دانشگاه‌های دولتی امسال به صورت مستقل در جشنواره شهید رجایی شرکت می‌کنند


رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم؛

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم از ایجاد بخش مستقل دانشگاهی در جشنواره شهید رجایی خبر داد و گفت: با ایجاد این بخش شرایط حضور دانشگاه‌ها در جشنواره به‌ عنوان دستگاه ملی فراهم شد تا به عنوان محور اساسی رشد و بهره‌وری از جایگاه علم و فناوری دفاع کنند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح‌الله رازینی رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در پانزدهمین نشست هیات‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی که به صورت مجازی برگزار شد، دلیل ایجاد بخش مستقل دانشگاهی جشنواره شهید رجایی را کم‌رنگ‌بودن حضور دانشگاه‌ها در بخش استانی جشنواره در سالیان گذشته عنوان کرد.

وی اظهار کرد: با ایجاد بخش جدید شرایط حضور دانشگاه‌ها به‌عنوان دستگاه ملی فراهم شده است و انتظار می‌رود دانشگاه‌ها که محور اساسی در رشد و بهره‌وری تمام بخش‌های جامعه هستند، بتوانند از جایگاه ارزنده علم و فناوری کشور دفاع کنند.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم افزود: همچنین از تخصیص سهمیۀ اعضای هیات علمی بر اساس شاخص‌هایی همچون نسبت عضو هیئت علمی تمام‌وقت به دانشجو، نسبت عضو هیئت علمی تمام‌وقت به تعداد رشته‌گرایش‌های دایر و … در سطح گروه‌های آموزشی دانشگاه‌ها خبر داد.

تعداد اعضای هیات علمی در هر گروه آموزشی، مرتبۀ علمی آن‌ها، رشته و گرایش اعضای هیئت علمی موجود و گرایش‌های مورد نیاز در هر دانشگاه مبنای اعلام ظرفیت جذب اعضای هیات علمی خواهد بود و طبق روال سال‌های اخیر، سالانه دو فراخوان جذب توسط مرکز جذب منتشر، ولی تعیین ظرفیت فقط یک بار و در ابتدای سال انجام خواهد شد.

رازینی با بیان اینکه در دنیای امروز مدیریت و نظارت بدون اطلاعات و آمار درست، امکان‌پذیر نیست از دبیران نظارت و ارزیابی خواست اطلاعات و آمار دانشگاه‌های زیر مجموعه را در سامانه آموزش‌عالی به صورت جامع ثبت کنند؛ زیرا مبنای هرگونه ارزیابی و یا تخصیص رشته و ظرفیت جذب اعضای هیات علمی و مانند آن منوط به اطلاعات ثبت شده است.

در پانزدهمین نشست هیات‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی که به صورت مجازی با حضور رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، معاونین مرکز نظارت و مسئول دبیرخانۀ هیات‌ها، جمعی از مدیران گروه‌های این مرکز، دبیران هیات‌های نظارت استان‌های کشور و تعدادی از کارشناسان این هیات‌ها برگزار شد، نحوه ارزیابی عملکرد دانشگاه‌های دولتی برای حضور مستقل در جشنواره شهید رجایی با حضور دبیران استانی بررسی شد.

در این نشست، عملکرد سال گذشتۀ مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش‌عالی و هیات‌های استانی مرور و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای سال جدید مانند سفر‌های کیفیت، بررسی شد. برنامۀ سفر‌های کیفیت استانی که از زمستان سال گذشته با هدف ترویج گفتمان کیفیت در آموزش‌عالی و بررسی مسایل آموزش‌عالی استان‌ها، با سفر به استان‌های قم، یزد و ایلام انجام شده در سال جدید با حضور در استان‌های دیگر ادامه می‌یابد و در پایان هر سفر گزارشی جامع از وضعیت آموزش‌عالی هر استان تدوین و منتشر می‌شود.

دبیران هیات‌های نظارت استانی هم در این نشست گزارشی از دستاورد‌ها و مشکلات استان متبوع خود را ارائه کردند.

جشنواره شهید رجایی هر ساله به منظور “شناسایی و تقدیر از کارمندان نمونه که با برخورداری از وجدان کاری عمیق و رعایت انضباط اجتماعی و با تلاش چشم‌گیر و سخت‌کوشی فوق‌العاده‌” منشاء خدمات مفید و ارزنده برای دستگاه‌های خود و جامعه اداری بوده اند، برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

sitemap