مطالعه: مواد شیمیایی موجود در لاک ناخن و شامپو خطر دیابت نوع 2 را افزایش می دهد


یک مطالعه جدید نشان داد قرار گرفتن در معرض فتالات ها – مواد شیمیایی موجود در صدها محصول از جمله صابون، شامپو و لاک ناخن – با بروز بیشتر دیابت نوع 2 در میان زنان سفیدپوست مرتبط است.

دکتر سانگ کیون پارک، اپیدمیولوژیست دانشگاه میشیگان، در بیانیه ای در روز چهارشنبه گفت: «تحقیق ما نشان داد که فتالات ها ممکن است در افزایش بروز دیابت در زنان، به ویژه زنان سفیدپوست، در طی یک دوره شش ساله نقش داشته باشند.

بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله غدد درون ریز انجمن بالینی غدد درون ریز و متابولیسم، زنان سفید پوستی که در معرض سطوح بالای برخی از فتالات ها قرار داشتند، 30 تا 63 درصد شانس بیشتری برای ابتلا به دیابت داشتند، در حالی که زنان سیاه پوست و آسیایی وضعیت بسیار بهتری داشتند.


زنی در حال شستن موها به دوربین.
محصولات روزمره مانند شامپو حاوی فتالات هستند.
Getty Images/EyeEm

فتالات‌ها پلاستیک را بادوام‌تر می‌کنند – و در محصولات مراقبت شخصی، اسباب‌بازی‌های کودکان، بسته‌بندی غذا و نوشیدنی و حتی وعده‌های غذایی فست فود استفاده می‌شوند.

فتالات ها به دلیل تقلید استروژن به عنوان مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز شناخته می شوند. مطالعات نشان داده اند که می توانند بر تعادل هورمونی، باروری و رشد کودک تأثیر منفی بگذارند.


دست های زن با لاک ناخن قرمز در پس زمینه آبی.
همچنین لاک ناخن حاوی فتالات نیز شناخته شده است.
Getty Images/EyeEm Premium

پارک گفت: “مردم روزانه در معرض فتالات ها قرار می گیرند و خطر ابتلا به چندین بیماری متابولیک را افزایش می دهند.” مهم است که اکنون به EDCها بپردازیم زیرا برای سلامت انسان مضر هستند.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر فتالات ها بر بیماری های متابولیک مورد نیاز است.

یک مطالعه در سال 2021 تخمین زد که فتالات ها ممکن است با بین 91000 تا 107000 مرگ زودرس در بین آمریکایی های 55 تا 64 ساله مرتبط باشد.

sitemap