نبض های خود را درست تنظیم کنید

نبض خود را درست تنظیم کنید! اگر گیاهخوار هستید یا از یک رژیم غذایی وگان پیروی می کنید، بیشتر این کار را انجام دهید. حبوبات یا “دال” منبع اصلی پروتئین نیز در مقایسه با سایر منابع پروتئینی مانند آجیل و پروتئین های حیوانی مقرون به صرفه است.

حبوبات تعریف شده: حبوبات رایج ترین خانواده گیاهی هستند که عمدتا توسط مردم در سراسر جهان مصرف می شود. آنها در غلاف هایی که بدنه ای با دو نیمه هستند میوه می دهند. دانه های حبوبات زمانی که خشک شوند، حبوبات نامیده می شوند. حبوبات عمدتاً به 3 گروه عمده طبقه بندی می شوند:

1. عدس

2. لوبیا

3. نخود فرنگی

برخی از حبوبات رایج عبارتند از: نخود کبوتر (تووار دال)، نخود دوشاخ (چانا دال)، لوبیا گاربانزو (کابولی چانا)، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا لیما، لوبیا سویا و غیره.

فواید تغذیه ای:

·- حبوبات منبع عالی پروتئین هستند.

·- سرشار از فیبرهای محلول هستند.

·- منبع خوب کربوهیدرات های پیچیده، ویتامین B و مواد معدنی مانند روی، فولات، پتاسیم.

·- حبوبات کلسترول ندارند و کالری کمی دارند.

فواید سلامتی :

·- حبوبات منبع اصلی پروتئین، آمینو اسیدهای ضروری – بلوک های ساختمانی بدن ما هستند. حبوبات باید بخشی ضروری از وعده غذایی کودکان در حال رشد و زنان باردار باشد.

فیبر محلول در لوبیا به کاهش کلسترول کمک می کند و در نتیجه از فشار خون بالا و بیماری های قلبی محافظت می کند.

·- ویتامین B3 موجود در حبوبات به حفظ سلامت اعصاب و دستگاه گوارش کمک می کند.

·- شاخص گلیسمی پایین حبوبات سطح قند خون را تنظیم و متابولیسم را تثبیت می کند.

فیبرهای موجود در حبوبات برای مدت طولانی تری احساس سیری می کنند و گرسنگی و چاقی را کنترل می کنند.

خطرات رژیم غذایی با پروتئین بالا:

پروتئین باید 10-15 درصد از یک رژیم غذایی سالم را تشکیل دهد. 50-60 گرم پروتئین در روز برای یک فرد عادی کافی است. مصرف زیاد پروتئین ممکن است منجر به عوارض زیادی شود. نارسایی کلیه، پوکی استخوان و سنگ کلیه چند مورد هستند.

روش های محتاطانه برای گنجاندن حبوبات در رژیم غذایی:

·- پروتئین گیاهی با کیفیت بالا با شاخص گلیسمی بسیار پایین را در وعده های غذایی روزانه برای نتایج بهتر مانند لوبیا چشم سیاه، دانه سویا و اسفناج قرار دهید.

·- فرضاً همه حبوبات گاز روده تولید می کنند. برای کاهش اثر، حبوبات را خیس کنید و چند بار قبل از پخت بشویید. روی حرارت ملایم بجوشانید تا گاز خارج شود.

· پروتئین گیاهی (حبوبات، توفو) را برای نتایج سلامت بهتر به پروتئین حیوانی (گوشت، مرغ، تخم مرغ) اضافه کنید.

·- سوپ ها، سالادها، دیپ ها، هوموس، دال ها، اسپری ها از جمله راه هایی هستند که می توانید پروتئین قدرتمند را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

نبض های خود را درست تنظیم کنید و سالم بمانید

رژیم لاغری سریع