گل به خودی ناشران دانشگاهی در نمایشگاه سی و پنجم


بهار کتابخوانی|

گل به خودی ناشران دانشگاهی در نمایشگاه سی و پنجم

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روز نخست با سالن‌های خلوت بخش ناشران دانشگاهی مواجه شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در حالی که نمایشگاه کتاب تهران عمری ۳۵ ساله دارد و به نظر می‌رسد به بخشی از هویت فرهنگی کشور تبدیل شده است، اما همچنان سالن‌های خود را خالی می‌بیند.

این دوره از نمایشگاه که با شعار «بخوانیم و بسازیم» فعالیت خود را به مدت ۱۰ روز آغاز کرده است شاهد معضلی به نام بودن یا نبودن ناشران دانشگاهی است و ناشران دانشگاهی در روز نخست پشت میز‌های خود در انتظار مراجعان نشسته‌اند.

دو هزار و ۶۱۹ ناشر در این نمایشگاه حضور یافته‌اند که از این تعداد، رقم نه چندان قابل قبولی به بخش ناشران دانشگاهی مرتبط است. با وجود اینکه انتظار می‌رود ناشران دانشگاه‌های برجسته کشور این بخش را رونق ببخشند، اما بخش دانشگاهی با خلأ دانشگاه، مراجعه کننده و کتاب به موازات هم مواجه است.

کتاب‌های کمک درسی بیش از ناشران دانشگاهی

از جمله اتفاقات این دوره نمایشگاه، غیبت بسیاری از دانشگاه‌ها است. به طوریکه به نظر می‌رسد، ناشران کتب کمک درسی بیش از ناشران دانشگاه‌ها به حضور در نمایشگاه رغبت دارند.

کتاب‌های حقوق، زبان، روان شناسی و کتاب‌های آمادگی کنکور بیش از کتاب‌های تحقیقی و پژوهشی قابل مشاهده است و به عنوان مثال اثری برتر از محققان و اساتید برتر دانشگاهی دیده نمی‌شود یا به صورت متمایز معرفی نمی‌شود.

موضوعی که یکی از مراجعان به آن اشاره دارد و معتقد است سال گذشته تنوع کتاب‌های درسی بیش از امسال بود.
در عین حال که نام بسیاری از دانشگاه‌های مطرح بر کتیبه غرفه‌ها دیده نمی‌شود، تنوع کتاب‌ها نیز قابل توجه نیست.
یکی از مراجعان معتقد است فروش مجازی و گران بودن کتاب‌های درسی موجب شده تا بخش دانشگاهی چندان تنوع نداشته باشد. چرا که دانشجویان با بن تخفیف خود که فقط از طریق آنلاین قادر به استفاده از آن هستند، می‌توانند کتاب تهیه کنند.

چنین روندی موجب شده نه تنها دانشگاه تازه‌های نشر خود را به صورت فیزیکی در نمایشگاه شرکت ندهد، بلکه فروش مجازی شرایطی فراهم آورده تا مازاد بودن بخش دانشگاهی در نمایشگاه کتاب متصور شود.

کتاب دانشگاهی خریداری نمی‌شود

اگر در گذشته دانشجویان کتاب‌های درسی خود را تهیه می‌کردند، کهنه خری به دلیل گران بودن کتاب دانشگاهی و حداقل بودن یارانه‌ها باب شده وکتاب دانشگاهی خریداری نمی‌شود.

یکی از مراجعان به خبرنگار آنا گفت: با مشاهده قیمت‌ها و اینکه عملاً تخفیف چندانی در بخش فیزیکی نمایشگاه وجود ندارد، به همسرم توصیه کردم کتاب نخرد.

وی اضافه کرد: همسرم برای تهیه کتاب‌های درسی خود و به بهانه اینکه می‌تواند در فرصت نمایشگاه تخفیف خوبی دریافت کند، به نمایشگاه مراجعه کرده است و متأسفانه به حدی قیمت‌ها بالا و تخفیف‌ها ناچیز است که از خرید منصرف شدیم.

اما کتاب دانشگاهی هزینه چاپ و کاغذ دارد. موضوعی که یکی از ناشران به آن اشاره دارد و معتقد است افزایش قیمت خارج از اراده ماست در صورتی که دولت حمایت مطلوبی از ناشران دانشگاهی داشته باشد، قیمت را پایین می‌آوریم.

سالن‌های ناشران دانشگاهی به دلیل سیاست‌های گل به خودی در وضعیتی خلوت است که بانیان برگزاری نمایشگاه مرتباً از حمایت‌ها می‌گویند. آن هم در شرایطی که چکیده بنیان تربیتی این نمایشگاه باید حمایت از دانشجو و دانش آموز باشد و هیچ درس‌خوانی از خرید کتاب محروم نماند.

لازم به یادآوری است سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از نوزدهم تا بیست و نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

 

sitemap