تفکر غربی انگیزه افراد را از نظریه پردازی سلب می‌کند


رئیس سازمان سمت در گفت‌وگو با آنا:

رئیس سازمان سمت گفت: فردی که تحت تاثیر تفکر غربی قرار می‌گیرد علاقه و انگیزه زیادی برای نظریه پردازی ندارد و بیشتر مصرف کننده و پیرو است. 

داود مهدی زادگان، رئیس سازمان سمت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا درباره انتقاد به نبود نظریه پرداز علوم انسانی در کشور گفت: با این موضوع که نظریه پرداز در کشور نداشته باشیم یا تعداد آن‌ها کم باشد موفق نیستم. 

وی افزود: نظریه پرداز در کشور داریم، اما در توجه به آن‌ها غفلت شده است و اگر در این زمینه فعالیت‌های موثری صورت بگیرد، می‌توانیم افراد را شناسایی کرده و به جامعه علمی معرفی کنیم تا به راحتی در حوزه نظریه پردازی کار کنند. 

مهدی زادگان تصریح کرد: برگزاری جشنواره کتب درسی با این انگیزه انجام شد که استادان نظریه‌های خود را در قالب کتب درسی تالیف و تولید کنند تا به جامعه علمی معرفی شود و استادان آن را به عنوان منبع کتاب درسی خود برای تدریس درنظر بگیرند. 

رئیس سازمان سمت ادامه داد: اگر این زمینه‌ها شکل بگیرند و تقویت شوند کرسی‌های نظریه پردازی که برگزار می‌شوند، می‌توانیم از استادان آن‌ها دعوت کنیم تا کار خود را به کتاب درسی تبدیل کنند که در اینصورت نظریه آن‌ها دیده می‌شود. 

مهدی زادگان اضافه کرد: باید این نگاه را که نظریه پرداز نداریم کنار گذاشته و به سمت شناسایی آن‌ها قدم برداریم. معتقد هستم که در سراسر کشور استادانی داریم که حرف‌های نو برای گفتن دارند، اما امکانات مناسب در اختیار ندارند و کمتر به آن‌ها توجه می‌کنند. 

وی ادامه داد: استادان صاحب نظر به تعداد زیادی داریم به خصوص استادانی که استقلال فکری بیشتری نسبت به حوزه تفکر غربی دارند. فردی که تحت تاثیر تفکر غربی قرار می‌گیرد علاقه و انگیزه زیادی برای نظریه پردازی ندارد و بیشتر مصرف کننده و پیرو خواهد بود. 

رئیس سازمان سمت تاکید کرد: افرادی که تفکر مستقل و حرفی برای گفتن دارند صاحب نظریه هستند، اما از آنجایی که زمینه بروز و ظهور کمتری از ناحیه خویش، دستگاه، حاکمیت و نهاد‌های کمک کننده دارند دیده نمی شوند؛ بنابراین برگزاری جشنواره‌های کتب درسی باعث دیده شدن افراد ناشناخته می‌شود و می‌توانند نظریه‌های خود را به نمایش بگذارند.

انتهای پیام/

sitemap