کاهش وزن در دوران بارداری – روش ها و باورهای غلط

کاهش وزن در دوران بارداری یا حداقل توجه به کنترل وزن بسیار مهم است زیرا این زمانی است که بسیاری از زنان باردار تغییرات عمده ای را تجربه می کنند که می تواند باعث افزایش سریع وزن آنها شود.

کاهش وزن در دوران بارداری از طریق هر نوع رژیم کم کالری معمولا ایده خوبی نیست. اگر شما به طور قابل توجهی اضافه وزن دارید (معمولاً با داشتن BMI (شاخص توده بدنی) 30 یا بالاتر) و باردار هستید، به دلایل سلامتی خود و کودکتان نباید عمداً سعی کنید از طریق رژیم غذایی وزن کم کنید. یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، و البته، در ابتدا، اگر از حالت تهوع صبحگاهی رنج می برید، به طور طبیعی ممکن است مقدار کمی وزن کم کنید، این طبیعی است.

اکثر زنان باردار باید در ماه های اولیه بارداری خود حدود دو تا چهار پوند به وزن طبیعی خود اضافه کنند و بعد از آن تا زمان تولد نوزاد هر ماه یک تا دو پوند اضافه کنند. قانون خوبی که در اینجا باید رعایت شود این است که برای زنی که بین پنجاه تا هشتاد پوند وزن دارد و در طول بارداری بیش از بیست پوند اضافه وزن نداشته است، کاهش وزن در دوران بارداری را می توان در مراحل اولیه با خوردن وعده های کوچک در هر وعده غذایی به دست آورد. همچنین مهم است که افرادی که رژیم می گیرند، رژیم های شدید را دنبال نکنند. این فقط خطر ابتلا به فشار خون بالا و سطح قند خون بالا را افزایش می دهد.

کاهش وزن سالم در دوران بارداری نیز با رعایت یک رژیم غذایی سالم قابل دستیابی است. به بسیاری از زنان باردار که قبل از بارداری وزن کم نکرده‌اند توصیه می‌شود مصرف غذاهای پرچرب و قندی مانند غذاهای ناسالم و نوشابه‌های گازدار را کاهش دهند و در عوض میوه‌ها و سبزیجات و غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم مرغ، ماهی و گوشت بدون چربی را بیشتر مصرف کنند. مصرف غذای توصیه شده برای زنان باردار که از قبل تغذیه سالمی دارند دویست کالری در روز و حداکثر پانصد کالری در روز است.

کاهش وزن در دوران بارداری نیز با انجام ورزش منظم قابل دستیابی است. این را می توان با پیاده روی یا دوچرخه سواری انجام داد. پیاده روی و دوچرخه سواری راه های بسیار خوبی برای سوزاندن کالری و همچنین تقویت عضلات هستند. زنانی که از قبل یک برنامه ورزشی منظم دارند متوجه خواهند شد که کاهش وزن آنها در دوران بارداری سریعتر است.

یکی دیگر از اشتباهات رایج زنان باردار رژیم گرفتن و روزه گرفتن است. اینها می توانند فشار زیادی بر بدن وارد کنند و در واقع کاهش وزن را دشوار کنند. انجام این کار سالم نیست. بلکه بهتر است یک وعده غذایی در روز را برای یک هفته انتخاب کنید و فقط مقدار توصیه شده غذا را مصرف کنید که معمولاً شامل یک و نیم لیوان شیر بدون چربی، دو عدد موز و یک فنجان قهوه یا چای است. برای این نوع رژیم، خوردن حداقل سه وعده غذایی در روز همچنان ایده خوبی است.

بارداری زمان شادی و هیجان است. با این حال، برخی عوارض جانبی جدی نیز در بارداری وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. اینها شامل دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا است. یک زن باردار باید از همه این مشکلات آگاه باشد و سعی کند با رعایت رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و مراقبت از آنچه که می خورد و چگونه می خورد از آنها دوری کند.