چشم انداز اختلالات اخیر



ساعت: 23:45
تاریخ انتشار: 1301/08/09
کد خبر: 1907439

بروز ناآرامی و اعتراض در جامعه ای زنده و پویا امری طبیعی و پذیرفته شده است و شاید بیشتر این اعتراضات موجب رشد و توسعه جوامع بشری از جمله ایران شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عبدالرحمن عبدانی در یادداشتی نوشت: شهید قاسم سلیمانی می گفت: اگر خوب نگاه کنیم در دل هر تهدیدی فرصت نهفته است که در فرصت نیست. هر بحرانی هزاران علت اساسی دارد. برخی از این دلایل درست و بیشتر نادرست هستند.

بروز ناآرامی و اعتراض در جامعه ای زنده و پویا امری طبیعی و پذیرفته شده است و شاید بیشتر این اعتراضات موجب رشد و توسعه جوامع بشری از جمله ایران شده است. نهضت تنباکو، نهضت مشروطه، نهضت ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی ایران ثمره این اعتراضات رایج در صد سال گذشته بود.

هر چند دو هفته هرج و مرج در اقصی نقاط کشور منجر به صدمات و تلفات شد. اما فرصت های زیادی برای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که باید با دقت محاسبه و از آنها بهره برداری کرد.

1- عدم همکاری عمومی در آشوب‌ها احتمالاً اولین فرصت پنهان در این دوره از آشوب‌ها است. درباره علل این رویداد و بازیگران اصلی آن که مهمترین آنها اصلاح طلبان تندرو بودند، گمانه زنی های زیادی وجود دارد. هدف آنها تلافی، برهم زدن و تضعیف دولت آقای رئیسی به خاطر دستاوردهای او در یک سال گذشته است. اگرچه گفته می شود مردم حافظه کوتاهی دارند و همه چیز را زود فراموش می کنند، اما دو هشت سال عمر اصلاح طلبان چندان فراموش نشده است. حل بدهی 420 میلیارد تومانی دولت قبل بدون چاپ پول، چند برابر شدن تولید و صادرات نفت، مهار ویروس کرونا و تک رقمی شدن تلفات، عضویت در دو سازمان مهم بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان شانگهای. مانند سال های 25 و 30 با چین و روسیه، پیشبرد دو قرارداد همکاری و همچنین عدم پرداخت باج به غرب در موضوع هسته ای، تنها بخش کوچکی از اقدامات قابل ستایش دولت آقای رئیسی است. سال؛ جنبش اپوزیسیون و اصلاحات پیروزی های ناپایداری بودند. اما با وجود همه ناراحتی ها و نارضایتی هایی که به دلیل قیمت های بالا دارند. اما قدر زحمات را می دانند و می دانند که بسیاری از نابسامانی های موجود ناشی از بی کفایتی و کم کاری دولت های گذشته است.

2- دومین موفقیت و چشم انداز این دور اغتشاشات، زنگ خطر و تلنگری جدی به مسئولان دولت جدید است که از آن غافل نشوند و اکنون تصور کنند که در زمان کار تهدیدی از سوی دشمنان وجود دارد. پایان یافت و آنها جلوی خرابکاری و خرابکاری را گرفتند. در ضمن، بازه زمانی این اعتراضات بسیار قابل توجه است، زیرا از یک سو دولت کاملا مستقر است و می تواند تمام استانداران و استانداران را منصوب و مستقر کند، ثانیاً اگر عملکرد خوبی داشته باشند، در راس امور خواهند بود. هفت سال دیگر، بنابراین آنها از تجربیات شورش استفاده می کنند. یقیناً این اغتشاشات آغاز کار خرابکارانه و نفرت انگیز داخلی و خارجی علیه هرگونه پیشرفت ملت ایران بود.

3- یکی از مهمترین تجربیات این اعتراضات و در واقع سومین فرصت برای درک ضرورت مدیریت صحیح فضای مجازی. فضای مجازی نیز مانند سایر پدیده های اجتماعی، همزمان با تولید و رشد خود قربانیان بسیاری می گیرد تا فرهنگ و نحوه استفاده صحیح از آن شناخته و نهادینه شود. سینما، رادیو، تلویزیون، ویدئو و ماهواره نمونه‌های اولیه فضای مجازی کنونی هستند که فعالیت آنها در ابتدا مخاطرات و آسیب‌های قابل توجهی به فرهنگ و امنیت عمومی وارد کرد.

سالها گذشت تا فرهنگ صحیح استفاده از این ابزارها شناخته و نهادینه شد. فضای مجازی نیز در این دوره یک شرط دارد. یعنی حدود دو دهه پیش که فضای مجازی و اینترنت وارد ایران شد، تلاش برای بومی‌سازی و تولید محتوای ایرانی-اسلامی ناکافی بود و دولت‌های مختلف بیشترین تلاش خود را برای توسعه زیرساخت‌های فیزیکی آن انجام دادند. اتفاقاً نسلی که الان بیشتر در خیابان است، نسل ظهور اینترنت است. قطعا مدیریت این فضا و بومی سازی محتوا و فرهنگ آن از وظایف این دولت است.

4- چهارمین احتمال اغتشاشات اخیر، یافتن نسل دهه 80 است که تقریباً تمام پیوندها و پیوندها با کشور، انقلاب و تاریخ باستانی خود را از فضای مجازی به صورت ناقص و شاید وارونه به دست آورده اند. به گونه ای که احساس می کنند با خود غریبه هستند. نه فضای خفقان سلطنت را ندیده بود، نه طعم سختی جنگ را چشیده بود، نه سختی های بعد از جنگ را درک کرده بود. نسلی مطالبه گر، متوقع و مستبد که همه جا توسعه یافته و ثروت نشان داده اند و چشم به دنیای مجازی هزاران مشکل و نقص کشورشان باز کرده اند! شناخت و شناخت این نسل در مدارس و دانشگاه ها و برنامه ریزی برای آن از دیگر وظایف دولت محترم آقای رئیسی است. دولتی که می خواهد انقلابی باشد و وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

5- احتمال پنجم این اعتراضات، لزوم تفکر و بسترسازی برای هرگونه اصلاح اجتماعی است. معلوم است زمانی که آمریکا قصد حمله به ویتنام را داشت، با اعتراضات فراوان مردم مواجه شد و در نهایت شکست خورد. اما زمانی که در سال های 2001 و 2003 می خواست به افغانستان و عراق حمله کند. با وجود اینکه همه دنیا شاهد حمله و تخریب برج های دوقلو بودند، با وجود داشتن بهانه و دلیل موجه برای حمله، ماه ها زمینه سازی کردند و از طریق رسانه ها مردم را با آنها آماده کردند. حالا وقتی دولت آقای رئیسی قصد اجرای برنامه اصلاحی را دارد که بر بسیاری از ابعاد زندگی مردم تأثیر می گذارد، باید با مردم صحبت کند، جامعه و نخبگان را با خود همراه کند و سپس با مشارکت حداکثری مردم برخورد کند.

اگر دولت در راه اندازی گشت ارشاد با مردم گفت و گو می کرد، قطعاً مشکلاتی دارد و اگر زوایای مختلف آن توسط کارشناسان در برنامه ها و مکان های مختلف مطرح می شد، قطعاً می شد گرفتاری ها را شناسایی و برطرف کرد. چندین برابر بیشتر به دست آورد. در جمهوری، مردم از حاکمان انتظار دارند که در امور مختلف، به ویژه مسائلی که امنیت روانی و اقتصادی آنها را تحت تأثیر قرار می دهد، مستقیماً و بی درنگ وارد عمل شوند. مخاطب شما باید مردم را ببینید و با خود ببرید.

6- احتمال ششم گذر از رویارویی فیزیکی و خشونت آمیز به رویارویی فنی و فناوری با اغتشاشات است. مطمئنا یکی از ساده ترین و اولین روش ها بسیج نیروهای نظامی و یگان های ویژه ضد شورش است، اما وقتی با نوجوانان، زنان و دختران روبرو می شوند، متوجه می شوند که اینجا یک زمین بازی کامپیوتری است و از گلوله و باتوم و اینها بی خبرند. دستگیری ها ، باید از سایر اقدامات پیشگیرانه استفاده کرد. استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص چهره رهبران و مسدود کردن و خواستن کد ملی، شماره تلفن همراه و حتی کلیه خدمات اجتماعی آنها به عنوان شورشیان در سراسر جهان رایج و جا افتاده است. همچنین استفاده از دوربین برای شناسایی رانندگان و خودروهای مسدود کننده خیابان ها و بزرگراه ها، بوق زدن و ایجاد ناآرامی و صدور جریمه، توقیف خودرو و ابطال گواهینامه کار سختی نیست.

7- احتمال هفتم بررسی نوع جریمه است. همیشه کنار گذاشتن پول برای بیشتر مردم سخت ترین کار است، حتی سخت تر از مردن. به همین دلیل خداوند در قرآن کریم یکی از راه های پاکسازی انسان را از گناهان، بخشش مال و صدقه قرار داده است، زیرا سخت است. در بسیاری از کشورهای جهان که تجربه زیادی در مدیریت شورش ها داشته اند، پذیرفته شده است که جریمه های مالی سنگین و تعلیق خدمات اجتماعی برای افرادی که قوانین را زیر پا می گذارند و نظم عادی جامعه را بر هم می زنند، اعمال می شود. یکی از بهترین کارهایی که یک قانونگذار محترم می تواند انجام دهد این است که به جای حبس و شلاق، مجازات های سنگین مالی را اعمال کند.

8- هشتمین احتمال این آشفتگی ها بیرون آمدن دشمنان کمین و نفرت انگیز از لانه هایشان است. از کومله گرفته تا منافقین و سلطنت طلبان و تجزیه طلبان و حامیان درونی آنها که مخصوصاً در میان نخبگان و مقامات دولتی سابق پنهان شده بودند، صورت خود را پرت کردند. این فرصت عالی برای شکار و پاکسازی جامعه از ناخالصی های وجودی آن است. از آنجایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تقریباً هر روز مقرهای کومله و پژاک را تخریب می کند، اکنون فرصت خوبی است تا به یک جا برسیم و با سلبریتی هایی که نمک خود را نمی شناسند، در کنار منافقین و افسران غیرخدمت سابق، سخت برخورد کنیم. از این جدول نظام و انقلاب

9- یکی از بهترین فرصت هایی که نباید از دست داد، افشای دست کسانی است که به بهانه خونخواهی از زن ایرانی، فجیع ترین جنایات را در مقابل چشمان ملت ایران و رسانه های جهان مرتکب شدند. از آتش زدن مامور نیروی انتظامی گرفته تا هتک حیثیت زنان، آتش زدن قرآن و مسجد و هتک حرمت پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران. در جریان حوادث هم بی ناموسی و هم اهداف کثیفشان بر همگان روشن شد و هم توانایی بسیار اندک و محدودشان در بسیج جامعه برای رسیدن به اهدافشان آشکار شد. به ویژه در میان رقبای خارجی نظام و ایران اسلامی برجسته بود.

10- دهمین فرصت اغتشاشات اخیر شناسایی درست نیازها و خواسته های جامعه و برنامه ریزی برای پاسخگویی مناسب و به موقع به آنهاست. مسلماً، یک جامعه پویا و در حال تحول با تغییر سلیقه ها گره خورده است. این غیرمنطقی است که ما انتظار داشته باشیم نسل حاضر، نسل فضای مجازی و ماهواره، مانند نسل اول و دوم انقلاب و جنگ لباس بپوشند و مجاهدانه زندگی کنند. باید برنامه های آموزشی، تفریحی و ورزشی کافی برای این نسل ها فراهم شود.

11- یکی از مهم ترین معضلات کنونی جامعه ما به ویژه در میان نسل های جدید و به ویژه در میان دختران، از دست دادن هویت و نقش و جایگاه آنان در ساختار نظام اسلامی است. یک دولت محترم باید وضعیت واقعی خود را برای زنان مسلمان و جوانان و دختران مسلمان مشخص کند. متاسفانه اکثر ناهنجاری های موجود در جامعه از نوع پوشش گرفته تا سگ های گردشی و… ناشی از بحران هویت است. اعتراضات کنونی فرصتی برای شناخت و توجه بیشتر به این مواضع است.

12- ضرورت اصلاح صدا و سیما فرصت دیگری است که ده ها سال پیش آمده و باید از آن بهره برداری کرد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با نیروی انسانی و زیرساخت های مطلوب چگونه پس از چهار دهه انقلاب نمی تواند برنامه هایی تولید کند که همه مصالح جامعه را پوشش دهد؟ شبکه ای مانند ایران اینترنشنال یا بی بی سی چگونه می تواند در این مدت کوتاه این همه مخاطب تلویزیون را جذب کند؟ سیمای جمهوری اسلامی ایران چگونه سلبریتی هایی را که هیچ اعتقادی به نظام اسلامی ندارند و همیشه در مقابل آن می ایستد تربیت و برجسته می کند؟

13-آزادی رسانه ها و مطبوعات مطابق با نیاز روز و در چارچوب موازین جامعه و ملاحظات امنیت ملی و منافع ملی نظام آخرین امکانی است که در این زمینه قابل ذکر است. مطمئناً اگر در سال‌های گذشته رسانه‌ای آزاد و نقد دولت‌ها، مسئولان و سلبریتی‌ها داشتیم، حرف‌ها و واقعیت‌های ساده به پیچیدگی‌های عمیقی که اکنون ناگهان بر سر دولت آقای رئیسی ریخته نمی‌شد. مطمئناً به جای اینکه آقای علی کریمی را جادوگر بسازیم، اگر رسانه ای داشتیم که زندگی واقعی او را به مردم معرفی می کرد، اکنون در موقعیتی قرار نمی گرفت که بخواهد رهبر انقلاب و شورش به حساب بیاید؟ ? همچنین دولتمردان سابق و بعضاً فاسدی که در اوایل ناآرامی ها روی احساسات مردم بنزین می ریختند. اگر در زمان مسئولیت با انتقاد واقعی مواجه شوند، می دانند که نه تنها با اطلاع از جایگاه خود، بلکه اعلام ملی هم نمی توانند رضایت مردم روستا را جلب کنند.