هیپنوتیزم و ارتباط ذهن و بدن: نه روشی که آنها کار می کنند

سنت های پزشکی باستانی فرض می کردند که ذهن و بدن همه یک سیستم هستند نه تقسیم انسان به قطعات. اخیراً طب غربی این مفهوم را دوباره کشف کرده و شروع به بررسی چگونگی و چرایی ارتباط ذهن و بدن کرده است. برخی از روش های مکمل از فرهنگ های شرقی و غربی اکنون به طور گسترده در ایالات متحده استفاده می شود. NIH از تحقیقات در مورد هیپنوتیزم، طب سوزنی و ریکی حمایت می کند.

تمام روش هایی که ذهن و بدن شما با هم کار می کنند چندین کتاب را پر می کند. در اینجا من تنها 9 مورد از روش‌هایی که ارتباط ذهن و بدن برای تأثیرگذاری بر سلامتی شما کار می‌کند را شرح می‌دهم. برخی از این راه ها ممکن است به شما در درک بهتر ارتباط ذهن و بدن کمک کنند، در حالی که برخی از راه ها می توانند در زندگی روزمره به شما کمک کنند.

خاطرات و احساسات

هر اتفاقی که تا به حال تجربه کرده ایم نوعی خاطره در ذهن ما ایجاد می کند. ما یا این وقایع را با یک معنا یا باور در مورد آنچه اتفاق افتاده است به یاد می آوریم، یا تجربه ای را که تلاش می کنیم آن را به درستی انجام دهیم، به طور مبهمی دوباره زنده می کنیم. این باورها عواطف و سپس رفتار و اعمال را تولید می کنند و در نتیجه رفتارهای عادتی ایجاد می کنند. این واضح ترین روشی است که ذهن بر بدن تأثیر می گذارد. باورهای مثبت منجر به اعمال و نتایج مثبت می شود. برعکس آن خیلی اوقات اتفاق می افتد.

زبان

نحوه صحبت ما (چه به صورت کلامی و چه غیرکلامی) با خود و دیگران تأثیر زیادی بر افکار، رفتار و سلامت ما دارد. استفاده از “زبان اندام” بدون دقت باعث می شود افکار ما به آن سمت بروند و ما بیشتر از آنچه روی آن تمرکز می کنیم به دست آوریم. عباراتی مانند “درد در گردن” یا “او مرا بیمار می کند” هر چه بیشتر آنها را تکرار کند صادق تر می شود. نحوه صحبت خود را تغییر دهید و متوجه شوید که چگونه احساس متفاوتی دارید.

تصویرسازی بیرونی و داخلی

تیم سیمرمن می گوید: «همه چیز برنامه نویسی است». یعنی هر چیزی که می بینید، می شنوید یا می گویید بر ذهن شما تأثیر می گذارد. به این فکر کنید که روزتان را با چه چیزهایی پر می کنید، به چه چیزی گوش می دهید و چه چیزی تماشا می کنید. آیا به شما الهام می دهد یا شما را افسرده می کند؟ یکی از سالم‌ترین و ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید برای خود انجام دهید این است که برای سه روز یا بیشتر از «رژیم غذایی خبری» استفاده کنید و از منابع چندرسانه‌ای که خبرهای بدی را برای شما به ارمغان می‌آورند صرفنظر کنید. یک یا دو بار تست کنید و ببینید چه احساسی دارید.

عادات فکری

“برنامه نویسی” که ما تجربه می کنیم منجر به عادات فکری می شود. از آنجایی که ما بیشتر چیزهایی را که روی آن تمرکز می کنیم یا به آن فکر می کنیم، دریافت می کنیم، عادات افکار خشمگین، غمگین یا ترسناک در نهایت منجر به بیماری می شوند، حتی اگر آنها را انکار کنیم یا متوجه نشویم. آیا تا به حال به سمت هدفی راه رفته اید و متوجه شده اید که وقتی به سمتی که در آن جهت منحرف شده اید نگاه می کنید؟ فکر ما به همین صورت عمل می کند.

احساسات بقا

احساسات بقا باعث می شود بدن ما پاسخ «جنگ یا گریز» را داشته باشد و هورمون های استرس ترشح کند. پزشکان به خوبی عواقب جدی تجربه بیش از حد آدرنالین و کورتیزول را به صورت مزمن می دانند. از جمله عواقب ناگوار مصرف بیش از حد این هورمون ها یا طولانی مدت، افسردگی، چاقی و آتروفی مغز است.

سیستم عصبی خودکار (ANS)

ANS بخشی از سیستم عصبی ما است که احتمالا هرگز به آن فکر نمی کنید و از طریق اعصابی که در حرکت آگاهانه درگیر نیستند، از مغز به بدن می رسد. ANS شما مسئول کارکردن اندام های شما بدون نیاز به فکر کردن در مورد آنها است. به همین دلیل مردم فکر نمی کنند که کنترل کاملی بر آن اندام ها دارند. به عنوان مثال، وقتی سعی می کنیم برای مدت طولانی نفس خود را حبس کنیم، بدن ما را مجبور می کند که دوباره نفس کشیدن را شروع کنیم. ANS دو شاخه دارد: سمپاتیک و پاراسمپاتیک.

شعبه دلسوز

سیستم عصبی سمپاتیک پاسخ “جنگ یا گریز” را کنترل می کند. فعالیت سیستم ایمنی، تولید مثل و گوارش را کاهش می دهد تا منابعی برای مبارزه یا فرار در دسترس داشته باشد. زمانی که ما احساسات بقا را تجربه می کنیم، درگیر می شود، حتی برای کوتاه ترین لحظه.

شاخه پاراسمپاتیک

سیستم عصبی پاراسمپاتیک پاسخ آرامش را کنترل می کند و فعالیت سیستم ایمنی، تولید مثل و گوارش را در میان سایر موارد افزایش می دهد. این شاخه از ANS در اثرات ارتقاء سلامت بسیاری از روش های طب مکمل و سلامتی نقش دارد.

ذهنت

مدیتیشن، تصویرسازی هدایت‌شده، هیپنوتیزم… هر اسمی که آن را بگذارید، تمام هیپنوتیزم‌ها واقعاً خود هیپنوتیزم هستند. هیپنوتیزم یک حالت طبیعی ذهنی با توجه متمرکز، آرامش عمیق و افزایش پاسخگویی است. با تجربه، یادگیری و استفاده موثر از خود هیپنوتیزم، زمان بیشتری را صرف درگیر شدن با شاخه پاراسمپاتیک ANS می کنید.

هنگامی که روش های مختلف سلامتی موجود در جامعه (مانند ماساژ درمانی، طب سوزنی، یوگا، هیپنوتیزم و غیره) را تجربه می کنید، از مزایای ارتباط ذهن و بدن استفاده می کنید. این منجر به سلامتی، تندرستی، آسایش و حتی شادی بهتر می شود.