پرخوری عصبی چیست؟


پرخوری عصبی یک اختلال روانی خوردن است که در آن دوره هایی از پرخوری (خوردن غذای زیاد در یک وعده) وجود دارد. در طول این پرخوری

فرد هیچ کنترلی بر رژیم غذایی ندارد و به دنبال راهی برای حذف غذای مصرفی است. مانند:
استفراغ

روزه داری

استفاده بیش از حد از ملین ها و مدرها

ورزش اجباری

در این نوع پرخوری ، که معمولاً در اواخر دوران کودکی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود ، فرد معمولاً خود را پنهان می کند و سعی می کند بعد از پرخوری از بین برود.

او آن را دارد هنگامی که بیش از حد غذا می خورید ، احساس انزجار و شرم می کنید و پس از پاکسازی احساس راحتی می کنید. افراد مبتلا به بولیمیا معمولاً اضافه وزن دارند

و ارتفاع در محدوده طبیعی است. با این حال ، آنها ممکن است از افزایش وزن بترسند و بخواهند وزن خود را کاهش دهند و از بدن خود بسیار ناراضی باشند.

از جانب

علل پرخوری و عوامل خطر:

علت دقیق بولیمیا هنوز مشخص نیست. اما تحقیقات نشان می دهد که ترکیبی از ویژگی های شخصیتی خاص ، احساسات و الگوهای فکری و عوامل بیولوژیکی و محیطی ممکن است مسئول این امر باشند.

محققان معتقدند این اختلال خوردن می تواند با نارضایتی از بدن و نگرانی شدید در مورد اندازه و شکل بدن شروع شود. یک فرد معمولاً اعتماد به نفس پایینی دارد و از اضافه وزن می ترسد.

سایر عوامل خطر عبارتند از:

زن بودن
افسردگی و اختلالات اضطرابی
اختلالات سوء مصرف مواد
حوادث آسیب زا
فشار رژیم های مکرر

علائم بولیمیا:

علائم مختلف پرخوری در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد.
علائم جسمی پرخوری عصبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
مشکلات دندانی
گلو درد
غدد متورم در گردن و صورت
سوزش سردل
هضم ضعیف
نفخ
پریودهای نامنظم
ضعف
خستگی
چشم های قرمز
تاول در مچ دست یا پشت دست به دلیل استفراغ عمدی و مکرر
سرگیجه یا غش کردن
دائم سردم می کند
مشکلات خواب
پوست خشک و ناخن های خشک و شکننده

علائم رفتاری پرخوری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خوردن کنترل نشده و به دنبال آن تمیز کردن
جمع آوری یا سرقت غذا
فقط یک غذای خاص بخورید
جویدن بیش از حد ضروری است
برای کاهش وزن بعد از غذا از مسهل یا دیورتیک استفاده کنید
بیش از حد ورزش کنید

اگر شما یا هر یک از اعضای خانواده خود بیش از حد بر وزن و اندازه خود تمرکز کرده اید یا علاقه زیادی به غذا ندارید ، حتماً با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید. زیرا هرچه زودتر تحت درمان قرار بگیرید ، شانس موفقیت بالاتری خواهید داشت.

عوارض بولیمیا:

یک دلیل مهم برای درمان سریع پرخوری عصبی ، اجتناب از مشکلات جدی است که می تواند در طولانی مدت ایجاد کند. این عوارض جانبی عبارتند از:
فرسایش مینای دندان در اثر تماس مکرر با اسید معده به دلیل استفراغ عمدی مکرر
حفره های دندانی
حساسیت دندان ها نسبت به غذای گرم یا سرد
تورم و درد در لوزالمعده (به دلیل استفراغ مکرر)
زخم ها
پارگی معده یا مری
عادات مزاحم گل
کم آبی بدن
ضربان قلب نامنظم
حمله قلبی (در موارد شدید)
میل جنسی پایین
خطر خودکشی یا آسیب به خود
سوء مصرف الکل یا مواد مخدر

پرخوری و داروهای خانگی برای پرخوری عصبی:

پزشک نیازهای جسمی و روحی فرد را در نظر می گیرد. درمان ممکن است شامل مشاوره و دارو باشد.

درمان دارویی

داروها:

داروی ضد افسردگی فلوکستین (Prozac) برای درمان پرخوری عصبی توسط FDA تأیید شده است. گاهی پزشکان داروهای ضد افسردگی یا انواع دیگر را تجویز می کنند

داروها نیز توصیه می شود. بستری شدن اغلب اتفاق نمی افتد. اما در موارد شدید ، پرخوری می تواند برای مدت کوتاهی رخ دهد

بیمارستان برای درمان بیشتر اختلالات خوردن شامل درمان سرپایی است.

روان درمانی

درمان شناختی رفتاری (CBT): در این نوع درمان ، فرد عادات غذایی معمول را می آموزد و بر مواردی تمرکز می کند که باعث پرخوری یا روشن شدن فرد می شود. به این ترتیب افکار غیر منطقی و رفتارهای ناسالم در صورت پرخوری عصبی به چالش کشیده می شود.

خانواده درمانی (FBT):
این دارو اغلب در کودکان و نوجوانان مبتلا به پرخوری عصبی استفاده می شود و به خانواده ها کمک می کند تا با بیماری ها و مشکلاتی که می توانند باعث بولیمیا عصبی شوند مقابله کنند.

روان درمانی بین فردی (IPT):
این روش بر مشکلات روابط با سایر افراد در زندگی تمرکز می کند. زیرا روان درمانی بین فردی معتقد است که رابطه شما با دیگران می تواند بر وضعیت عاطفی و سلامت روانی شما تأثیر بگذارد.

درمان تغذیه ای

هدف از تغذیه درمانی یادگیری عادات غذایی خوب است. یک متخصص تغذیه به شما کمک می کند تا سیگنال های گرسنگی و سیری بدن را بشناسید. آنها همچنین به شما کمک می کنند وزن خود را حفظ کرده و نگرش سالم تری نسبت به غذا داشته باشید.

خودکفایی برای پرخوری

علاوه بر پیروی از یک برنامه درمانی ، می توانید با مراقبت از خود اقدام کنید:
غذاهای سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا مواد مغذی لازم را تأمین کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا مکمل ها برای شما مناسب هستند یا خیر. و در مورد بهترین نوع و زمان ورزش برای سلامتی توصیه می کنید.

با دیگران ارتباط برقرار کنید. حمایت دوستان و خانواده می تواند به شما در غلبه بر عادات ناسالم و احساس بهتر کمک کند.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن غذای ایران
کلینیک زیبایی و کاهش وزن آرمونی

دیدگاهتان را بنویسید