بومی سازی در برخی حوزه‌های فاوا دور ریختن پول است


در گفتگو با آنا مطرح شد؛

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان گفت: بومی سازی در برخی حوزه‌ها ضروری است، اما در برخی از حوزه‌ها باعث عقب گرد و دور ریختن پول است چرا که دسترسی ما را به محتوای بین المللی از بین می‌برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد حسین داورپور عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد سمنان و مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه متاورس و هوش مصنوعی در حاشیه نمایشگاه الکامپ ۲۰۲۳ در گفتگو با خبرنگار آنا درباره لزوم بومی سازی در حوزه فاوا گفت: بومی سازی در حوزه زیر ساخت و شبکه، نرم افزار و بحث محتوا متفاوت است، زیرا هرکدام از آن‌ها الزاماتی دارد که باید در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: به طور مثال در حوزه نرم افزار و محتوا نباید بومی سازی صورت بگیرد، زیرا این بومی سازی دسترسی ما را به محتوا بین المللی از بین می‌برد.  

داورپور با اشاره به اینکه طراحی و تولید موتور جستجوی داخلی الزامی ندارد ادامه داد: زمانی که گوگل وجود دارد دیگر لزومی وجود و ساخت چنین موتور جستجویی کرد،   باید بپذیریم که قبل‌تر این کار بهتر و کامل‌تر  توسط  کشور‌های صنعتی صورت گرفته است  چبه همین دلیل بومی سازی در این حوزه  دور ریختن پول محسوب میشود.

وی افزود: ما در حالی که از این خدمات خارجی استفاده می‌کنیم باید همزمان بومی سازی را در برخی زمینه‌ها ادامه دهیم تا بتوانیم رشد و رقابت کنیم، محدودیت در استفاده از فناوری‌ها عقب گرد به حساب می‌آید.

داورپور درخصوص لزوم بومی سازی زیرساخت‌ها ادامه داد: باید یکسری محصولات کاملا بومی سازی شود بویژه در شرایط خاص امنیتی لازم و ضروری است؛ و در حوزه نرم افزار و پیامرسان‌های بومی نیز باید این مهاجرت کم کم و به دلخواه کاربر اتفاق بیفتد نه با اجبار و ایجاد ممنوعیت.

وی ادامه داد: الکامپ عزیز دل جامعه آی‌تی (IT) است و قبل از کرونا فستیوال تمام عیاری در حوزه فناوری اطلاعات محسوب می‌شد، اما متاسفانه در چند سال اخیر این نمایشگاه برگزار نشد که خلأ آن حس می‌شد امسال نیز این نمایشگاه با شور و هیجان خاصی برگزار شد، اما متاسفانه جای خالی استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوظهور خالی بود.

sitemap