نیاز به آشنایی دانش آموزان با زیرساخت های ارتباطی در فضای مجازی است



ساعت: 23:30
تاریخ انتشار: 1401/06/14
کد خبر: 1895413

مسئول مرکز ارتباطات نهاد رهبری در دانشگاه ها تاکید کرد؛

یک کارشناس رسانه و ارتباطات با بیان اهمیت آشنایی دانش آموزان با زیرساخت های ارتباطی در فضای مجازی گفت: موثر بودن در فضای مجازی نیازمند بصیرت، نگرش، دانش و منش است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از سبلان ما حامد تیموری رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور با اشاره به اهمیت برگزاری دوره توانمندسازی حامیان ما عصر امروز در اردوگاه انصارالحسین سرین گفت: کار رسانه ای در فضای مجازی گفت: امروزه تفسیر در فضای مجازی یکی از رسالت های دانشجویان جهادگر است.

وی راهکارهای موثر ارتباط کلامی و اجتماعی را پیشنهاد کرد و گفت: امروزه با پیشرفت علم و فناوری ارتباطات موثر در فضای مجازی صورت می گیرد.

تیموری در ادامه سخنان خود به تاریخچه شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: فیس بوک در سال 2004 به عنوان پرجمعیت ترین شبکه اجتماعی جهان راه اندازی شد و امروز با 3 میلیارد بازدید ماهانه بزرگترین ملت مجازی به حساب می آید. جهان

وی به سایت کلاب دات کام به عنوان اولین گردهمایی مجازی ایرانیان اشاره کرد و گفت: این شبکه اجتماعی داخلی در دوران اوج خود نیز در کشور محبوبیت زیادی داشت.

این کارشناس رسانه و فضای مجازی در ادامه سخنان خود از یوتیوب به عنوان پرمخاطب ترین شبکه اشتراک فیلم و ویدئو در جهان نام برد و گفت: جدا از آن به عنوان یک بستر داخلی در کشور نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است.

وی تفاوت شبکه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی را تشریح کرد و گفت: زمانی که بحث شبکه سازی برای یک هدف خاص مطرح می شود، شبکه های اجتماعی مطرح می شود، اما رسانه های اجتماعی معنای کلی تری دارند و همیشه به عنوان پیام رسان مورد استفاده قرار می گیرند.

تیموری با بیان اینکه امروزه مفهوم مخاطب به مصرف کننده تبدیل شده است، گفت: مصرف کنندگان در شبکه های اجتماعی به تبادل محتوا می پردازند اما رسانه هایی مانند تلویزیون، سینما و رادیو یک راه هستند.

وی در ادامه سخنان خود به انواع کاربران شبکه های اجتماعی پرداخت: نویسندگان، هنردوستان، علم دوستان، دانلودکنندگان، خبرخوان ها، دنبال کنندگان سرگرمی، محاوره ها و گیمرها از انواع کاربران شبکه های اجتماعی هستند.

رئیس مرکز ارتباطات نهاد رهبری در دانشگاه ها همچنین به انواع محتوا در شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: محتوای شبکه های اجتماعی متن محور، ویدئو محور، تصویر محور، موضوع محور، مخاطب محور است. ، و مبتنی بر خدمات.

وی به تفاوت انواع شبکه های اجتماعی پرداخت و گفت: در بین شبکه های اجتماعی، توییتر متنوع ترین و کاربردی ترین شبکه اجتماعی است که بیشترین نفوذ و تیراژ را در دنیا دارد.

تیموری به تاریخچه هشتگ ها نیز اشاره کرد و گفت: هشتگ ها ابتدا در توییتر ایجاد شد که در مدت زمان کوتاهی مورد استقبال کاربران قرار گرفت و در سایر شبکه های اجتماعی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه استفاده از هشتگ در استریم رایج است، گفت: هشتگ ها تاثیر زیادی در برجسته سازی و برندسازی دارند.

یکی از مسئولین مرکز ارتباطات نهاد رهبری در دانشگاه ها با اشاره به اینکه از هشتگ ها می توان در متون متعدد استفاده کرد، گفت: رایج ترین روش استفاده از هشتگ در انتهای متن است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به اشتباهات رایج در تولید محتوا در شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: اشتباه در نوشتن متن، پرخاشگرانه صحبت کردن، مودب نبودن، داشتن فضای شخصی، افشای اطلاعات از رایج ترین اشتباهات است. کاربران در شبکه موضوعی اجتماعی است که گاهی به حوادث تلخ و ناگواری می انجامد.

یکی از مسئولین مرکز ارتباطات نهاد رهبری در دانشگاه ها نیز در بخشی دیگر از سخنان خود به روند بررسی مطالب بارگذاری شده در شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: در برخی شبکه ها از ویدئوها توسط هوش مصنوعی برای بارگذاری محتوای فیلم استفاده می شود. در حال آپلود در شبکه بررسی می شود و تایید یا رد می شود و به محض دریافت گزارش عمومی، محتوا بررسی و حذف می شود.

وی همچنین به محتوای متنی پرداخت و گفت: در صورت ارزیابی محتوای مشکوک توسط هوش مصنوعی، علاوه بر گزارش عامه پسند، محتوای منتشر شده حذف می شود.

تیموری همچنین بر لزوم توجه کاربران به ساعات طلایی در شبکه های اجتماعی تاکید کرد و گفت: کاربران با مطالعه و یافتن ساعات طلایی شبکه اجتماعی مورد استفاده می توانند مطالب را برای دریافت نتایج و بازخورد بهتر بارگذاری کنند.

وی با بیان اینکه بصیرت، دیدگاه، دانش و منش پایه های ارتباطی در فضای مجازی و واقعی است، بیان می کند: دانش آموزان باید با استفاده از مهارت های کلامی و غیرکلامی از فرصت های فراهم شده برای ارتقای مهارت های ارتباطی خود بهره ببرند. کلامی باید در انتقال و دریافت پیام بسیار موثر باشد.