چگونه از هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری استفاده کنیم؟


کنفرانس مدیا پارتی شیکاگو برگزار شد، کنفرانسی که به بررسی نقطه تلاقی بین هوش مصنوعی و روزنامه‌نگاری یا همان ژورنالیسم می‌پرداخت.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در کنفرانس مدیا پارتی شیکاگو، کنفرانسی که به بررسی نقطه تلاقی بین هوش مصنوعی و روزنامه‌نگاری یا همان ژورنالیسم می‌پرداخت، شرکت کننده‌ها درباره فرصت‌ها و خطرات هوش مصنوعی صحبت کردند و از یکدیگر آموختند.

کارشناس‌های امور اخلاقی چارچوب‌هایی برای استفاده مسئولانه از فناوری‌های قدرتمند جدید پیشنهاد کردند، تولیدکننده‌ها برای روزنامه نگارها توضیح دادند که چگونه می‌توانند از هوش مصنوعی برای تولید محتوای سفارشی برای خواننده‌هایشان استفاده کنند و گزارشگرها یاد گرفتند که چگونه می‌توانند اعتماد مخاطبان را در زمانه‌ای که انتشار اختبار کذب در اینترنت بیداد می‌کند حفظ کنند.

مرکز بین المللی روزنامه‌نگارها (ICFJ) این رویداد سه روزه را برگزار کرد و توانست کارآفرین‌ها، روزنامه‌نگارها، تولیدکننده‌ها و طراح‌ها را از 5 قاره دنیا گرد هم جمع کند تا بتوانند روی آینده رسانه با هم کار کنند. هر یک از آن‌ها راه حل‌های خوبی برای استفاده از هوش مصنوعی ارائه کردند.

در یکی از پنل‌های این نشست، اعلام شد که خبرنگارها قبل از استفاده از هوش مصنوعی باید سوالات زیر را از خودشان بپرسند:

  • آیا ما حق داریم از ابزارهای هوش مصنوعی ژنراتیوی که بدون اجازه مولفان از محتوای تولیدشده توسط دیگران تغذیه کرده اند استفاده کنیم؟ آیا ما می‌توانیم ابزارهایی بیابیم یا بسازیم که محصول جانبی نیستند؟
  • چگونه باید شرایط و ضوابط استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در اتاق خبر را مشخص کنیم و از آن حدود تخطی نکنیم؟
  • کجا ممکن است حجم کارمان خودکار شود؟ برای انجام کدام بخش‌های کار نیاز به یک عامل انسانی داریم؟
  • اگر از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده می‌کنیم، چه برچسبی باید رویش بگذاریم تا مخاطب متوجه شود که این خبر محصول هوش مصنوعی است نه انسان؟
  • چگونه باید از صحت و سقم محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی مطمئن شویم؟
  • اگر از مخاطب داده جمع می‌کنیم، چگونه می‌توانیم از آن استفاده کنیم و چه کسی مالک آنها است؟

پاسخ به این سوالات تا حد بسیار زیادی می‌تواند اعتماد مخاطب را به محتوای تولید شده توسط هوش مصنوع حفظ کند.

sitemap