آقایی: از دعوتم به اردوی تمرینی پیشرفته سورپرایز شدم/ دلم می‌خواهد ثریا‌های زیادی بسازم تا به المپیک برسند


آقایی: از دعوتم به اردوی تمرینی پیشرفته سورپرایز شدم  دلم می‌خواهد ثریا‌های زیادی بسازم تا به المپیک برسند

چهره مطرح بدمینتون زنان ایران گفت: از من دعوت شده تا به عنوان مربی برتر به این کمپ آسیایی بروم، از بابت این اتفاق بی‌نهایت خوشحالم و در این چند روز واقعا سورپرایز شدم.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، ثریا آقایی، چهره مطرح بدمینتون زنان ایران بار دیگر، در اتفاقی مهم به حضور در کمپ تمرینی توسعه بدمینتون آسیا فراخوانده شده است. او این بار نه به عنوان بازیکن بلکه در قامت یک مربی برتر قرار است در این اردوی تمرینی پیشرفته شرکت کند.

تنها بانوی المپیکی بدمینتون کشور، پیش از این و در دوره اوج حضورش در تیم ملی هر ساله به عنوان بهترین نماینده ایران در کمپ تمرینی توسعه بدمنیتون آسیا دعوت می‌شود. حالا، اما با خداحافظی اش از ورزش قهرمانی این فرصت برای او مهیا شده تا در کسوت مربیگری در جمع بزرگان بدمنیتون آسیا قرار بگیرد. آقایی بعد از بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو از تیم ملی کنار رفت و از آن زمان به بعد فعالیتش را در حیطه مربیگری در تیم‌های ملی جوانان و بزرگسالان دختران و رقابت‌های لیگ آغاز کرده است. طبق دعوتی که واجد علی، رئیس توسعه بدمینتون آسیا از این بانوی پرافتخار به عمل آورده او از ششم تا پانزدهم آذر ماه جاری به این کمپ در مالزی می‌رود تا در پروژه موسوم به AOP که پروژه المپیک آسیا نامیده می‌شود، مربیگری کند.

* در این چند روز واقعا سورپرایز شدم، این اتفاق نصیب کمتر کسی می‌شود

آقایی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی آنا از چگونگی حضورش در اردوی تمرینی مالزی می‌گوید: من از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰، هر ساله به کمپ توسعه بدمینتون آسیا دعوت می‌شدم. این کمپ در واقع با هدف شناسایی استعداد‌های برتر قاره، برای حضور آن‌ها در بازی‌های المپیک، هر ساله اردو‌های منظمی را برگزار می‌کند. با توجه به رنکینگی که من در دره بندی جهانی (زیر ۱۰۰) داشتم، از قبل بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو به این اردو دعوت می‌شدم تا این که توانستم سهمیه المپیک ۲۰۲۱ توکیو را بگیرم. در واقع باید بگویم من هم ثمره حضور در تیم منتخب آسیا بودم که توانستم به المپیک برسم. با توجه به این سابقه‌ای که من در این تیم داشتیم، حالا از من دعوت شده تا به عنوان مربی برتر به این کمپ بروم. از بابت این اتفاق بی نهایت خوشحالم و در این چند روز واقعا سورپرایز شدم. به هر حال فکر می‌کنم اتفاق بزرگی است که نصیب کمتر کسی می‌شود. 

آقایی: از دعوتم به اردوی تمرینی پیشرفته سورپرایز شدم/ دلم می‌خواهد ثریا‌های زیادی را بسازم که به المپیک برسند

*به احتمال زیاد فکر می‌کنم رهبری دختران را به من بدهند

او در پاسخ به این سوال که قرار است در این کمپ چه ورزشکارانی را در چه رده‌های سنی آموزش بدهد، افزود: کلا هدف این کمپ جوانگرایی است و معمولا بازیکن‌های جوان از ۱۷ تا ۲۵ سال را آموزش می‌دهند. در حال حاضر به من نگفتند که قرار است، در کدام رده بازیکنان را آموزش بدهم. اما به احتمال زیاد فکر می‌کنم رهبری دختران را به من بدهند. اتفاق خوب اینجاست که از بازیکن‌های ایرانی هم برای شرکت در این اردوی تمرینی دعوت شدند و من همزمان کنار آن‌ها هم خواهد بود.

*هیچ افتخاری بالاتر از این نیست که بتوانم بازیکن المپیکی بسازم

ثریا آقایی بعد از خداحافظی از ورزش قهرمانی حالا به دنبال این است که پله‌های ترقی را در مقوله مربیگری حرفه‌ای بدمنیتون دنیا سپری کند. او ادامه داد: تمام هدف من در دوره حضورم در ورزش قهرمانی حضور در بازی‌های المپیک بود که به آن رسیدم. الان که وارد عرصه مربیگری شدم باز هم هدفم المپیک است و می‌خواهم در مسیری حرکت کنم که دوباره به المپیک ختم شود. دلم می‌خواهد ثریا‌های زیادی را بسازم که در آینده به المپیک برسند. امیدوارم سختی‌هایی که من کشیدم، راه میانبری برای آن‌ها باشد. هیچ افتخاری بالاتر از این نیست که بتوانم بازیکن المپیکی بسازم. من در حال حاضر مدارک مربی گیری درجه یک داخلی و یک دوره سطح یک جهانی را گذراندم. اما مسیر سخت است و باید به تجربیات و سطوح بالاتری برسم. قطعا حضورم در کمپ توسعه آسیا به من کمک خواهد کرد به تجربیات بهتری برسم. به هر حال همه می‌دانند که قدرت بدمنیتون آسیا دست آسیایی ها است. مطمئنا کار کردن کنار مربیان بزرگ در اردوی تمرینی به تجربیات من اضافه می‌کند.

* بچه‌ها به من می‌گویند که فاکتور‌های لازم را برای مربیگری دارم

آقایی در حال حاضر به عنوان دستیار در تیم‌های ملی فعالیت می‌کند و در لیگ باشگاه‌های کشور هم فعال است. ملی پوش سابق بدمینتون بانوان یاد آورد شد:من در حال حاضر به عنوان دستیار در کنار سرمربیان تیم‌های ملی جوانان و بزرگسالان مشغول به کار هستم. دو سال گذشته هم مربی تیم میلاد تبریز بودم. خوشبختانه توانستیم قهرمان لیگ شویم و نتیجه خوبی بگیریم. بچه‌ها به من می‌گویند که فاکتور‌های لازم را برای مربیگری دارم و همین انرژی‌های مثبت بیشتر حالم را برای ادامه این مسیر خوب می‌کند. من با مربیان خارجی زیادی در اردو‌های مشترک کار کردم. همیشه سعی می‌کردم جدای از فنونی که باید به عنوان بازیکن یاد بگیرم، رفتار و دیسیپلین مربیگری را هم از آن‌ها یاد بگیرم. خوشحالم که از همین ابتدای حضور در این حوزه توانستم عملکرد رضایت بخشی از خودم به جا بگذارم.

آقایی: از دعوتم به اردوی تمرینی پیشرفته سورپرایز شدم/ دلم می‌خواهد ثریا‌های زیادی را بسازم که به المپیک برسند

*برای المپیک بعدی می توانیم خوش بین باشیم

وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنی بانوان ایران بتوانند برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس سهمیه‌ای بگیرند، گفت: بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد. چرا که واقعا کار سختی است. گرفتن سهمیه نیاز به یک برنامه ریزی طولانی مدت دارد. باید مدام در مسابقات انتخابی حضور داشته باشی تا به امتیاز لازم در رنکینگ جهانی برسی. با شرایط موجود رسیدن به این هدف برای نماینده‌های ما خیلی دشوار است. اما مطمئنا برای المپیک بعدی می‌توانیم خوش بین باشیم و سهمیه را بگیریم.

* در تمام این سال ها فدراسیون از هیچ کمکی دریغ نکرد

او در پایان خاظر نشان کرد: از مسئولان فدراسیون بدمینتون نهایت تشکر را دارم که در تمام سال‌های حضور من در تیم ملی از هیچ کمکی دریغ نکردند تا به المپیک برسم. در بخش مربیگری هم همه جوره حمایت‌های لازم را از من داشتند تا مسیر درستی پیش رویم قرار بگیرد.

sitemap