که شرایط خاصی برآورده شود، سرزنش کرد.


"من فکر می کنم مردم آمریکا سزاوار قدردانی از سوی دولت ایالات متحده به دلیل تمایل آنها برای گام برداشتن و همچنین سایر کشورهای جهان هستند." سالیوان گفت.
سالیوان گفت: «من فکر می‌کنم مردم آمریکا سزاوار قدردانی از سوی دولت ایالات متحده به خاطر تمایلشان برای گام برداشتن و همچنین سایر نقاط جهان هستند.»
ناتو

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه با بایدن، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد و از رئیس‌جمهور بایدن برای ارائه میلیاردها سلاح به دولت اوکراین تشکر کرد.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه با بایدن، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد و از رئیس‌جمهور بایدن برای کمک مالی به دولت اوکراین تشکر کرد.
گتی ایماژ

زلنسکی در سفر به ویلنیوس در توییتر خود نوشت: «به نظر می‌رسد هیچ آمادگی برای دعوت اوکراین به ناتو یا عضویت آن در ائتلاف وجود ندارد». این بدان معناست که فرصتی برای چانه زنی درباره عضویت اوکراین در ناتو در مذاکرات با روسیه باقی مانده است. و برای روسیه، این به معنای انگیزه برای ادامه ترور است. عدم قطعیت ضعف است. و من آشکارا در این اجلاس بحث خواهم کرد.»

زلنسکی صبح چهارشنبه ارزیابی سنجیده‌تری ارائه کرد و در یک کنفرانس مطبوعاتی در کنار ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که «قابل درک» است که رهبران ناتو با پذیرش اوکراین از ایجاد یک «جنگ جهانی» با روسیه بیم داشته باشند، اما افزود که یک دعوت نامه “سیگنال” مهمی برای مسکو خواهد بود.

سخنان تند سالیوان انتقاد نادری از سوی دولت بایدن بود که به تدریج بسیاری از خواسته های زلنسکی برای تسلیحات پیشرفته را برآورده کرد.


کنگره بیش از 113 میلیارد دلار کمک به اوکراین را از زمان تهاجم روسیه در فوریه 2022 تصویب کرده است.
کنگره بیش از 113 میلیارد دلار کمک به اوکراین را از زمان تهاجم روسیه در فوریه 2022 تصویب کرده است.
از طریق رویترز

داریا کالنیوک.
داریا کالنیوک در جریان یک مجمع عمومی ناتو در لیتوانی سخنرانی کرد.
ناتو

«ایالات متحده آمریکا برای کمک به تضمین اینکه سربازان شجاع اوکراین دارای مهمات، پدافند هوایی، پیاده نظام، وسایل نقلیه جنگی، تجهیزات پاکسازی مین و بسیاری موارد دیگر هستند تا بتوانند به طور مؤثر دفاع کنند، اقدام کرده است. سالیوان همچنین گفت: در برابر هجوم روسیه و بازپس گیری قلمرو نیز.

او افزود: «تئوری‌های توطئه‌ای زیادی وجود داشته است که به هیچ وجه مبتنی بر هیچ واقعیتی نیست.

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته، کنگره بیش از 113 میلیارد دلار کمک به اوکراین را تصویب کرده است.

sitemap