دهقانی: تا آخر پاییز بازار ویژه دانش‌بنیان‌ها در بورس افتتاح می‌شود


معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اعلام راه‌اندازی بازار ویژه دانش‌بنیان‌ها در بورس تا آخر پاییز، گفت: شاخص دانش‌بنیان در بازار سرمایه ارزش‌گذاری می‌شود و اولین اوراق بدهی دانش‌بنیان‌ها نیز به‌زودی منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در مراسم امضای تفاهم‌نامه افزایش سرمایه ثبتی صندوق‌های پژوهش و فناوری در وزارت اقتصاد تأکید کرد: وزارت اقتصاد از دستگاه‌های پیشرو در تقویت دانش‌بنیان کشور است که با برنامه و جدیت موضوع را پیگیری می‌کند.

وی با یادآوری اینکه نزدیک به دو دهه است که ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر تبدیل علم و فناوری به ثروت از ایده تا اجرا در کشور دنبال می‌شود افزود: سه دسته شرکت در زیست‌بوم شرکت‌های نو تأسیس وجود دارد که یک دسته استارتاپ‌ها، دسته دیگر شرکت‌های پایدار شده و دسته سوم صنایع دانش‌بنیان هستند که در این حوزه سودهای ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی می‌سازند که هر کدام از این شرکت‌ها نظام تأمین مالی متفاوتی دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ادامه داد: شرکت‌های استارتاپی کمک‌های بلاعوض نیاز دارند؛ شرکت‌های متوسط که به سود ماهیانه ۴ تا ۵ درصد رسیده‌اند نیاز به کمک‌های بزرگ‌تر ولی ترجیحی دارند و شرکت‌های دانش‌بنیانی که صنعت شده‌اند به پول‌های بزرگ سریع و حتی معادل سود بازارشان نیاز دارند.

دهقانی فیروزآبادی تأکید کرد: اگر بودجه عمومی دولت 2 هزار میلیارد تومان باشد باید ۲۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان منابع تحقیق و توسعه از جنس صندوق‌های پژوهش فناوری داشته باشیم و الان این نسبت بسیار کم است و نه تنها بخش دولتی که بخش خصوصی این صندوق‌های ضمانت باید در این زمینه همراه و تقویت شود.

او اشاره به‌ضرورت استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای شرکت‌های بزرگ گفت: دو ماه پیش نظام جدید ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود را داشتیم و با این نظام بسیاری از مشکلات و بحث ارزش‌گذاری حل خواهد شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در ادامه به سه اتفاق مهم که به‌زودی در این زمینه رخ خواهد داد اشاره کرد و گفت: تا آخر پاییز بازار ویژه دانش‌بنیان‌ها در بورس افتتاح می‌شود. شاخص دانش‌بنیان در بازار سرمایه ارزش‌گذاری می‌شود و اولین اوراق بدهی دانش‌بنیان‌ها نیز به‌زودی منتشر خواهد شد.

دهقانی فیروزآبادی تقویت اقتصاد دانش‌بنیان را یکی از نقاط قوتی دانست که در تعامل با کشورهای دنیا نیز محوریت دارد.

sitemap