چگونه با استفاده از رسانه های اجتماعی کسب و کار کوچک خود را توسعه دهیم؟

آیا شما یک صاحب کسب و کار کوچک به دنبال راه هایی برای رشد کسب و کار خود هستید؟ آیا به دنبال جذب سرنخ های بیشتری برای کسب و کار خود هستید یا در مورد بازاریابی رسانه های اجتماعی شنیده اید و اکنون می خواهید آن را امتحان کنید؟

به عنوان یک صاحب کسب و کار کوچک، با چالش های زیادی روبرو هستید – سرمایه محدود، حداقل کارکنان پشتیبانی و داشتن کارهای زیادی برای انجام در زمانی که به نظر می رسد بسیار کم است. بنابراین، چگونه می توانید کسب و کار کوچک خود را بدون سرمایه گذاری سنگین در بازاریابی و تبلیغات رشد دهید؟ پاسخ – از طریق استفاده از تکنولوژی. وب 2.0 ابزارها و تکنیک های مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد که به شما کمک می کند تا سرنخ ایجاد کنید و در معرض دید کسب و کار خانگی خود قرار بگیرید. رسانه های اجتماعی یکی از این ابزارها هستند. برای شروع افزایش درآمد با استفاده از رسانه های اجتماعی، تمام آنچه شما به عنوان یک صاحب کسب و کار کوچک باید بدانید در اینجا آورده شده است.

رسانه های اجتماعی چیست؟

رسانه‌های اجتماعی دسته‌ای از رسانه‌های آنلاین هستند که در آن افراد به صورت آنلاین صحبت می‌کنند، شرکت می‌کنند، به اشتراک می‌گذارند، شبکه می‌کنند و نشانه‌گذاری می‌کنند. به عنوان مثال می توان به فیس بوک، توییتر، لینکدین، یوتیوب، گوگل پلاس و مای اسپیس اشاره کرد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی رسانه های اجتماعی از پلتفرم های ذکر شده در بالا برای دستیابی به مخاطبان جدیدی از مصرف کنندگان و ایجاد آگاهی از برند محصول استفاده می کند. با انتشار اخبار یک محصول از کاربر به کاربر، بازاریابی رسانه های اجتماعی تلاش می کند تا مشروعیت بیشتری را برای پیام به دست آورد زیرا بین “دوستان” مورد اعتماد به اشتراک گذاشته می شود.

کدام کانال های رسانه های اجتماعی محبوب ترین هستند؟

مطالعات نشان می‌دهد که فیس‌بوک و توییتر محبوب‌ترین کانال‌های رسانه‌های اجتماعی هستند که از نزدیک توسط YouTube و LinkedIn و GooglePlus دنبال می‌شوند.

چرا باید بازاریابی رسانه های اجتماعی به من علاقه مند باشد؟

اگر فکر می کنید این نوع بازاریابی برای شما مناسب نیست، دوباره فکر کنید. این پلتفرم ها مجموعه بزرگی از مزایا را به صاحبان مشاغل کوچک ارائه می دهند. در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا باید از رسانه های اجتماعی برای کسب و کار خود استفاده کنید.

قرار گرفتن در معرض: به عنوان یک صاحب یک کسب و کار کوچک، تا حد زیادی به بازاریابی شبکه ای تکیه می کنید تا سرنخ ها را به سمت کسب و کار خود هدایت کنید – که به نوبه خود به تعامل شما با مردم بستگی دارد. این مفهوم اصلی رسانه های اجتماعی است! اما رسانه های اجتماعی تقریباً فرصت های نامحدودی را برای تعامل با مردم ارائه می دهند – میلیون ها نفر از آنها! با این شکل جالب بازاریابی، کسب و کار شما دیگر محدود به سرنخ های محلی نیست. شما سرنخ هایی را خواهید یافت که از یک بازار جغرافیایی متنوع وارد می شوند!

هزینه صفر: در حالی که سایر رسانه های بازاریابی گران هستند، این نوع بازاریابی نسبتاً رایگان است یا به سرمایه گذاری پولی ناچیز نیاز دارد. این یک راه کم هزینه عالی برای انتقال پیام شما است.

بهبود حضور در وب: حضور در پلتفرم های محبوب رسانه های اجتماعی حضور شما را در وب تقویت می کند. هرچه افراد بیشتری در فیس بوک یا توییتر درباره شما صحبت کنند، شانس یافتن کسب و کار شما در جستجوهای وب مرتبط مانند گوگل، یاهو یا بینگ بیشتر می شود.

تماس مستقیم با مشتریان بالقوه: این پلتفرم‌ها شما را مستقیماً با مشتریان خود در تماس قرار می‌دهند. شما می توانید با آنها تماس یک به یک داشته باشید، بدانید آنها واقعا چه می خواهند.

ویروسی شوید: چنین بازاریابی این فرصت را به شما می دهد که با بازاریابی خود به صورت ویروسی تبدیل شوید. بهش فکر کن. شما یک ویدیو در مورد کسب و کار خود در یوتیوب قرار می دهید. 10 نفر آن را دوست دارند، و پنج نفر از آنها آن را با دوستان خود به اشتراک می گذارند، آنها نیز به نوبه خود آن را با 20 نفر دیگر به اشتراک می گذارند. این به عنوان “بازاریابی ویروسی” شناخته می شود و می تواند یک روش بسیار موثر برای افزایش تولید سرنخ شما باشد.

“طرح بازی” رسانه اجتماعی چیست و چرا باید آن را داشته باشید؟

طرح بازی رسانه های اجتماعی فرآیندی متشکل از چند مرحله ساده است که می تواند به شما در دستیابی به اهداف بازاریابی رسانه های اجتماعی خود کمک کند. عرصه رسانه های اجتماعی بزرگ است و اگر طبق قوانین بازی نکنید، می توانید در آن گم شوید. رقابت زیادی وجود دارد و اگر می‌خواهید در میان جمع باشید و مورد توجه قرار بگیرید، باید یک برنامه مشخص داشته باشید.

طرح بازی ایده آل رسانه های اجتماعی شما

یک برنامه بازی معمولی برای کسب و کار شما باید شامل این چهار مرحله باشد

  • شبکه خود را بسازید
  • حضور خود را تبلیغ کنید
  • در ارتباط باش
  • نظارت کنید

مرحله 1 – شبکه خود را بسازید: اولین گام این است که کاربرانی را که فکر می کنید در بخش مخاطبان هدف شما قرار می گیرند را جستجو کرده و به شبکه خود اضافه کنید. هنگام ارسال درخواست برای افزودن کاربران به شبکه خود، همیشه بهتر است چنین درخواست هایی را با یک پیام شخصی همراه کنید. همچنین می‌توانید به دنبال گروه‌هایی بگردید که مربوط به خط کسب و کار شما هستند. به عنوان مثال، اگر شما یک تجارت فروش نوشیدنی های بهداشتی و سایر محصولات مرتبط با سلامتی هستید، می توانید به گروه هایی بپیوندید که در آن موضوعاتی مانند تغذیه، رژیم غذایی یا سلامت مورد بحث قرار می گیرد. چنین گروه‌هایی برای محصولاتی که ارائه می‌دهید مخاطبان شما را فراهم می‌کنند. با این حال، وقتی در یک گروه هستید، ارزش افزودن را به خاطر بسپارید. به سوالاتی که برای پاسخ دادن به آنها مجهز هستید پاسخ دهید، فعالانه در بحث ها شرکت کنید، ظریف رفتار کنید و محصولات خود را به شدت تحت فشار قرار ندهید.

مرحله 2-تبلیغ: مرحله بعدی اعلام حضور خود در رسانه های اجتماعی است. می‌توانید این کار را با افزودن پیوندهایی به صفحات رسانه‌های اجتماعی خود در وب‌سایت، خط امضای ایمیل یا خبرنامه‌تان انجام دهید. شما با کسب و کار خود در آنجا هستید – آن را اعلام کنید!

مرحله 3- متصل بمانید: مرحله سوم این است که با طرفداران و اعضای گروه خود در ارتباط بمانید. ابتکار بازاریابی رسانه های اجتماعی برای شروع آسان است، اما برای حفظ آن نیازمند تلاش است. و مانند بسیاری از تلاش‌های شبکه‌ای، نتایج معمولاً فوری نیستند. برای ارسال ایمیل از اعضای گروه و سایر افراد در شبکه خود اجازه بگیرید. سپس می توانید محتوای مرتبط را برای افراد در شبکه خود ایمیل کنید. نکته کلیدی در اینجا ارسال محتوای مرتبط و ارزش افزوده است – نه تبلیغ محصولات/خدمات شما. اگر شما یک شرکت فروش نوشیدنی های بهداشتی هستید که بخشی از گروه رژیم غذایی و تغذیه نیز هستید، می توانید پیوندهایی مانند ’10 بهترین میوه غنی از آنتی اکسیدان’ را ارسال کنید و سپس شاید یک تصویر و اطلاعاتی در مورد محصول خود اضافه کنید که باعث دلگرمی شود. افراد در صورت علاقه با شما تماس بگیرند. این رویکرد بهتر از ارسال یک ایمیل برای مشتریان بالقوه یک بروشور کاملاً اختصاص داده شده به محصول شما خواهد بود.

باید ها و نباید ها

در حالی که شبکه های اجتماعی تماماً در مورد تعامل انسانی است و نمی توان آن را محدود کرد، در اینجا نکاتی وجود دارد که مفید خواهند بود.

چه کاری باید انجام دهید؟

ارزش افزودن به مخاطبین خود: همیشه به مخاطبین خود ارزش بیافزایید. همیشه! اطلاعات مفید، نکات و دیگر حقایق جالب را در اختیار آنها قرار دهید تا بتوانند از آنها استفاده کنند. به عنوان مثال، جین، یک صاحب کسب و کار خانگی، نوشیدنی های بهداشتی و محصولات کاهش وزن را می فروشد. بنابراین منطقی است که او مقالات جالبی در مورد کاهش وزن به مخاطبان خود ارائه دهد.

در مشارکت آنلاین خود ثابت قدم باشید: این یک تلاش یکباره نیست. این در مورد ایجاد یک رابطه است … و روابط زمان می برد. در ارتباطات رسانه های اجتماعی خود ثابت قدم باشید. حداقل هر روز یک توییت/پست/به‌روزرسانی جالب داشته باشید. در برخی موارد، چندین پست در روز حتی بهتر است – اما قانون شماره 1 – ارزش افزودن را فراموش نکنید. پست‌های شما نباید مانند تبلیغات بیهوده یا تبلیغات محصول/خدمت شما باشد.

به آنچه در حال بحث است توجه کنید: اگر به انجمن یا گروهی پیوسته اید، فعالانه در بحث های مرتبط شرکت کنید. از دانش تخصصی و حرفه ای خود برای کمک به دیگران استفاده کنید. در افزودن عمق و بعد به بحث مشارکت کنید.

گفتگو کلید اصلی است: همانطور که قبلاً ذکر شد، بازاریابی رسانه های اجتماعی در روابط رشد می کند. برای ایجاد یک رابطه قوی با مشتریان بالقوه خود، باید با آنها گفتگو کنید. ارتباط دو طرفه را بین خود و مخاطبان خود حفظ کنید. به آنچه آنها می گویند علاقه واقعی نشان دهید و نظرات یا مشاهداتی را که انجام می شود دنبال کنید.

موضوعی را که در مورد آن صحبت می کنید کاملاً بشناسید: خود را به عنوان یک متخصص در این پلتفرم ها قرار دهید. اما مطمئن باشید که می دانید در مورد چه چیزی صحبت می کنید. اگر از چیزی مطمئن نیستید تحقیق کنید. اشتباهات در این پلتفرم ها به سرعت گسترش می یابد و به اعتبار کسب و کار شما آسیب می رساند.

تعامل خود را شخصی کنید: توصیه می شود تعامل خود را با مخاطبان شخصی سازی کنید. درباره رویداد یا مناسبتی که روی دیوار پست شده است، مانند یک سفر اخیر، پرس و جو کنید یا تصاویر تعطیلات آنها را در فیس بوک “لایک” کنید.

فردیت خود را به تصویر بکشید: بزرگترین مزیت صاحبان مشاغل کوچک نسبت به شرکت های بزرگ این واقعیت است که آنها بسیار کوچکتر هستند و احساس واقعی بودن را از دست نداده اند. به مخاطبان خود اجازه دهید فرد پشت سر کسب و کار را بشناسند. مطمئن شوید که تعاملات شما جنبه شخصی دارد!

به نارضایتی مشتریان خود در اسرع وقت پاسخ دهید: آیا می دانستید که 88 درصد از مشتریان می گویند شکایات بی پاسخ در سایت های رسانه های اجتماعی آنها را از انجام کسب و کار تکراری منع می کند؟ و حذف شکایات مشتری بدتر است! بنابراین مطمئن شوید که شکایات مشتری خود را بلافاصله در پلتفرم های رسانه های اجتماعی حل کرده اید. حتی اگر نمی توانید آنها را حل کنید، حداقل پاسخ دهید تا بدانند شنیده می شوند. همه چیز را تصدیق کنید.

حضور خود را در رسانه های اجتماعی ذکر کنید: پروفایل های خود را تبلیغ کنید. همیشه پیوندهایی به نمایه رسانه های اجتماعی خود در وب سایت، وبلاگ، ایمیل ها و حتی مطالب چاپی خود ارائه دهید. برای وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها، بهتر است ویجت‌های فیس‌بوک و توییتر را اضافه کنید که یک فید زنده از آنچه در صفحه فیس‌بوک/تویتر شما اتفاق می‌افتد، درست در وب‌سایت یا وبلاگ شما ارائه می‌دهند. برای تشویق مردم به دنبال کردن شما در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی، انگیزه‌ها یا اطلاعات ارزش افزوده مانند کاغذهای سفید یا مقالات را ارائه دهید!

نظارت و تعدیل: حضور خود را در رسانه های اجتماعی زیر نظر داشته باشید. بیابید نام شما به صورت آنلاین از کجا می آید و در چه زمینه ای استفاده شده است. هشدار گوگل ساده ترین راه برای انجام این کار است، اگرچه ابزارهای رایگان زیادی به صورت آنلاین برای نظارت بر حضور وب شما وجود دارد. همچنین کنترل صفحات رسانه های اجتماعی خود را حفظ کنید. آنچه را که دیگران در صفحه شما قرار می دهند بخوانید و فوراً پاسخ دهید.

محتوای رسانه های اجتماعی خود را به اشتراک بگذارید: تولید محتوا زمان می برد. پس چرا از محتوایی که دارید نهایت استفاده را نمی کنید؟ محتوای خود را در تمام سایت های رسانه های اجتماعی محبوب ارسال کنید و در استفاده مجدد از آنها دریغ نکنید. یک پست وبلاگ را به یک لینک تبدیل کنید و آن را در فیس بوک قرار دهید. آن را به یک ویدیو تبدیل کنید و به یوتیوب و فیس بوک اضافه کنید یا آن را به یک ارائه تبدیل کنید و در SlideShare قرار دهید. هدف این است که محتوای خود را به حداکثر برسانید.

چه کاری را نباید انجام دهید؟

محصولات/خدمات خود را آشکارا تحت فشار قرار ندهید: رسانه های اجتماعی یک پلتفرم هستند

جایی که شما روابط ایجاد می کنید، برای ایجاد ارزش. این یک مکان تبلیغاتی نیست. مخاطبان شما

اگر تنها چیزی که در مورد آن صحبت می کنید چیزهایی است که می فروشید، از شما دوری می کنند. در مورد آن فکر کنید، آیا با خانواده خود صحبت می کنید؟

و دوستان در مورد محصولاتی که همیشه می فروشید؟ البته که نه! پس با خودت رفتار نکن

مخاطب رسانه های اجتماعی متفاوت است.

مخاطبین خود را با به روز رسانی های بیهوده اسپم نکنید: بسیار خوب، پس اکنون دو محصول جدید را به خط تولید خود اضافه کرده اید. در حالی که اشتراک‌گذاری اخبار عالی است، مخاطبین خود را با تبلیغات اسپم نکنید. پیوندی به طیف جدید محصولات قرار دهید؛ نظارت بر علاقه مندی ها و به اشتراک گذاری اطلاعات بر اساس نیاز به دانستن.

در پست‌های خود اشتباهات گرامری و املایی نداشته باشید: شما یک کسب‌وکار کوچک هستید که می‌خواهید یک تصور ایجاد کنید. با اشتباهات املایی و گرامری آن را خراب نکنید. از ابزارهای بررسی املا/گرامر استفاده کنید، اما هرگز تنها به آنها اعتماد نکنید. پست های خود را قبل از قرار دادن آنلاین آنها تصحیح کنید. اگر املا یا دستور زبان مناسب شما نیست، از شخص دیگری بخواهید کار شما را قبل از انتشار تصحیح کند

در پاسخ به درخواست‌های کمک در حوزه تخصصی خود کوتاهی نکنید: اگر عضو یک گروه یا انجمن هستید، از هر فرصتی برای نشان دادن تخصص خود استفاده کنید. در بحث ها حضور فعال نداشته باشید.

اجازه ندهید نمایه شما کهنه شود: مطمئن شوید که نمایه شما مرتباً به روز می شود و چیز جدیدی ارائه می دهید. یکی از اشتباهات بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک این است که پروفایل های رسانه های اجتماعی را ایجاد می کنند و سپس آنها را فراموش می کنند. تلاش‌های شما در رسانه‌های اجتماعی باید ادامه داشته باشد تا به نتیجه برسد.

حواس پرت نشوید: حواس پرتی زیادی به صورت آنلاین در دسترس است – به خصوص در کانال های رسانه های اجتماعی که می تواند باعث شود ساعت کاری آنلاین خود را از دست بدهید. بازی‌ها، آزمون‌ها، انجمن‌ها و چت‌های زنده – در حالی که اینها می‌توانند ابزارهای جالبی برای جلب علاقه احتمالی باشند، روی اهداف خود تمرکز کنید. در غیر این صورت متوجه خواهید شد که زمان و انرژی زیادی را صرف فعالیت هایی می کنید که هیچ بازدهی برای کسب و کار شما ندارند.