یوگا و ستون فقرات

کلمه سانسکریت برای ستون فقرات در یوگا “برهما داندا” است که می تواند به معنای واقعی کلمه به “عصای راه رفتن ارباب” ترجمه شود. این بدان معناست که برای بدن به اندازه یک عصا ضروری است. ستون فقرات متناسب، قوی و به خوبی در راستای داشتن یک زندگی سالم و بدون درد بسیار مهم است، بنابراین تعدادی آساناهای یوگا وجود دارند که به طور خاص برای بهبود و حفظ سلامت و تندرستی کمر و ستون فقرات یوگی هدف قرار می‌گیرند. این آساناها به تقویت و همچنین افزایش انعطاف پذیری کل ستون فقرات به منظور از بین بردن مشکلات مربوط به سلامت کمر که قبلاً وجود داشته یا ممکن است ایجاد شود کمک می کند.

ستون فقرات به سه قسمت اصلی تقسیم می شود که شامل نواحی گردنی، سینه ای و کمری است. هر سه استرس ناشی از بدن را تحمل می کنند اما به روش های مختلف. قسمت گردنی شامل هفت مهره گردن است و اغلب در مواقع اضطراب و استرس به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. بنابراین آساناهایی که برای از بین بردن اضطراب، افسردگی و استرس انجام می شود باید برای بهبود آن انجام شود. قسمت سینه متشکل از دوازده مهره از قفسه سینه حمایت می کند و حفظ وضعیت بدنی مناسب برای نگه داشتن آنها در تراز و شکل مناسب ضروری است. هنگام صحبت از نظر مشکلات کمر، ناحیه کمر بیشترین آسیب را می بیند. متشکل از پنج مهره کمر، بار شکم و همچنین قسمت بالای کمر را تحمل می کند. مشکلات مربوط به ناحیه کمر می تواند منجر به کمردرد جدی و همچنین درد سیاتیک و پا شود.

از آنجایی که ستون فقرات مانند یک برج کنترل برای کل بدن عمل می کند، مهم است که آن را در محدوده خود تمرین دهید. تمرینات پشتی که مطابق با پنج حرکت طبیعی ستون فقرات عمل می کنند بسیار مفید هستند. این پنج حرکت عبارتند از:

خم شدن حرکت ستون فقرات است که آن را به جلو خم می کند و بدن را در حالتی شبیه جنین می پیچد، بنابراین ژست هایی که این حرکت طبیعی را تایید می کنند مانند ژست گربه، ژست کودک و سگ رو به پایین، همگی به ستون فقرات در رسیدن به این وضعیت طبیعی کمک می کنند.

افزونه حرکت طبیعی ستون فقرات است که به آن اجازه می دهد تا کشیده شود و باعث طولانی شدن ستون فقرات می شود. آساناهایی مانند ژست سگ رو به بالا، ژست کبرا و ژست شتر همگی از این حرکت ذاتی تقلید می کنند و به قدرت گرفتن آن کمک می کنند.

چرخش محوری راهی است که ستون فقرات به اطراف می پیچد تا عملکردهای مختلف روزمره زندگی را در خود جای دهد. یوگا این چرخش را با آساناهای مختلف پیچشی مانند پیچش نیمه ستون فقرات، پیچش مریم گلی و پیچش نیمه ارباب ماهی ها اجرا می کند. همه این وضعیت ها ستون فقرات را تقویت می کند و چرخش معمول بدن را که به طور طبیعی انجام می دهد، آسان می کند.

خم شدن جانبی اعمال خمیدگی جانبی است که بخشی از فعالیت های عادی روزانه است، مانند بلند کردن چیزی با دست. آساناهای یوگا که این عمل را تقویت می کنند عبارتند از کشش پهلو و حالت چرخشی سر تا زانو.

پسوند محوری پنجمین حرکت ستون فقرات است که به طور طبیعی اتفاق می افتد اما در زندگی روزمره چندان رایج نیست. بنابراین هیچ آسانا خاصی وجود ندارد که به تقویت این حرکت کمک کند، اما برخی به طور غیر مستقیم این اثر را ایجاد می کنند.

همه اینها می تواند منجر به ستون فقرات قوی شود که به داشتن یک زندگی کامل و ایمن کمک می کند.