مشکل اصلی کشور در تحقیقات نیست، بلکه در رتبه بالاتر از ۵۰ نوآوری است!/ گام برداشتن در فاز اجرایی سازی ماهواره پیش بینی زلزله


معاون وزیر علوم:

مشکل اصلی کشور در تحقیقات نیست، بلکه در رتبه بالاتر از ۵۰ نوآوری است!  گام برداشتن در فاز اجرایی سازی ماهواره پیش بینی زلزله

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با بیان اینکه مشکل اصلی کشور مشکل تحقیقات نیست، بلکه در نوآوری ضعف داریم تاکید کرد: رتبه تحقیقات ایران ۱۵ و ۱۶ است، اما در نوآوری رتبه بالاتر از ۵۰ داریم که اگر این ۲ به هم نزدیک شوند حتما موفق خواهیم بود.

حسن زمانیان، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در گفتگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره طرح‌های کلان ملی در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اظهار کرد: این طرح‌ها به استادان واگذار می‌شوند و استادان دارای دانشجویانی هستند که در طرح‌ها شرکت می‌کنند و ما اعتبارات مالی آنها را تامین می‌کنیم و تنها استاد و دانشجو با یکدیگر فعالیت می‌کنند و خارج از سازمان حمایت و طرحی برای دانشجویان وجود ندارد.

وی درباره ساخت ماهواره گفت: دانش فنی ساخت ماهواره از سوی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بومی سازی شده است و اولین ماهواره ساخته شده در کشور مصباح نام دارد که گروه ۷۰ نفره مشغول آن بودند؛ بنابراین مادر ماهواره سازی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران است.

زمانیان بیان کرد: در حال حاضر، ماهواره پیش بینی زلزله در مرز دانش در حال ساخت است و ایران جزء پیشروترین کشور‌های دنیا در این زمینه است و ۱۳ زیرپروژه آن در قالب تحلیل مفهومی به اتمام رسیده است و مرحله بعدی ساخت ماهواره است که به زودی به این مرحله وارد می‌شویم.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اظهار کرد: دانشجویان به صورت پژوهش محور و تحقیقات محور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران تحصیل می‌کنند و هیچ فارغ التحصیل بیکاری نداریم؛ چرا که در صنعت‌های بسیار مهم کشور قبل از دانش آموختگی دعوت به کار می‌شوند.

زمانیان با بیان اینکه دانش آموختگان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران عملگرا هستند؛ تاکید کرد: آثاری را خلق می‌کنند که در مباحث فناوری و نوآوری بسیار مهم هستند.

وی درباره نقش پژوهش در کشور گفت: نقش پژوهش در کشور کمرنگ نیست و این موضوع یک مسئله پیچیده‌ای است، در تحقیقات و تولیدات علمی رتبه ۱۵ و ۱۶ را داریم که رتبه تولید خوبی دارد، اما باید به دنبال این باشیم که چرا در نوآوری ضعف داریم، در واقع این مشکل جدی کشور است.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اشاره به شاخص پیچیدگی‌های اقتصادی اظهار کرد: بر این اساس بررسی می‌شود که علم و فناوری هر کشور چقدر در جهت تولیدات صنعتی دخالت دارد و تا چه میزان منجر به تولیدات فناورانه می‌شود که ۳ معیار برای ارزیابی این شاخص از قبیل تحقیقات، تکنولوژی یا دانش فنی و تجارت در نظر گرفته می‌شود.

زمانیان گفت: در تحقیقات رتبه خوبی داریم، اما در تکنولوژی سطح متوسطی داریم و همه تحقیقات منجر به تولید فنی نمی‌شود، اما در تجارت که میزان تولید محصولات رقابت پذیر کشور در بازار‌های جهانی را نشان می‌دهد سقوط کرده ایم و افت داشته ایم، ترکیه هم همانند ایران است، اما میزان تولیدات ژاپن پایین است و در رتبه‌های آخر دنیا قرار دارد، اما در دانش فنی رتبه خوب و هدفمندی قرار دارد و در تجارت در راس قرار دارد و محصولات فناورانه تولید می‌کند.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه مشکل اصلی کشور مشکل تحقیقات نیست، بلکه در نوآوری ضعف داریم تاکید کرد: رتبه تحقیقات ایران ۱۵ و ۱۶ است، اما در نوآوری رتبه بالاتر از ۵۰ داریم که اگر این ۲ به هم نزدیک شوند حتما موفق خواهیم بود.

sitemap