تغییرات آب و هوایی در یکی از مرتفع‌ترین بیابان‌های جهان


در چین مطالعه می‌شود؛

دانشمندان تغییرات آب و هوایی را در یکی از مرتفع‌ترین بیابان‌های جهان در سین کیانگ، شمال غربی چین مطالعه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری  آنا، دانشمندان تغییرات آب و هوایی را در بیابان کوموکولی  که یکی از مرتفع‌ترین بیابان‌های جهان در سین کیانگ، شمال غربی چین است مطالعه می‌کنند.

کوموکولی یکی از مرتفع‌ترین بیابان‌های جهان است که ۳۹۰۰ تا ۴۷۰۰ متر بالاتر از سطح دریا در کوه‌های خالی از سکنه آرجین، در شمال غربی منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور قرار دارد و چیزی که آن را منحصربه‌فردتر می‌کند دریاچه‌ها و رودخانه‌های متعدد آن است، منبع اصلی آب دریاچه، نزدیک Ayakum است که در ۴۰ سال گذشته به سرعت گسترش یافته و از سال ۲۰۲۱ به بزرگترین دریاچه این منطقه تبدیل شده است.

سنجش داده‌ها توسط موسسه بوم شناسی و جغرافیای سین کیانگ تحت آکادمی علوم چین  بیانگر آن است، مساحت آب دریاچه ایاکم که در دهه ۱۹۸۰ حدود ۵۰۰ کیلومتر مربع بود، تا سال ۱۹۹۰ به نزدیک به ۶۷۰ کیلومتر مربع و تا سال ۲۰۲۱ به ۱۱۲۷.۷ کیلومتر مربع افزایش یافت که به طورکلی در طول سه دهه گذشته ۶۸ درصد افزایش یافته است.

لیو تی، محقق این موسسه طی مصاحبه‌ای با وبسایت خبری «سی‌جی‌تی‌ان» گفت که افزایش بارش و ذوب آب از کوه‌ها به دلیل دمای بالاتر در اینجا دلایل احتمالی گسترش دریاچه است، اما مطالعات بیشتر، به ویژه بر روی نمونه‌های آب جمع آوری شده، برای نتیجه گیری دقیق‌تر مورد نیاز است.

لیو تی و تیمش روز دوشنبه به صحرای کوموکولی رسیدند و بیش از یک ساعت پیاده روی کردند تا در میان طوفان شدید شن به دنبال منبع آب بگردند. آن‌ها در نهایت نمونه‌هایی از آب را در بالادست رودخانه‌ای در بیابان یافتند و آن را به همراه نمونه‌هایی از سایر بخش‌های دریاچه ایاکم برای بررسی تأثیر تغییرات آب و هوایی در این منطقه برای تجزیه و تحلیل آوردند.

این بررسی بخشی از یک سفر علمی ۱۰ روزه در منطقه کوه‌های آرجین، یکی از چهار منطقه بزرگ خالی از سکنه چین است.

انتهای پیام/

sitemap