میراث بدهی دولت های گذشته تا پایان دولت سیزدهم باقی ماند


معاون رئیس جمهور افزود: در پایان دولت گذشته حدود 60 هزار میلیارد تومان تخصیص یافت که خزانه این تخصیص ها خالی ماند. نمی توانستیم از حقوق استفاده کنیم چون طبق قانون می توانستیم 54 هزار میلیارد تومان در سال 1400 استفاده کنیم که دولت قبل به طور کامل از آن استفاده کرد. علاوه بر این، متوجه می شویم که با اوراق قرضه در حال سررسید مواجه هستیم. 534 هزار میلیارد تومان مبلغ اصل و سود اوراق سررسید دولت سیزدهم است.

میرکاظمی افزود: سال گذشته 12 هزار میلیارد تومان اوراق مصرفی دولت قبل را حل و فصل کردیم. امسال 15 هزار میلیارد تومان در ماه در حال تسویه اوراق مصرف شده در گذشته هستیم. از سوی دیگر، نزدیک به 3000 پروژه نیمه تمام در کشور متوقف شده است. بر اساس گزارش ها، میانگین طول عمر این پروژه ها 16.9 سال است. اگر این کار پیش برود، تکمیل این پروژه ها سال ها طول می کشد.

رئیس سازمان برنامه از رکورد تخصیص بودجه عمرانی خبر داد و گفت: سال گذشته با مدیریت هزینه و افزایش درآمد، در پایان سال برای اولین بار بیشترین دارایی سرمایه ای را داشتیم، پرداخت های تملک و حدود 202 حمت پرداخت شد. البته با توجه به تورم این مقدار کل 202 همات نیست بلکه عدد زیادی محسوب می شود.

وی افزود: هرچه جلوتر می رویم با بدهی های جدیدی مانند برداشت از صندوق توسعه ملی به ارزش بیش از 60 میلیارد دلار که توسط دولت قبل ایجاد شده بود مواجه هستیم. اینها بدهی هایی است که باید توسط دولت سیزدهم پرداخت شود. یا در بخش واکسن می گفتند واردات آن وابسته به FATF است اما در دولت سیزدهم بخشی از پول آزاد شد و واکسن هم وارد شد.

میرکاظمی به کاهش تولید گندم در سال گذشته اشاره کرد و افزود: مورد بعدی که با آن مواجه شدیم خشکسالی بود که باعث کاهش تولید و افزایش نیاز به واردات شد. از سوی دیگر قیمت های جهانی در نیمه اول 1400 افزایش یافت. در بودجه 8 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته شده که 6.5 میلیارد دلار آن توسط دولت قبل هزینه شده و میزان ذخایر استراتژیک بین 30 تا 70 درصد بالای خط قرمز است. بدهی به بانک ها و بدهی به تامین اجتماعی از دیگر چالش های این دولت است که جزو وظایف ماست.

وی به افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی اشاره و تصریح کرد: سال گذشته سه مورد افزایش قیمت جهانی داشتیم و در برخی از کالاها تا 300 درصد افزایش قیمت داشتیم. سال گذشته 4.5 میلیون تن گندم برداشت کردیم در حالی که مصرف کشور 11.5 میلیون تن بود. در عین حال باید 5 میلیون تن ذخایر داشته باشیم. در نیمه دوم سال 1400 افزایش قیمت جهانی دیگری اتفاق افتاد و در پایان سال جنگ بین روسیه و اوکراین باعث افزایش قیمت جهانی سوم شد.

4200 میرکاظمی همچنین به مزایای حذف ارز اشاره کرد و گفت: برای حذف ارز ترجیحی باید بگوییم که سوء استفاده زیادی داریم و کالاهای یارانه ای ما در کشورهای همسایه به وفور یافت می شود. 4200 محصول وارداتی یا تولیدی سه روز پس از عرضه در بازار داخلی در بازارهای منطقه به فروش رسید.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت مالی نسبت به سال گذشته چقدر تغییر کرده است؟ این بدان معناست که قرار است امسال حدود 180 پرونده حل شود. این مشکل تا سال های آینده ادامه خواهد داشت. در برنامه دولت 180 اوراق تسویه و 103 اوراق منتشر می شود.

میرکاظمی همچنین درباره برنامه اختصاصی دولت برای پروژه های نیمه تمام توضیح داد: پروژه های نیمه تمام مختلفی به ارزش حدود 3 هزار حمت در کشور وجود دارد و منابعی که هر ساله در بودجه در نظر گرفته می شود برای اجرای آنها کافی نیست. آنها را فوروارد کنید. یعنی این مبلغ پرداخت می شود اما مبلغ تعدیل شده بیشتر از مبلغ پرداختی است. تعداد زیادی پروژه تعریف شده است که نیازی به آنها نیست. چرا منابع را صرف پروژه های غیراقتصادی می کنیم؟ ما باید کارآمد باشیم. به همین دلیل پروژه جدیدی در استان تعریف نشده و به ندرت مشکل جدیدی تعریف می شود.

میرکاظمی در پایان به عدم استقراض دولت سیزدهم از بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: بودجه کشور بین 1200 موسسه توزیع می شود و ممکن است در مقطعی یک موسسه به پول بیشتری نیاز داشته باشد. ماده 125 این امکان را برای دولت فراهم می کند که در زمان نیاز از منابع شرکت برداشت کند و به محض نیاز و یا تامین موضوع مالی این وجه را مسترد کند. در واقع، هر شرکتی در مواقع ضروری بی پول می شود. مزیت این روش عدم استفاده از حقوق بانک مرکزی است. بانک مرکزی در عرض چند روز پول ایجاد می کند. وقتی دولت نیاز به پول دارد، بانک مرکزی اعتبار می دهد که به آن پول پرقدرت می گویند. اما اگر این پول از حساب های دولت برداشت شود، طبق گزارش وزارت دارایی، تورم کمتری نسبت به استقراض از بانک مرکزی ایجاد می کند.