چهارضلعی به صورت شعری آینده تبدیل می شود



ساعت: 16:35
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877619

یوسف علی میرشکوک در نشست نقد و بررسی کتاب «شمعدان ها» گفت: مردم امروز به دلیل مشغله زیاد حوصله خواندن شعرهای بلند را ندارند، چهارضلعی شکلی از شعر آینده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقد یوسف علی میرشکاک بر کتاب «شمعدان ها» شامل گزیده رباعیات سال های 1383 تا 1399 عرفان پور، 30 خرداد ماه در تالار طاهره صفرزاده حوزه هنری توسط مرکز آفرینش های ادبی اجرا شد و محمد حبیبی خاص به پایان رسید. : هایکو و جعلی اما در این کتاب با رباعیاتی مواجه می شویم که برای همیشه ماندگار است.

خیلی ها رباعی را خوانده اند، اما این بدان معنا نیست: «برخلاف سایر اشعار، رباعیات متعلق به شعر فارسی است و اعراب قابل استفاده نیستند».

میرشکاک گفت: اگر احتمال تداوم تمدن بشری وجود داشته باشد، شکل شعرها در آینده چهارپایه خواهد شد، زیرا انسان امروزی بعید است سخنی طولانی داشته باشد.

شاعر گفت: در واقع در این روزگار به اندازه ای که می توان چهارضلعی را سرایش کرد، دوبیتی محال است و رقیبی جز بابا طاهر وجود ندارد.

وی گفت: احتمالاً علت زاده نشدن دوبیتی به خاطر عاطفه انسانی است که حضرت حق عطا کرده و منشأ این قالب شعری را نداده است.

او با بیان اینکه در رباعیات عرفان پور اغلب با تصاویری مواجه می شویم که معطوف به معنا هستند، می گوید: رباعیات تصویری معنا و جذابیت خاصی دارند.

میرشکوک یکی دیگر از ویژگی های رباعیات میلاد عرفان پور را ارتباط عام و خاص با این اشعار دانست و گفت: رباعیات سایر شاعران معاصر هر روز بیشتر از نظر ویژگی ها برای عموم نامفهوم است.

وی توضیح داد که یکی دیگر از ویژگی های چهارضلعی در کتاب شمعدان ها استفاده از تصاویر زیبا و روایت معکوس است.

این پژوهشگر با بیان اینکه امروز نمی توان انتظار جریان هایی در عرصه شعر داشت، بیان کرد: قالب اصلی شعر کهن فارسی ابتدا عود و سپس ادبیات بود، اما امروزه با خلق آثار هنری مانند شعر عرفان پور، چهارضلعی ها برای جامعه جذاب شده است. . و این قالب خیلی زود محبوب شد، در بین شاعران و مخاطبان اتفاق می افتد.

مرتضی امیری اسفندقه منتقد ادبی با اشاره به رباعیات موفق عرفان پور در کتاب «شمعدان ها» می گوید: «میلاد واقعاً شاعر ادبیات انقلابی بود». عرفان پور یکی از بهترین رباعیات خانه های معاصر است که به دنبال رباعیات بزرگی چون خیصر امین پور، سید حسن حسینی، بیژن ارژن و ایرج زبردست است.

وی درباره چهارضلعی گفت: بیدل دهلوی شاعری بود که اولین و آخرین شعر خود را به عنوان چهارضلعی خواند.

وی با اشاره به اشعار عرفان پور گفت: میلاد جای رباعیات شاهنشاه را می گیرد و بر آن می افزاید.

امیری اسفهدا می گوید: رباعی قالب شعر امروز و فردا و نوعی روابط عام و خاص است.

میلاد عرفان پور صاحب مجموعه چهار ضلعی «شمعدان ها» نیز در این نشست تاکید کرد: اگر جاذبه ای در چهارضلعی های من هست، لطف حق و تقدیم به لحظه هایی است که خداوند دست شاعران را می گیرد و به آنها بخشی می دهد. از پادشاهی او

«شمعدان‌ها» شامل 177 رباعی از میلاد عرفان‌پور است که بین سال‌های 83 تا 99 سروده است و در کتاب برادرم حیا، بهار، پاییز که عاشقش شد، شاه، جشن فراموشی، بدون دعوت، فوق‌العاده منتشر کرد. و از آخر عشق.

پایان پیام/