ورزشی که فرهنگ را زنده نگه می‌دارد


نقش اجتماعی کشتی سنتی در سنگال

کشتی سنتی در سنگال بسیار بیشتر از ورزش، فرهنگ را در این کشور آفریقایی زنده نگه می‌دارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، کشتی سنتی نقش مهمی در بسیاری از جامعه سنگال ایفا می کند و یکی از ورزش های ملی این کشور است. سایت (theconversation) نوشت: کشتی سنتی بیشتر در مناطق روستایی انجام می‌شود که فقط یک ورزش نیست، بلکه نقش اجتماعی و فرهنگی عمیقی دارد. تحت الشعاع یک کشتی حرفه ای بسیار محبوب و مدرن قرار گرفته است. ترکیبی از بوکس و کشتی سنتی، این مسابقات رویدادهای اجتماعی عظیمی هستند.

این امر به ویژه در جامعه جولا، در جنوب سنگال، و جامعه سرر در مرکز سنگال اهمیت دارد. این جوامع روی هم حدود ۱۸ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. این عمل به طور سنتی به مردان جوان در مدارس ویژه در دوران شروع به بزرگسالی آموزش داده می‌شود. تمام اطلاعات در مورد نحوه کشتی گرفتن از طریق تاریخ شفاهی توسط گروات – مورخان سنتی تروبادور آفریقای غربی – و توسط بزرگان منتقل شده است.

مردان جوان در مورد جامعه، سلسله مراتب و تفاوت‌های اساسی بین نقش‌های سنتی زن و مرد می‌آموزند. مدارس آموزشی همچنین افرادی را از جوامع مختلف گرد هم می‌آورند. این بدان معنی است که، به ویژه در مناطق روستایی، کشتی امکان رویارویی دوستانه بین روستاهای همسایه را فراهم می‌کند. کشتی فقط یک ورزش نیست، یک میراث اجتماعی ارزشمند است که باید ادامه یابد. این در حال کاهش است زیرا کشتی‌گیران جوان جذب فرم‌های حرفه‌ای و مدرن شده‌اند.

**اهمیت تاریخ شفاهی

از آنجا که کشتی از طریق تاریخ شفاهی نقل شده است، تقریباً کمبود اسناد مکتوب در مورد آن وجود دارد. تمام آنچه در مورد تاریخچه کشتی سنتی می‌دانیم توسط بزرگان و بزرگان به ما گفته شده است. به گفته بزرگان و بزرگان، کشتی وسیله‌ای برای حل و فصل اختلافات بین پادشاهان از طریق کشتی‌گیران بود. گذشته از این، به عنوان یک ورزش تفریحی انجام می‌شد.

کشتی در جامعه سرر دارای برخی ابعاد فرهنگی افزوده است، همچنین یک ادبیات، یک آیین و یک جشنواره است. کشتی با ریتم‌های مختلفی همراه است که با توجه به خود کشتی‌گیر و گروه شرکت کننده تغییر می‌کند. می‌تواند آهسته، بی صدا، سریع، تند، آتشین باشد. این یک داستان، تشویق، صحبت مستقیم با کشتی‌گیر و همچنین برای همه شرکت کنندگان ایجاد می‌کند.شعارهایی مانند: «وقتی کشتی‌گیر بزرگی فرود می‌آید، سینه‌ها فریاد می‌زنند، برویم، هوا تاریک است» یا «من در میدان مسابقه ثابت هستم، اما به دنبال طلسم نمی‌گردم، قدرتم کافی است» اغلب توسط حامیان آنها خوانده می‌شود.

کشتی فقط یک ورزش نیست، بلکه جنبه اجتماعی-آموزشی قابل توجهی دارد. آموزشگاه‌های کشتی برای همه پسران جوان وجود دارد و بزرگسالان از طریق آن شجاعت، اراده آنها برای پیروزی و روحیه از خودگذشتگی پسران را می‌سنجند. به همین دلیل، برای روستا یا منطقه یک فرد افتخار به ارمغان می‌آورد و شکل مهمی از سرمایه اجتماعی برای محافظت است.

**از نظر اجتماعی جا افتاده است

کشتی سنتی فراتر از فردی است که کشتی می‌گیرد. پنج پویایی اجتماعی کلیدی در اطراف کشتی گیران وجود دارد: رابطه بین کشتی‌گیر و اطرافیانش. رابطه بین کشتی و روابط خانوادگی؛ رابطه بین کشتی و دوستی؛ بین بزرگترها و کشتی؛ و در نهایت سهم کشتی در گرد هم آوردن مردم.

کشتی سنتی برای جامعه نیز اهمیت دارد، این بیان قومیت، قبیله یا طبقه است. کشتی در جامعه سنتی نشانه نشاط یک جامعه خاص بود. این جامعه تمام نیروهای خود را حول یک شخصیت واحد (کشتی گیران) به عنوان نماینده خود گرد هم می‌آورد. بنابراین رابطه بین کشتی‌گیر و جامعه او کلیدی است.

Two men lock arms while a third looksTwo men lock arms while a third looks

**روی آوردن به کشتی حرفه‌ای

کشتی سنتی بخشی از میراث فرهنگی سنگال است که ادغام اجتماعی و آموزش را در بر می‌گیرد، اما شکل واقعی آن در حال نابودی است. امروزه بیشتر مردم روی کشتی حرفه‌ای تمرکز می‌کنند. جدای از پرچم رئیس کشور، یک تورنمنت ملی کشتی که به رئیس دولت اختصاص دارد و کشتی‌گیرانی از تمام مناطق کشور را گرد هم می‌آورد که توسط کمیته مدیریت ملی (ارگان مسئول اداره کشتی) برگزار می‌شود. کشتی سنتی در طرح‌ها و برنامه‌های سیاست گذاری فرهنگی سنگال غایب است. وزارتخانه‌های ورزش و فرهنگ باید برای حفظ و برجسته سازی جامعه سنتی سنگال از جمله کشتی سنتی سرمایه‌گذاری کنند.

sitemap