بازی چه تاثیری در رشد جسمانی کودک دارد؟


بازی چه تاثیری در رشد جسمانی کودک دارد؟

بازی برای کودکان یک فعالیت ضروری و اساسی است که تاثیر بسیار زیادی بر رشد جسمی و ذهنی آن‌ها دارد. بازی‌ها نه تنها به کودکان کمک می‌کنند تا جسمی سالم و قوی داشته باشند، بلکه مهارت‌های اجتماعی، حرکتی و شناختی آنان را نیز بهبود می‌بخشند.

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، بازی برای کودکان یک فعالیت ضروری و اساسی است که تاثیر بسیار زیادی بر رشد جسمی و ذهنی آن‌ ها دارد. بازی ‌ها نه تنها به کودکان کمک می‌ کنند تا جسمی سالم و قوی داشته باشند، بلکه مهارت‌ های اجتماعی، حرکتی و شناختی آنان را نیز بهبود می بخشند. انجام بازی‌ های پر تحرک مانند پرش، دویدن، پرتاب توپ، پرش بر روی ترامپولین و… باعث تقویت عضلات و استقامت فیزیکی کودکان می‌ گردد. بازی با دوستان و همسالان علاوه بر رشد جسمانی کودک، می ‌تواند به کودکان کمک کند تا مهارت ‌های اجتماعی خود را تقویت کرده و یاد بگیرند که چگونه با دیگران همکاری نمایند.

اثرات مثبت و مهم بازی در رشد کودک

بازی و فعالیت ‌های بدنی در کودکان تأثیر مثبتی بر جسم و روان آن ها دارد. تحقیقات نشان داده است که فعالیت بدنی منظم می ‌تواند استرس و اضطراب را کاهش داده و حالت خوبی را در کودکان ایجاد کند. همچنین، فعالیت‌ های گروهی، مهارت ‌های اجتماعی و تعاملی کودک را تقویت کرده و او را به همکاری، همبستگی و تعاون با دیگران تشویق می کنند. این فعالیت ‌های بدنی تأثیر قابل توجهی بر رشد جسمی کودکان دارند. زیرا نه تنها به کودکان کمک می ‌کنند تا سلامتی عمومی خود را حفظ نمایند، بلکه توسعه عضلات، استقامت، تعادل و مهارت‌ های حرکتی را نیز تقویت می ‌کنند. در زیر به برخی از تأثیرات مثبت بازی و فعالیت ‌های بدنی در رشد جسمی کودکان اشاره می کنیم:

رشد استقامت

بازی هایی که با فعالیت‌ های بدنی مانند دویدن، پرش و … همراه است، کودکان را به چالش کشیده و استقامت آن ‌ها را افزایش می ‌دهند. این امر باعث می ‌شود که قلب و ریه ‌های کودکان قوی ‌تر شوند و ظرفیت تحمل ورزشی آن ‌ها افزایش یابد. از نمونه این بازی ها می توان به ترامپولین و بازی در قصر بادی اشاره کرد که با میزان تحرک زیاد کودکان انجام می شود.

توسعه عضلات و استحکام

بازی‌ های فیزیکی مختلفی مثل بالا و پایین رفتن از صندلی و پرتاب کردن توپ، عضلات کودک را تقویت کرده و استحکام آن‌ ها را افزایش می‌ دهند. این تقویت عضلات، بهبود توانایی ‌های حرکتی و کارایی جسمی کودک را نیز به دنبال دارد.

تعادل و هماهنگی

انواع بازی‌ مختلف تحرکی می تواند تمرینی برای تعادل و هماهنگی بدنی کودکان باشد. برای مثال بعضی از بازی ‌های تعادلی مثل راه رفتن روی نوک انگشتان پا و چرخیدن در حالت ‌های مختلف، موجب بهبود توانایی کودک در حفظ تعادل و هماهنگی بدنی می‌ گردد.

جلوگیری از چاقی و بیماری ‌های مرتبط

بازی و فعالیت ‌های بدنی منظم کودکان، از افزایش وزن اضافی و چاقی در دوران کودکی و بزرگسالی آنان جلوگیری می‌ نماید. علاوه بر این، یک فعالیت بدنی مرتب کودکان را از بیماری ‌های قلبی، دیابت و برخی سرطان ‌ها در آینده محافظت می‌ کند.

بهبود ساختار استخوانی

بازی هایی که دویدن و پرش کودک را به دنبال دارند، به تقویت ساختار استخوان‌ ها کمک می ‌کنند. این تقویت استخوان ‌ها در دوران کودکی می‌ تواند به جلوگیری از مشکلات استخوانی مانند ضعف استخوان‌ ها و کم ‌کاری استخوانی در زمان بزرگسالی کمک کند.

c0ed7f71-2ce9-4fb7-bcb4-99b5ab91b896.jpg

اهمیت تناسب بازی با سن کودکان

کودکان باید بازی‌ ها و فعالیت های ورزشی مناسب با سن خود را انجام دهند، زیرا نیاز های فیزیکی و روانی آن‌ ها در هر سنی متفاوت است. انواع بازی‌ ایده آل برای سن کودکان به آن ‌ها کمک می کنند تا مهارت ‌های حرکتی، تعادل و هماهنگی خود را پرورش داده و از لحاظ جسمی کاملا سالم بمانند. در صورتی که از کودک خواسته شود به انجام بازی هایی بپردازد که با توان و نیروی جسمانی او سازگاری ندارد، کودک احساس شکست و سرخوردگی خواهد داشت. بنابراین، بسیار مهم است که بازی هایی که برای کودک انتخاب می شود، با شرایط سنی و فیزیکی کودک متناسب بوده و بر اساس نیاز او انجام شود.

بازی های حرکتی مفید در رشد جسمانی کودک

شاید با گسترش زندگی آپارتمان نشینی، برخی از افراد تصور کنند که انجام بازی های حرکتی کودکان بسیار دشوار خواهد بود. در حالی که والدین باید با فراهم کردن شرایط انجام این بازی ها برای کودکان خود، دسترسی آن ها را به موبایل، تبلت و تلویزیون که همه این موارد عامل اصلی بی تحرکی در کودکان است، محدود کنند. برای رشد جسمانی کودک، مجموعه ‌ای از بازی ‌ها و فعالیت ‌هایی وجود دارد که به آن ‌ها کمک می‌ کند تا توانایی‌ های جسمانی خود را تقویت کنند. در زیر چند نمونه از بازی ‌های مناسب برای رشد جسمی کودکان را می‌ توانید مشاهده کنید:

لی لی

در این بازی فرد با پریدن با یک پا بر روی جدولی که بر روی زمین است، مواردی مثل هماهنگی چشم و پا، تعادل و مهارت های اولیه ریاضی را در خود تقویت می کند. این بازی باعث تحرک زیادی در کودک شده و اگر به شکل گروهی انجام شود، مهارت های اجتماعی او را نیز افزایش می دهد.

طناب بازی

بازی طناب بازی جهت تمرکز و تعادل کودک بسیار کاربردی می باشد. از مزایای خوب این بازی آن است که به وسایل خاصی نیاز ندارد. یکی از مهارت های حرکتی مهم در کودکان یعنی پریدن، با انجام این بازی تقویت خواهد شد.

غلت زدن

در این بازی کودک باید مانند یک کُنده چوب عمل کند. یعنی دستانش را بر دور سر خود حلقه کرده و بر روی چمن ها غلت بزند. این بازی جهت تقویت عضلات پشت، گردن، لگن، شانه و تقویت استقامت، بسیار کاربردی است. البته برای جلوگیری از صدمه به کودکان، این بازی باید در یک زمین چمن با یک شیب ملایم انجام شود.

16a9db1a-cee1-4c9a-83be-7891b15e7ec7.jpg

گذر از موانع

کودکان می توانند این بازی را در حیاط انجام بدهند. برای شروع بازی باید یک مسیر عبور انتخاب شود و موانعی بر سر راه این مسیر قرار بگیرد. این موانع می تواند لاستیک قدیمی، جعبه و .. باشد. کودک باید برای طی کردن مسیر برخی از موانع را کنار زده و از روی بعضی دیگر بپرد. این بازی قدرت و رشد جسمانی کودک را افزایش می دهد.

گرگم به هوا

این بازی سنتی و قدیمی نیز از نمونه بازی های گروهی و پرهیجان برای کودکان است. در این بازی یک کودک به عنوان گرگ تعیین می گردد و کودکان دیگر باید همواره از گرگ دور شوند. هر کودکی که گرگ او را لمس کند، مانند مجسمه باید در همان حالت باشد و تکان نخورد. زمانی این کودک می تواند حرکت کند که توسط یکی از هم تیمی های خود لمس شود.

sitemap