سفر «گروسی» به ایران سازنده بود


با اشاره به کارشکنی آمریکا و تروئیکا؛

نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام با مثبت ارزیابی کردن سفر مدیرکل آژانس به ایران، تعلل در ازسرگیری مذاکرات احیای برجام را به طرفین غربی توافق نسبت داد.

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا به نقل از ایتارتاس، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در نهاد‌های بین المللی مستقر در وین، می‌گوید هیچ پیشرفتی درخصوص ازسرگیری مذاکرات احیای برجام حاصل نشده است.

وی در توضیح این مطلب افزود: ایران، روسیه و چین آماده نهایی کردن تصمیم برای بازگشت به پارامتر‌های اولیه توافق هسته‌ای هستند که تقریبا به طور کامل روی آن توافق شده است.

با این حال، این دیپلمات روس یادآوری کرد که در حال حاضر، انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا مایل به انجام این کار نیستند.

اولیانوف سفر هفته گذشته «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران را تا حد زیادی «سازنده» ارزیابی کرد و گفت: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کرد و تدابیر تکمیلی برای بازرسی و نظارت بر تاسیسات هسته‌ای ایران در نظر گرفته شده که هنوز نهایی نشده است. ایران نیز بیانیه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه آماده است با آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ذرات اورانیومی که چند سال پیش در ایران کشف شده بود، تعامل کند.

گروسی روز گذشته، بعد از برگزاری نشست فصلی شورای حکام آژانس، خطاب به خبرنگاران گفت: درباره توافق جامع پادمان ها، در سفر به تهران آن‌ها را تثبیت کردم.
گروسی درباره رابطه مذاکرات آژانس با احتمال احیای برجام گفت: باید قضاوت کنیم که چه پیش رویمان است و طرفین برجام هم باید تصمیم بگیرند که شرایط بهتر شده یا نه. دستور کار من اعتماد و در عین حال راستی آزمایی است. اگر بر اساس نتایج ممکن به احتمال از سرگیری گفتگو‌های برجام برسیم، من هم می‌گویم بله احتمالش هست، اما طرف ایرانی باید پایه‌های اطلاعات لازم را برای آژانس فراهم کند، اطلاعاتی که به‌واسطه خاموش کردن دوربین‌ها از آن‌ها برخوردار نیستیم.

وی تأکید کرد: اگر نتایج خوبی در کار آژانس باشد، ممکن است به احیای دوباره برجام هم برسیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: من مأیوس نیستم. ما در ابتدای شروع یک فاز جدید هستیم و سعی می‌کنم واقع‌بین باشم. در کل، از توافق‌های صورت گرفته راضی هستم، اما با احتیاط حرکت می‌کنیم، نقطه‌به‌نقطه و مسئله به مسئله.

انتهای پیام/

sitemap