چگونه با تشخیص تیروئیدیت هاشیموتو وزن کم کنیم؟

بسیاری از افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو، و همچنین سایر اشکال کم کاری تیروئید، مقدار زیادی وزن اضافه می کنند و در از دست دادن آن با مشکلات زیادی مواجه می شوند. البته یک دلیل بزرگ برای افزایش وزن این است که هر گونه بیماری کم کاری تیروئید متابولیسم بدن را کند می کند. وقتی صحبت از کاهش وزن در این افراد می شود، اساساً سه عامل مختلف وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. دو عامل اولی که با آنها بسیار آشنا خواهید بود، اگرچه بسیاری از افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو عامل سوم را که معمولاً دلیل اصلی ناتوانی در کاهش وزن افراد مبتلا به این بیماری است را در نظر نمی گیرند:

1. رژیم غذایی. تقریباً همه کسانی که سعی در کاهش وزن دارند، این کار را با اصلاح رژیم غذایی خود انجام می دهند. و بدون شک، تغذیه سالم جزء مهمی برای کاهش وزن و همچنین کاهش وزن است. البته بسیاری از مردم واقعا نمی دانند که یک “رژیم غذایی سالم” از چه چیزی تشکیل شده است، و بخشی از دلیل آن به این دلیل است که منابع مختلف رژیم های غذایی متفاوتی را توصیه می کنند. به عنوان مثال، برخی از “متخصصان” به شما می گویند که کربوهیدرات ها را به طور کامل کنار بگذارید و هر نوع پروتئینی را که می خواهید بخورید. دیگران به شما خواهند گفت که این یک “بازی کالری” است و تا زمانی که خود را به خوردن تعداد مشخصی کالری در روز محدود کنید، وزن کم خواهید کرد.

وقتی واقعاً به آن فکر می کنید، احتمالاً می دانید برای کمک به کاهش و حفظ وزن چه چیزی باید بخورید. بله، محدود کردن کالری می تواند کارساز باشد، اما اگر در بیشتر مواقع غذاهای ناسالم می خورید، بدون شک این راه حل طولانی مدت کاهش وزن نیست. و به هیچ وجه به شما پیشنهاد نمی‌کنم که لازم باشد همه غذاهای ناسالم را برای همیشه از زندگی خود حذف کنید، زیرا اگر بیشتر اوقات سالم غذا می‌خورید، برای اکثر مردم اشکالی ندارد که هر از چند گاهی «تقلب» کنند.

بنابراین هنگام تلاش برای کاهش و حفظ وزن چه چیزی باید بخورد؟ خوب، قطعاً می خواهید سعی کنید حداقل 3 تا 5 وعده سبزیجات تازه در روز بخورید. البته باید مراقب باشید که سبزیجات گواتروژن مانند کلم بروکلی و گل کلم را به حداقل برسانید، زیرا می توانند عملکرد تیروئید را مهار کنند. همچنین می توانید روزانه چند وعده میوه تازه مانند سیب، زغال اخته، تمشک و غیره بخورید. در حالت ایده آل می خواهید میوه هایی با شاخص گلیسمی بالا مانند موز را به حداقل برسانید.

با فرض اینکه گیاهخوار نیستید، می توانید از گوشت های بدون چربی مانند مرغ ارگانیک و بوقلمون استفاده کنید. همچنین می توانید انواع خاصی از ماهی ها مانند سالمون وحشی را بخورید. تخم مرغ های ارگانیک نیز مشکلی ندارند، با این فرض که شما به آن ها حساسیت ندارید. و آجیل و دانه های خام نیز برای مصرف مناسب هستند. البته من همه چیزهایی را که می‌توانید در اینجا بخورید درج نکرده‌ام، اما امیدوارم این ایده را دریافت کرده باشید. نکته کلی پرهیز از غذاهای تصفیه شده و شیرین و مصرف غذاهای کامل است.

دو نکته مهم دیگر این است که باید مطمئن شوید که صبحانه را حذف نکنید، زیرا این امر می تواند سطح قند خون شما را خراب کند. نکته دوم این است که بعد از خوردن صبحانه نمی خواهید بیشتر از دو ساعت بدون غذا بمانید، حتی اگر چیزی کوچک باشد. هر وعده غذایی باید حاوی مقداری پروتئین سالم باشد. اتخاذ این رویکرد به کاهش اشتها و تثبیت سطح قند خون شما کمک می کند، که برای هر برنامه کاهش وزن ضروری است.

2. ورزش کنید. همه ما اهمیت ورزش کردن را می دانیم و در نتیجه قصد ندارم در اینجا خیلی به جزئیات بپردازم. من متوجه هستم که بسیاری از افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو سطح انرژی پایینی دارند که شروع یک برنامه ورزشی منظم را دشوار می کند. و صادقانه بگویم، برخی از افراد برای کمک به بازگرداندن سطح انرژی خود، باید به حوزه های دیگری نیز توجه داشته باشند. این معمولاً با مراجعه به متخصص غدد یا پزشک عمومی انجام نمی‌شود، زیرا اکثر پزشکان به سادگی بیماران خود را تحت هورمون تیروئید قرار می‌دهند، که ممکن است به علائم کم‌کاری تیروئید کمک کند، اما بسیاری از اوقات هیچ کاری برای علت واقعی اختلال انجام نمی‌دهد. .

در نتیجه، بسیاری از افراد همچنان سطح انرژی پایینی دارند و نمی توانند ورزش کنند. بنابراین برای افرادی که در این دسته قرار می‌گیرند، توصیه می‌کنم با یک پزشک غدد درون ریز طبیعی مشورت کنند، که بیش از توصیه ساده هورمون تیروئید مصنوعی یا طبیعی انجام می‌دهد و رویکرد کل بدن را در پیش می‌گیرد که بیشتر اوقات به بازیابی سطح انرژی کمک می‌کند. افراد مبتلا به انواع مختلف کم کاری تیروئید، از جمله تیروئیدیت هاشیموتو.

برای کسانی که انرژی ورزش منظم را دارند، توصیه می کنم حداقل سه تا پنج روز در هفته ورزش کنند که شامل حداقل 30 دقیقه ورزش قلبی عروقی است. این می تواند به سادگی 30 دقیقه پیاده روی باشد. برخی از افراد ممکن است نتوانند با 30 دقیقه شروع کنند، زیرا ممکن است مجبور شوند با 5 تا 10 دقیقه شروع کنند و سپس راه خود را ادامه دهند. اما هدف نهایی این است که تا 30 دقیقه ورزش بدون وقفه ایجاد کنید که باعث شود شما عرق کنید. طبق معمول، همیشه باید قبل از شروع هر برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

3. هورمون ها. وقتی صحبت از غدد درون ریز عملکردی می شود، یکی از مربیان من دکتر جانت لانگ است که در طول سمینارهای خود اغلب به شرکت کنندگان می گفت که “هورمون ها قوی تر از رژیم غذایی هستند”. این بدان معنی است که اگر شما یک عدم تعادل هورمونی دارید، که بسیاری از افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو دارند، کاهش وزن قابل توجهی با خوردن و ورزش به تنهایی بسیار دشوار و حتی غیرممکن خواهد بود.

خوردن غذاهای تصفیه شده زیاد و حذف وعده های غذایی بر دو هورمون اصلی بدن یعنی کورتیزول و انسولین تاثیر می گذارد. و زمانی که فردی این عادات را برای سالیان متمادی ادامه دهد، این امر بر غدد فوق کلیوی فشار وارد می کند و در نهایت می تواند منجر به مقاومت به انسولین شود. و تا زمانی که این موضوع اصلاح نشود، می توانید یک رژیم غذایی کامل داشته باشید و روزانه ورزش کنید و کاهش وزن دشوار خواهد بود.

بسیاری از افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو و سایر انواع کم‌کاری تیروئید نیز دارای عدم تعادل در نسبت بین هورمون‌های استروژن و پروژسترون هستند که می‌تواند منجر به افزایش وزن و در نتیجه کاهش وزن شود. این یکی دیگر از دلایلی است که به افراد مبتلا به این شرایط توصیه می‌کنم با یک پزشک متخصص غدد درون ریز طبیعی مشورت کنند، زیرا آنها می‌توانند عدم تعادل هورمونی را تشخیص دهند و اگر تشخیص دهند که شما دچار آن هستید، به شما در اصلاح آن کمک کنند.

بنابراین اینها عوامل اولیه ای هستند که باید هنگام تلاش برای کاهش وزن با هر بیماری کم کاری تیروئید، از جمله تیروئیدیت هاشیموتو، در نظر گرفت. اگرچه اکثر مردم بر روی یکی از دو عامل اولی که ذکر کردم تمرکز می کنند، اما تعداد کمی از تأثیرات عدم تعادل هورمونی بر کاهش وزن آگاه هستند. اما اگر می خواهید وزن کم کنید و آن را حفظ کنید، باید هر سه این فاکتورها را در نظر بگیرید. خوب غذا خوردن، ورزش منظم و اصلاح هرگونه عدم تعادل هورمونی نه تنها به کاهش وزن ناخواسته کمک می کند، بلکه به شما کمک می کند تا برای همیشه آن را کاهش دهید.