5 دلیل برای اهمیت داشتن سرگرمی برای سالمندان

در این مقاله، 5 دلیل برای اهمیت داشتن سرگرمی برای سالمندان را با شما به اشتراک خواهم گذاشت. هنگامی که یک سالمند سبک زندگی جدیدی را آغاز می کند، تغییر سرعتی که با سبک زندگی جدید به وجود می آید می تواند تأثیرات جسمی و روانی روی فرد داشته باشد. بنابراین مهم است که سالمندان باید این تأثیرات را درک کنند و دلایلی را بدانند که چرا باید در سبک زندگی جدید خود سرگرمی هایی داشته باشند.

بنابراین بیایید به 5 دلیلی که چرا سرگرمی ها برای سالمندان بسیار مهم است نگاه کنیم.

1. به یاد داشته باشید که ذهن هرگز از کار نمی ایستد

مهم ترین تاثیری که تغییر سرعت سبک زندگی پس از بازنشستگی می تواند بر ذهن سالمند باشد. غیر معمول نیست که پس از بازنشستگی، معمولاً یک بازنشسته سبک زندگی کندتری داشته باشد. این به معنای انجام روال های معمول کمتر در مقایسه با زمانی است که او هنوز “کار می کرد”. اما ذهن هرگز از کار نمی ایستد!

این تغییر روتین گاهی اوقات می تواند منجر به افسردگی شود. افسردگی شما را از لذت بردن از زندگی مانند آنچه قبلا می کردید باز می دارد. اما اثرات آن بسیار فراتر از خلق و خوی است. همچنین بر انرژی، خواب، اشتها و سلامت فیزیکی و حتی میل جنسی شما تأثیر می گذارد. با این حال، افسردگی بخش اجتناب ناپذیر پیری یا تغییر سبک زندگی نیست.

گاهی اوقات، بازنشسته جدید پس از بازنشستگی با احساس درماندگی و ناامیدی دست و پنجه نرم می کند. یا ممکن است گذراندن روز برای آنها سخت تر و سخت تر شود. اگر ناگهان احساس کردید، تنها نیستید.

افسردگی یک مشکل رایج برای بزرگسالانی است که به تازگی سبک زندگی جدید خود را آغاز کرده اند اما واقعاً از نظر ذهنی خود را آماده نکرده اند. علائم افسردگی می تواند بر هر جنبه از زندگی شما تأثیر بگذارد، از جمله انرژی، اشتها، خواب و علاقه به کار، سرگرمی ها، و روابط و رابطه جنسی.

متأسفانه، بسیاری از سالمندان افسرده علائم افسردگی را تشخیص نمی دهند، یا اقدامات لازم را برای دریافت کمک مورد نیاز انجام نمی دهند.

چه 50 ساله یا 80 ساله باشید، لازم نیست با افسردگی زندگی کنید. افسردگی سالمندان را می توان با اتخاذ طرز فکر صحیح و درگیر شدن فعالانه در سرگرمی هایی که به شما علاقه مند و هیجان زده می شود و می تواند باعث شود احساس بهتری داشته باشید و زندگی شاد و پرنشاطی داشته باشید غلبه کنید. با افزایش سن، با تغییرات قابل توجهی در زندگی روبرو می شوید که می تواند شما را در معرض خطر افسردگی قرار دهد. حتی برای سالمندانی که از سلامت جسمانی نسبتاً خوبی برخوردار هستند ممکن است به دلایل زیر احساس افسردگی کنند:

احساس تنهایی و انزوا – زندگی تنها. یک حلقه اجتماعی رو به کاهش به دلیل مرگ یا جابجایی؛ کاهش تحرک به دلیل بیماری یا از دست دادن امتیاز رانندگی.

احساس کاهش هدف – احساس از دست دادن هدف یا از دست دادن هویت به دلیل بازنشستگی یا محدودیت های فیزیکی در فعالیت ها.

و البته، ترس ها – ترس از مرگ یا مردن، اضطراب در مورد مشکلات مالی یا مسائل بهداشتی.

این یک افسانه است که فکر کنید بعد از یک سن خاص نمی توانید مهارت های جدید یاد بگیرید، فعالیت های جدید را امتحان کنید یا تغییرات جدیدی در سبک زندگی ایجاد کنید. حقیقت این است که مغز انسان هرگز از کار نمی‌کشد و همیشه در حال تغییر است، بنابراین افراد مسن‌تر به اندازه افراد جوان قادر به یادگیری چیزهای جدید و سازگاری با ایده‌های جدید هستند. غلبه بر افسردگی اغلب مستلزم یافتن سرگرمی‌های جدیدی است که از آن لذت می‌برید و ترجیحاً با این سرگرمی‌های جدید از نظر اجتماعی فعال می‌شوید و احساس می‌کنید با جامعه و عزیزان خود ارتباط برقرار می‌کنید. سرگرمی هایی مانند یادگیری نواختن آلات موسیقی مانند پیانو یا گیتار یا حتی شعبده بازی سرگرمی های عالی برای سالمندان است و این سرگرمی ها “پادزهر” عالی برای افسردگی هستند. با غوطه‌ور شدن در یادگیری این مهارت‌های جدید، ذهن شما دوباره فعال می‌شود و احساس غرور و موفقیت خواهید داشت، زیرا به آرامی متوجه می‌شوید که در این سرگرمی‌های جدید بیشتر و بیشتر می‌شوید. و نکته مهم این است که هیچ برنامه زمانی خارجی برای نگرانی وجود ندارد. شما چارچوب زمانی خود را تعیین می کنید و می توانید لذت موفقیت را با سرعت خود احساس کنید.

2. بدن نیز به مراقبت نیاز دارد.

هنگامی که یک سالمند سبک زندگی جدید را آغاز می کند، این تغییر سرعت زندگی بر رفاه او نیز تأثیر فیزیکی دارد. غیر معمول نیست که قبل از بازنشستگی، روال کار روزانه یک فرد می تواند بسیار سریع و سخت باشد. روال کاری او می تواند باعث شود بدن به طور فعال از نظر فیزیکی از جمله استفاده فعال از اندام ها و سایر قسمت های بدن درگیر شود. اما تغییر ناگهانی سرعت با سبک زندگی جدید ممکن است منجر به کاهش شدید فعالیت بدنی شود.

فعالیت بدنی اثرات قدرتمندی در تقویت خلق و خو دارد. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به اندازه داروهای ضد افسردگی در کاهش افسردگی موثر باشد. بهترین بخش این است که مزایای آن بدون عوارض جانبی است. برای درو کردن پاداش، لازم نیست به باشگاه بروید.

بسیاری از سرگرمی‌های سالمندان نه تنها می‌توانند مهارت‌های جدیدی را برای سالمندان فراهم کنند، بلکه می‌توانند منبع خوبی برای ورزش بدنی باشند. یادگیری و انجام انواع بازی ها مانند گلف یا تنیس. اگر قبلاً چنین بازی‌هایی را انجام می‌دهید، پس به انجام چنین فعالیت‌هایی ادامه دهید، این قطعاً برای سلامتی شما با شروع این سبک زندگی جدید عالی خواهد بود.

اگر از نظر جسمی دچار مشکل شده اید یا در حین “کار” آنقدر فعال نبوده اید، سرگرمی های جدید زیادی وجود دارند که می توانند هم در یادگیری آن سرگرمی و هم هیجان شما را به ارمغان بیاورند و در عین حال برای سلامت جسمانی شما مفید باشند. یکی از این سرگرمی ها برای سالمندان البته یادگیری تای چی است. تای چی یک سرگرمی عالی است که صرف نظر از سن یا سطح آمادگی جسمانی شما انجام می شود. این سرگرمی به شما کمک می کند تا سلامت و تندرستی خود را فوق العاده بهبود بخشید.

یوگا یکی دیگر از سرگرمی های خوب است. علاوه بر اینکه برای سلامت عمومی شما مفید است، انواع خاصی از یوگا می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند، که مخصوصاً برای خانم‌های سالخورده که همیشه به فکر کاهش وزن بیشتر و حفظ ظاهری جوان هستند بسیار عالی است.

3. شما نمی توانید یک جزیره باشید

یکی از بزرگترین تغییراتی که یک سالمند یا بازنشسته در سبک زندگی جدید با آن مواجه خواهد شد، کاهش ناگهانی تماس و تعامل اجتماعی است. در حالی که “کار” می کنید، معمولاً نمی دانید که در “ساعت کاری عادی” از ساعت 9 صبح. تا ساعت 5 بعد از ظهر شما معمولاً در برقراری ارتباط و ادغام با انسان های دیگر کاملاً فعال هستید. با این سبک زندگی جدید، اکثر سالمندان یا بازنشستگان ناگهان خود را از تعامل اجتماعی معمول روزانه “بریده” می یابند. چنین تغییری گاهی اوقات باعث افسردگی نیز می شود. بنابراین ارتباط با دیگران بسیار مهم است. برقراری تماس و ارتباط اجتماعی مناسب و مورد نیاز، نقش مهمی در پیشگیری از افسردگی دارد. یافتن سرگرمی‌های ایده‌آل برای سالمندان می‌تواند تفاوت بزرگی در کمک به سالمندان ایجاد کند تا به طور فعال معاشرت کنند و سطح تماس انسانی لازم را برای جلوگیری از شروع افسردگی اولیه فراهم کند. البته یادگیری و انجام بازی‌ها با پیوستن به باشگاه‌هایی مانند باشگاه‌های تنیس یا باشگاه‌های گلف برای شروع دوباره معاشرت عالی خواهد بود. ثابت شده است که انتخاب کردن سرگرمی هایی مانند یادگیری ترفندهای شعبده بازی یا نواختن پیانو یک تقویت کننده اعتماد به نفس عالی برای بازگرداندن یک سالمند به معاشرت است، خواه با دیگر سالمندان در مرکز محله یا ملاقات با دوستان و دوستان قدیمی که هم اکنون در حال شروع هستند. سبک زندگی جدید آنها

4. مراقب آنچه می خورید باشید

بله درست است. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها وقتی سبک زندگی جدید خود را شروع می‌کنید، تغییر در برنامه غذایی و غذا خوردن شما خواهد بود. قبل از بازنشستگی، معمولاً یک فرد رژیم غذایی نسبتاً منظمی دارد. ممکن است یک صبحانه سبک قبل از رفتن به محل کار باشد. یک ناهار سریع در دفتر و سپس شام در خانه با همسر و سایر اعضای خانواده. اما پس از بازنشستگی، دیگر از چنین برنامه غذایی منظمی پیروی نمی کنید.

پس چه ربطی به نیاز به داشتن یک سرگرمی دارد؟ خوب به قول معروف “تو همان چیزی هستی که می خوری!” بنابراین برای اطمینان از اینکه قادر به داشتن یک سبک زندگی جدید لذت بخش و رضایت بخش هستید، باید مطمئن شوید که سالم و تناسب اندام هستید و برای انجام این کار خوب است که سرگرمی های خوبی را انتخاب کنید که به شما یاد می دهد یا شما را تشویق می کند که بتوانید برای حفظ تناسب اندام و رژیم غذایی روتین. همچنین اگر علاقه ای پیدا کردید، باید مهارت های آشپزی را به عنوان یک سرگرمی جدید انتخاب کنید، اگر قبلاً به طور منظم آشپزی نمی کنید. بسیاری از برنامه های آشپزی آنلاین و آفلاین نه تنها به شما یاد می دهند که چگونه غذاهای لذیذ و خوش طعم بپزید، بلکه فواید تغذیه ای و سلامتی انواع میوه ها و سبزیجات را نیز به شما آموزش می دهند. شما می توانید به راحتی آشپزی غذاهای ایتالیایی، غذاهای ژاپنی، تهیه اسموتی یا حتی پخت کیک های کوچک و راه اندازی یک کسب و کار خانگی را یاد بگیرید.

بنابراین، نه تنها مراقب آنچه می خورید باشید، بلکه می توانید آن را به یک سرگرمی لذت بخش، سالم و مفید برای یادگیری غذا و آشپزی تبدیل کنید.

5. خودسازی و روابط خانوادگی

یکی دیگر از عناصر بسیار مهمی که پس از بازنشستگی باید به آن توجه کرد این است که سالمندان اغلب از این واقعیت آگاه نیستند که باید به تأمین منابع برای خودسازی و بهبود ادامه دهند. به یاد داشته باشید، ذهن هرگز از کار نمی ایستد. بسیاری از بازنشستگان بلافاصله پس از بازنشستگی در حالت ناامیدی قرار می‌گیرند، زیرا با از دست دادن احساس «اهمیت» ناشی از شغلی که انجام می‌دادند، شروع به احساس کمبود شایستگی می‌کنند. فرقی نمی کند که در زمان بازنشستگی در چه موقعیتی بودند. زمانی که آنها کارمند یا صندوقدار بودند، وظیفه ای روزانه در شرکت داشتند و این به آنها احساس غرور و شایستگی در جامعه می داد.

برخی از سالمندان ممکن است نیاز داشته باشند به مسائل دیگری مربوط به مسائل شخصی مانند مسائل جنسی و عشقی بپردازند. خوشبختانه منابع زیادی به صورت آنلاین در دسترس هستند که می توانند در 24 ساعت شبانه روز کمک کنند. تنها چیزی که نیاز دارید کمی جستجوی آنلاین است.

بنابراین هنگامی که یک سالمند پس از بازنشستگی وارد سبک زندگی جدید می شود، بسیار مهم است که او باید راهی برای ادامه توسعه خود بیابد. یک مهارت جدید به عنوان مثال نجاری یاد بگیرید یا یک زبان جدید یاد بگیرید. یک رویکرد پیشگیرانه داشته باشید تا مطمئن شوید که به دنبال کسب مهارت جدیدی هستید یا پس از اینکه تصمیم گرفتید بخشی از سبک زندگی جدید سالمندان باشید، در اسرع وقت در دوره یا برنامه ای در زمینه خودسازی شرکت می کنید. جستجوی سرگرمی های جدید با هدف توسعه خود می تواند این کار را انجام دهد. شما می‌توانید از طریق یادگیری مهارت‌های جدید و حتی برنامه‌های ورزشی جدید، خود را از نظر جسمی توسعه دهید، با شرکت در گروه‌های بازی شطرنج از نظر ذهنی پیشرفت کنید و همچنین از طریق درگیر شدن در فعالیت‌های رشد معنوی از نظر روحی رشد کنید.

بسیاری از سالمندان فراموش می‌کنند که وقتی بازنشسته می‌شوند، سبک زندگی جدید آن‌ها بر سایر اعضای خانواده، به‌ویژه همسر و فرزندانشان و حتی نوه‌هایشان تأثیر می‌گذارد. بسیار مهم است که آنها از این موضوع آگاه باشند و تلاش های پیشگیرانه ای انجام دهند تا مطمئن شوند که روال سبک زندگی جدید آنها یک تجربه مثبت برای بقیه اعضای خانواده است. برای کمک به رفاه و وضعیت خانه از جمله خانه داری و باغبانی در صورت لزوم تلاش کنید. اگر کمی علاقه دارید، این مرحله از زندگی شما بهترین زمان برای یادگیری مهارت های آشپزی است. آن را به یکی از سرگرمی های جدید برای یادگیری تبدیل کنید. اگر مرد هستید، تصور کنید که همسرتان چقدر خوشحال خواهد شد که شما را در حال پختن یک شام ایتالیایی معتبر در خانه برای شما و همسرتان و بقیه اعضای خانواده می بیند. خانم ها می توانند سرگرمی های جدید صنایع دستی یا نواختن برخی آلات موسیقی را انتخاب کنند. باید توجه داشته باشید که سبک زندگی جدید شما ممکن است بر بقیه اعضای خانواده شما تأثیر بگذارد، بنابراین باید آن را تا حد امکان لذت بخش و خاطره انگیز برای زندگی خود و آنها بسازید.

بنابراین موارد فوق 5 دلیل مهم برای نیاز سالمندان به سرگرمی هستند. سرگرمی‌های سالمندان «پادزهر» لازم را برای بسیاری از چالش‌های بالقوه‌ای که سالمندان با آن مواجه خواهند شد فراهم می‌کند تا بتوانند سبک زندگی جدید واقعاً لذت‌بخش و پرباری داشته باشند.

خوشبخت با سبک زندگی جدید!!

رژیم لاغری سریع