کاهش وزن و MSG

آیا اضافه وزن دارید؟ آیا با تلاش برای کاهش وزن مبارزه می کنید؟ خب شما تنها نیستی. آمریکایی‌ها در حال چاق‌تر شدن هستند و بیش از دو سوم بزرگسالان آمریکایی اکنون یا اضافه وزن دارند یا حتی چاق هستند. حدود یک سوم کودکان نیز در این دسته قرار می گیرند. بسیاری از ما فکر می کنیم همه اینها تقصیر ماست، اگر فقط اراده کمتر خوردن و خوردن غذاهای بهتر و ورزش بیشتر را داشتیم، می توانستیم وزن کم کنیم. خوب، اگرچه اگر این کارها را انجام دهیم، سالم‌تر خواهیم بود و احتمال اینکه در نهایت وزن طبیعی داشته باشیم، بیشتر می‌شویم، آیا می‌دانستید که وقتی MSG و سایر مواد شیمیایی را در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنید انجام این کار بسیار دشوارتر است؟

MSG باعث افزایش وزن می شود

آیا می دانید در مطالعات پزشکی که دانشمندان برای مطالعه خود به موش های چاق نیاز دارند، اغلب با تغذیه MSG موش ها باعث ایجاد این چاقی می شوند؟ آنها دقیقاً مطمئن نیستند که این مکانیسم چیست که باعث چاقی می شود، اما فکر می کنند که ارتباطی با مرکز اشتها در هیپوتالاموس دارد که با مصرف MSG دچار اختلال می شود. همچنین به نظر می رسد که MSG باعث افزایش سطح اسید گلوتامیک و به نوبه خود سطح انسولین در بدن انسان می شود. با سطوح بالاتر انسولین، قند خون کاهش می‌یابد و این می‌تواند باعث شود که شما احساس گرسنگی بیشتری داشته باشید و در نتیجه باعث شود بیشتر غذا بخورید. اگر مقدار زیادی MSG مصرف کنید، ترشح بیش از حد انسولین در نتیجه می تواند منجر به مقاومت به انسولین و در نهایت دیابت نوع دوم شود.

جالب است بدانید که در فیلم “Supersize Me” آقای اسپورلوک در یک ماه خوردن غذاهای مک دونالد 25 پوند اضافه وزن پیدا کرد و بسیاری از این غذاها حاوی مونوسدیم گلوتامات خالص (MSG) هستند. با این حال، مردی که مصاحبه شد و فقط بیگ مک می خورد (که یکی از آیتم های منو با MSG اضافه شده نیست) لاغر بود.

اگر مکانیسم کنترل اشتهای شما نادرست است، ممکن است به خوبی به خوردن ادامه دهید، حتی زمانی که سیر هستید، و حتی زمانی که می دانید غذایی که می خورید برای شما مضر است. که تا به حال برای شما اتفاق افتاده؟ مثلاً مثل دوریتوس؟ در واقع، برخی از غذاهایی که امروزه بسیاری از ما هوس می کنیم حاوی MSG هستند.

MSG اغلب در مواد غذایی حتی اگر برچسب MSG نباشد

حتی با وجود اینکه بسیاری لابی کرده اند تا همه MSG و انواع مواد مشابه در برچسب مواد غذایی گنجانده شود، هنوز اینطور نیست. می‌توانید محصولی را با برچسبی که ادعا می‌کند فاقد MSG است بخورید، اما همچنان می‌تواند حاوی اسید گلوتامات آزاد باشد که واقعاً همان چیزی است. علاوه بر این، موادی که شامل MSG هستند را می توان بدون افشای MSG در آنها فهرست کرد. برای مثال «طعم‌های طبیعی» معمولاً همه طبیعی هستند و اغلب حاوی MSG هستند. مانند شکر تصفیه شده، متوجه خواهید شد که MSG در اکثر غذاهای بسته بندی شده و رستورانی یافت می شود، بنابراین اگر در مورد کاهش وزن و سلامتی جدی هستید، واقعاً باید تا آنجا که ممکن است شروع به اصلاح وعده های غذایی خود کنید. می‌توانید دسته‌های بزرگ‌تری تهیه کنید و برای راحتی کار، آنها را فریز کنید.

مواد غذایی که احتمالا حاوی MSG هستند

برخی از موادی که باید از آنها اجتناب کنید و ممکن است حاوی MSG باشند عبارتند از پروتئین هیدرولیز شده گیاهی یا سویا، طعم دهنده های “طبیعی”، عصاره مخمر، ژلاتین، بویون، آبگوشت یا استاک، آنزیم ها، اسید سیتریک و موارد دیگر*.

بنابراین، دفعه بعد که رژیم می گیرید، مطمئن شوید که MSG را در لیست “پرهیز از” خود قرار داده اید. حتی اگر رژیم ندارید، MSG می‌تواند باعث انواع مشکلات سلامتی شود و واقعاً بهتر است از آن اجتناب کنید.

حق چاپ 2008، 2013 توسط کارن پیجوان. اجازه کپی کردن این مقاله به طور کامل و تنها در صورتی اعطا می شود که همه پیوندها، از جمله پیوندهای موجود در کادر منبع، دست نخورده باقی بمانند.