یوگا و راه میانه

اگر به طور کامل عمل نکنید (بلند نشوید، آب ننوشید، غذا نخورید)، به احتمال زیاد در عرض یک هفته خواهید مرد. اگر بیش از حد انجام دهید (مانند دویدن بی وقفه در صحرا)، همچنین متوجه خواهید شد که درب مرگ را می کوبید.

هر دو افراطی حرکتی به سوی مرگ است. ایده آل جایی در این بین نهفته است. یوگا و سلامتی همه در مورد یافتن تعادل بین نیروهای مخالف است. تلاش و استراحت. حذف و جذب. یانگ و یین. روز و شب.

وقتی احساس نمی کنیم، وقتی از وضعیت درونی خود آگاه نیستیم، عدم تعادل نتیجه اجتناب ناپذیر است. بسیاری از ما آنقدر آگاهی درونی کمی داریم که نمی دانیم تا زمانی که مشکلی شدید پیش نیاید تعادل خود را از دست داده ایم. به عنوان مثال، بیشتر بیماری ها در محیط اسیدی پخش می شوند. از آنجایی که ما آنقدر حساس نیستیم که احساس کنیم بدنمان اسیدی است، به مصرف غذاهایی ادامه می دهیم که بدن ما را حتی اسیدی تر می کند. اگر می‌توانستیم عمیق‌تر احساس کنیم، به طور غریزی متوجه می‌شدیم که بدن‌مان چه زمانی اسیدی است و به دنبال بازگرداندن آن به تعادل هستیم.

بدنی که در تعادل است میل به چیزی دارد که تعادلش را حفظ کند. از سوی دیگر، بدنی که از تعادل خارج شده است میل به چیزی دارد که او را از تعادل دورتر کند. بنابراین، ما نمی‌توانیم به ناله‌های قابل پیش‌بینی هوس‌هایمان گوش دهیم، اما باید احساس کنیم، و باید به دنبال راهنمایی باشیم، چه از اعماق درون یا از کسی که بهتر می‌داند. بسیاری از چیزهایی که ما آنها را “طبیعی” می دانیم – درد، پیری، پیری، و شاید حتی مرگ – ممکن است در واقع قابل اجتناب و غیر ضروری باشند. دردهایی که ما آنها را تابع طبیعی پیری می دانیم، صرفاً تظاهرات عدم تعادل هستند. ناتوانی در حرکت آزادانه، گسترده و با قدرت ارتباط مستقیمی با پیری ندارد. این به عدم تحرک در طول زمان، همراه با رژیم غذایی نامتعادل، ذهن سفت و سخت و معاشقه های بسیار کوتاه با روح مربوط می شود.

هنگامی که به نور منبع خود متصل نیستیم، زمانی که ذهن ما به طور جزمی عقیده دارد، زمانی که رژیم غذایی ما اسیدی است، و هنگامی که به طور مزمن اعتراضات بدن خود را با خمیدن روی صندلی در طول روز نادیده می گیریم، بدن ما نامتعادل و سفت می شود. سپس ما عدم تحرک خود را به گردن شرور ساختگی به نام پیری می اندازیم! هنگامی که به تعادل رسیدید، کار تمام نمی شود. تعادل ذهن، بدن یا احساسات، تعادل را نمی توان به دست آورد و فراموش کرد. وقتی در ورکساسانا روی یک پا می ایستیم، باید هوشیار باشیم. لحظه‌ای که توجه ما قطع می‌شود و به خود تبریک می‌گوییم که متعادل و راست قامت هستیم، قبلاً شروع به سقوط کرده‌ایم. حفظ تعادل به همان اندازه نیاز به هوشیاری دارد که در ابتدا به آن دست یابید. دستیابی و حفظ تعادل مسیر است نه مقصد.

عادل پالخیوالا ©2008

رژیم لاغری سریع