تقویت بازیگران بخش خصوصی در زیست‌بوم تأمین مالی نوآوری


رویکرد اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی؛

یکی از رویکرد‌های اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی گسترش توزیع خدمات خود در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور در راستای تقویت بازیگران بخش خصوصی است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مصطفی بغدادی، مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری در چهل‌وششمین رویداد «دوشنبه‌های استارت‌آپی» که برای دومین بار به صورت پیاپی در حوزه خوراک دام و امنیت غذایی  در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، ضمن معرفی خدمات این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در زیست‌بوم نوآوری کشور بیان کرد: یکی از رویکرد‌های صندوق، گسترش توزیع خدمات خود در تمام زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور است، چرا که امروزه تنها شرکت‌های دانش‌بنیان نیستند که زیست‌بوم نوآوری کشور را تشکیل می‌دهند و شرکت‌های فناور و استارت‌آپ‌ها نیز از دیگر بازیگران این بخش هستند.

وی افزود: در سال‌های گذشته تلاش همکاران ما این بوده که با رویکرد‌های مختلف از زیست‌بوم استارت‌آپی کشور حمایت کنیم. اصلی‌ترین ابزار ما در این زمینه نیز «هم‌سرمایه‌گذاری» است. برای حمایت از استارت‌آپ‌های فعال شاید می‌توانستیم به صورت مستقیم وارد فرایند سرمایه‌گذاری شویم و به بازار سرمایه‌گذاری خطرپذیر ورود کنیم، اما این سیاست را درست نمی‌دانستیم، زیرا تعادل بازار به هم می‌ریخت چرا که ژن دولتی را به استارت‌آپ‌ها تزریق می‌کرد و صندوق نوآوری نیز درگیر فرآیند شرکت‌داری بود و نتیجه انتهایی این فرآیند برای زیست‌بوم نوآوری کشور مطلوب نبود؛ بنابراین ترجیح دادیم کنار بایستیم و بازیگران مالی بخش خصوصی را برای تعامل با زیست‌بوم استارت‌آپی کشور به‌کار گیریم و در بخش‌های مختلف رشد یک استارت‌آپ با بازیگران مختلف، فعالیت تعریف کنیم.

بغدادی بیان کرد: به طور مثال در بخش اول فعالیت یک استارت‌آپ که باید «دره مرگ» را طی کند، بیشترین نقش را شتاب‌دهنده‌ها دارند؛ بدین منظور بسته‌ای برای تقویت شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان تدوین کردیم و از سوی دیگر نیز وارد فرایند هم‌سرمایه‌گذاری با آن‌ها شدیم. در بخش هم‌سرمایه‌گذاری تاکنون نزدیک به ۹۱ میلیارد تومان تامین سرمایه کرده‌ایم.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در بخش بعدی فعالیت استارت‌آپ‌ها که نیاز به منابع بیشتری پیدا می‌کنند کنار صندوق‌های پژوهش و فناوری ایستادیم. تا پیش از آغاز فعالیت صندوق نوآوری، تعداد این صندوق‌ها کم و منابع آن‌ها ناچیز بود، اما اکنون با حمایت صندوق نوآوری تعداد صندوق‌های پژوهش و فناوری به ۶۹ صندوق رسیده و امروز همه استان‌های کشور و دانشگاه‌های مادر اکنون صاحب صندوق پژوهش و فناوری و از سوی دیگر در حوزه‌های تخصصی مانند نانو، کشاورزی، تجهیزات پزشکی و … نیز صندوق‌های پژوهش تاسیس شده و در حال فعالیت هستند.

هم‌سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیارد تومانی صندوق نوآوری با صندوق‌های پژوهش و فناوری برای تامین مالی طرح‌های استارت‌آپی

بغدادی همچنین خبر داد که صندوق نوآوری در فرایند‌های هم‌سرمایه‌گذاری با صندوق‌های پژوهش و فناوری برای تامین سرمایه مورد نیاز طرح‌های استارت‌آپی، تاکنون ۹۰۰ میلیارد تومان هم‌سرمایه‌گذاری انجام داده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در مراحل بالاتر رشد یک استارت‌آپ ما با صندوق‌های جسورانه بورسی وارد همکاری می‌شویم. تا پیش از فعالیت صندوق نوآوری تعداد این صندوق‌ها نیز به عدد ۱۱ می‌رسید و منابعشان نیز به زحمت به هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان می‌رسید. امروز با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی تعداد صندوق‌های جسورانه بورسی نیز به ۲۸ صندوق رسیده و اکنون این صندوق‌ها بیش از هزار میلیارد تومان منابع دارند.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه سیاست اصلی صندوق نوآوری تقویت بازیگران بخش خصوصی در زیست‌بوم تامین مالی نوآوری بوده است، گفت: برای اینکه این نقش‌ها بهتر اتفاق بیفتد رویداد‌های بهم‌رسانی را در صندوق ترتیب دادیم. یکی از این رویداد‌ها «دوشنبه‌های استارت‌آپی» بوده که امروز چهل‌وششمین برنامه از این رویداد برگزار می‌شود.

sitemap