نقش ترکیب بدن در کاهش وزن و بازیابی وزن

وقتی رژیم لاغری را شروع می کنید، اتفاق عجیبی می افتد. بدن شما کاملاً از ریختن چربی خود راضی نیست. در عوض شما شروع به از دست دادن بافت بدون چربی مانند ماهیچه و تراکم استخوان می کنید.

یک مطالعه تحقیقاتی که در دانمارک انجام شد و در مجله آمریکایی تغذیه بالینی در ماه می 2002 گزارش شد، نشان داد که وقتی مردان رژیم می گیرند کمتر از 60 درصد وزن از دست رفته چربی است. بقیه بافت های لاغر بود. زمانی که مردان وزن دوباره به دست آوردند، تنها 24 درصد از وزنی که دوباره اضافه کردند، بافت لاغر بود – بیش از 75 درصد از وزنی که پس از کاهش وزن دوباره به دست آمد، چربی بیشتری داشت. این بدان معناست که برای افرادی که رژیم یویو دارند – در چرخه کاهش وزن زندگی می‌کنند و دوباره آن را به حالت عادی باز می‌گردانند – بافت‌های لاغر بدنشان به تدریج با چربی جایگزین می‌شود.

همین تحقیقات نشان داد که تصویر زنان از این هم بدتر است! در طول رژیم 35 درصد از وزن از دست رفته را بافت بدون چربی تشکیل می داد – در ابتدا کمتر از مردان. اما پس از به دست آوردن مجدد وزن، تنها 15٪ بافت لاغر بود. هنگامی که زنان وزن خود را از دست دادند و سپس دوباره به دست آوردند، بافت لاغر به اندازه کافی ترمیم نشد – 85٪ از وزن دوباره به دست آمده چربی بود!

به این ترتیب رژیم های لاغری باعث آسیب به ترکیب بدن و در نتیجه به سلامتی شما می شود! علیرغم گزارش دانشمندان در سال 2002، تا سال 2011 طول کشید تا این موضوع به سرفصل های اصلی ما برسد. از آن زمان به بعد، رژیم های غذایی با برندهای معروف به طور مداوم جواب نداده اند و همان مشکلات همچنان ادامه دارد.

با کمی عمیق‌تر نگاه کردن به این موضوع که چگونه ترکیب بدن برای جلوگیری از افزایش وزن کلیدی است، حقایق واضح است – اکثریت قریب به اتفاق افرادی که عمداً وزن کم می‌کنند، دوباره وزن خود را کاهش می‌دهند! صرف نظر از میزان کاهش وزن، تحقیقات نشان می‌دهد که 95 درصد کامل وزن در عرض 5 سال دوباره اضافه می‌شود. همین تحقیقات، بازیابی وزن را با ترکیب بدن مرتبط می کند. چه خبر؟

اصل این مشکل در روش های مختلف عملکرد سلول های بافت بدون چربی و سلول های چربی در بدن نهفته است.

هر سلول در بدن شما عملکرد خاصی دارد – سلول‌های عصبی، سلول‌های مغز، سلول‌های قلب، سلول‌های پوست، حتی سلول‌های چربی همگی کار خاصی برای انجام دادن دارند و برای انجام آن برنامه‌ریزی شده‌اند! اکنون ما نیازی به درک همه آن عملکردها نداریم – فقط باید دو چیز را درک کنیم. سلول های بافت بدون چربی انرژی می سوزانند – آنها از کالری موجود در غذایی که می خوریم استفاده می کنند. سلول های چربی انرژی ذخیره می کنند – آنها می سوزند هیچ یک از کالری هایی که مصرف می کنیم بنابراین هر چه سلول های توده بدون چربی کمتری داشته باشیم، کالری کمتری را بدنمان می سوزاند قبل از اینکه به عنوان چربی بدن ذخیره شود.

بیایید کمی ریاضی ساده انجام دهیم! بدنی را تصور کنید که فقط برای عملکرد به 2000 کالری در روز نیاز دارد. از طریق رژیم غذایی مقداری از بافت لاغر را از بین ببرید و در پایان رژیم، بدن برای عملکرد به کمتر از 2000 کالری در روز نیاز دارد زیرا سلول های کمتری برای سوزاندن انرژی دارد. از سرگیری همان الگوی غذایی قبل از رژیم به معنای ساده بدن است نمی تواند از کالری قبل از رژیم کاهش وزن استفاده کنید و مازاد آن را به عنوان چربی ذخیره کنید. هی پرستو – بدن به راحتی و اغلب به سرعت، به محض اینکه برنامه کاهش وزن به پایان رسید و سرویس غذای عادی از سر گرفته شد، چربی بیشتری اضافه می کند!

آگاهی از این موضوع همه تفاوت را ایجاد می کند – هم در طول برنامه کاهش وزن و هم بعد از آن.

با انتخاب یک برنامه کاهش وزن که بافت های لاغر شما را حفظ می کند، می توانید مطمئن شوید که ترکیب بدن شما آسیب نمی بیند. با حفظ بافت های لاغر در طول کاهش وزن، اطمینان حاصل می کنید که سلول ها را با توانایی سوزاندن کالری غذایی که می خورید حفظ می کنید. بنابراین هنگامی که به وزن مورد نظر خود رسیدید، بدن شما همچنان به همان تعداد کالری که قبل از برنامه کاهش وزن نیاز داشت، پس از آن نیاز دارد.

آیا تا به حال از رژیمی پیروی کرده اید که در آن کاهش وزن با پیشرفت شما سخت تر و کندتر به نظر می رسد؟ این احتمالاً نشان دهنده این است که شما مقدار قابل توجهی از بافت لاغر را از دست می دهید. همانطور که برنامه خود را دنبال می کنید، بدن شما می تواند کالری کمتر و کمتری را قبل از اینکه کاهش وزن شروع به توقف کند، متوقف کند، و حتی معکوس شود، تحمل کند! بدن شما فقط می تواند چربی واقعی را به آرامی دفع کند – هر چه سریعتر کاهش وزن داشته باشید، به جای چربی، بافت های لاغر را سریعتر از دست می دهید! برای شکستن این چرخه کاهش وزن و به دست آوردن مجدد، به سادگی باید از برنامه های ناسالمی که به شما وعده کاهش وزن گسترده و سریع را می دهند اجتناب کنید – در طول برنامه کاهش وزن خود نظم و انضباط را رعایت نکنید، و بعداً بهای آن را بر حسب پوند بازیابی چربی خواهید پرداخت!

هنگامی که به وزن مورد نظر خود رسیدید، هنوز باید به آن توجه داشته باشید انواع از غذایی که می خورید، حتی اگر می توانید مقدار بیشتری از آن بخورید! با دانستن اینکه کدام مواد مغذی سرعت آزاد شدن کالری در بدن را کاهش می‌دهند، می‌توانید مطمئن شوید که انرژی حاصل از آن کالری‌ها می‌تواند به طور پیوسته توسط سلول‌های بافت لاغر برای تامین عملکردهای مختلف آنها قبل از اینکه دوباره به عنوان چربی ذخیره شود، استفاده شود.

عوامل متعددی در کاهش وزن سالم و بازیابی وزن سالم دخیل هستند. به طور خلاصه، تعداد کالری ها تنها عاملی نیست که باید در نظر گرفته شود: اینکه این کالری ها از چه چیزی تشکیل شده اند برای حفظ یا حتی ارتقای سلامت از طریق کاهش وزن بسیار مهم است.

http://ajcn.nutrition.org/content/75/5/840.long

http://www.dailymail.co.uk/health/article-2026106/Being-fat-healthier-constantly-trying-diet.html